مدیران خودروعصر اعتبار

معاون بنیاد مسکن بر حفظ بافت سنتی روستاهای کشور تاکید کرد

عصر ساختمان- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: رعایت معماری ویژه و حفظ بافت سنتی روستاهای هدف گردشگری و همچنین توجه به مقاوم سازی و کاهش آسیب ها در حوادث، اولویت بنیاد مسکن در این مناطق است.

معاون بنیاد مسکن بر حفظ بافت سنتی روستاهای کشور تاکید کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا ، محمد رضا شاملو، روز پنجشنبه در بازدید از طرح های توسعه در روستای هدف گردشگری دشتک شهرستان مرودشت بیان داشت: بنیاد مسکن برای توسعه گردشگری روستایی، یک تفاهم نامه پنج جانبه با وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دفتر امور روستایی ریاست جمهوری منعقد کرده است .
    وی ادامه داد: براساس این تفاهم نامه مقرر شده در قالب یک برنامه پنج ساله حداقل در 150 روستای هدف گردشگری، عملیات اجرایی بهسازی و توسعه صورت گیرد و هم اکنون مطالعات لازم برای انجام این کار در تعدادی از این روستاها آغاز شده است.
    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور، توسعه گردشگری را در روستاهایی که از قابلیت های گردشگری برخوردارند موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی دانست و گفت: این مزیتی است که می توان با استفاده از آن برای ماندگار شدن روستاییان در روستا ایجاد رغبت و امید کرد.
    شاملو اظهار داشت: ایجاد انگیزه اقتصادی در روستاییان نیازمند فعالیتی همه جانبه و فراگیر است که با مشارکت همه دستگاه های مسئول محقق خواهد شد.
    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در بخش دیگری از مطالب خود گفت: بنیاد مسکن موظف است با اصلاح طرح های هادی روستایی و اجرای بهینه آن، زمینه حفظ معماری سنتی روستا و توجه به بافت فرهنگی و اقلیمی را فراهم کند .
    شاملو افزود: حدود 38 هزار روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد تا امروز بیش از 33 هزار و 500 روستا زیر پوشش طرح هادی قرار گرفته اند.
    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این طرح ها، به نحوه استفاده از اراضی برای کاربری های مختلف و بهسازی شبکه های روستایی توجه ویژه می شود.
    این مقام مسئول گفت: بنیاد مسکن می کوشد در صورت تامین منابع مورد نیاز، همه روستاهای بالای 20 هزار خانوار را زیر پوشش طرح های هادی قرار دهد.
    به گفته شاملو، در بخش بهسازی منابع روستا و فعالیت های فیزیکی این بخش از قبیل ساختن بوستان و پیاده رو سازی اقدامات لازم صورت گرفته و در بیش از 15هزار روستا این اقدامات به طور کامل انجام شده است .
    مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس نیز در این بازدید بیان داشت: توسعه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری یکی از اولویت های این بنیاد است .
    عطاء الله زمانی افزود: روستای دشتک شهرستان مرودشت از جمله مناطقی است که با حفظ بافت سنتی روستا، بنیاد مسکن فارس اقدام به اجرای طرح هادی منطبق با معماری اصیل و سنتی روستا کرده و فضایی مناسب با چشم انداز اقلیمی بدیع در اختیار گردشگران قرار داده است .
    وی ادامه داد:در قالب فعالیت های عمران روستایی،تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، بهسازی بافت های با ارزش و روستاهای هدف گردشگری از جمله وظایف بنیاد مسکن استان فارس است و تا کنون طرح هادی برای دو هزار و 376 روستای بالای 20 خانوار این استان تهیه شده است.
    زمانی افزود: هم اینک 96درصد روستاهای بالای 20خانوار استان فارس دارای طرح هادی هستند و در سال 94نیز 107 طرح جدید و 449 طرح نیمه تمام با اعتباری افزون بر 128 میلیارد ریال تهیه خواهد شد.
    روستای دشتک از توابع بخش ابرج شهرستان مرودشت، در تنگه کوه دشتک در شمال دشت درود زن و در فاصله 95 کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد.
    دشتک یکی از قدیمی ترین روستاهای استان فارس است و به دلیل استقرار در دشتی کوچک به نام دشتک معروف شده است.
    بقایای آثاری از دوره هخامنشیان در روستای دشتک به جا مانده است و تاریخ شکل گیری روستا بر اساس سنگ نوشته های گورستان قدیمی دشتک، متعلق به سده هفتم هجری قمری است.
    این روستا افزون بر دو هزار و 500 نفر جمعیت دارد و فراوانی و انبوه درختان و باغ ها، دسترسی به منابع آب و چشم انداز های طبیعی، آن را به یکی از مناطق هدف گردشگری تبدیل کرده است.
    شهرستان مرودشت در فاصله 45 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار