مدیران خودروعصر اعتبار

معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس :

لزوم حفظ بافت سنتی روستاها با مصالح همان منطقه

عصر ساختمان- معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس با تاکید بر استفاده از مصالح ساختمانی بوم آورد در مناطق روستایی بیان داشت : استفاده از مصالح ساختمانی بوم آورد در روستاها ضمن حفظ بافت سنتی روستا ، شرایط و معیارهای فنی را نیز دارد و به زیبایی بیشتر محیط روستایی هم می انجامد .

لزوم حفظ بافت سنتی روستاها با مصالح همان منطقه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا ، مهندس فرج الله نصیری با بیان اینکه استفاده از چوب ، سنگ و مصالحی که در روستاها در دسترس است در اولویت ساخت و سازهای روستایی قرار دارد گفت : خود روستاییان نیز ترجیح می دهند در بافت هایی زندگی کنند که مصالح به کار رفته در ان از جنس روستا و از همان فضای روستا تامین شده باشد.
وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که استفاده از مصالح بوم آورد باید همراه با رعایت استانداردها و معیارهای فنی باشد و در همه موارد آموزه های فنی را لحاظ کرد .
معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس بیان کرد: امروزه با تولید مصالح ساختمانی گوناگون و فراهم شدن امکانات جابه جایی و حمل و نقل آن ها به روستاها؛ مصالح بیشتر و متنوع تری برای ساخت بناهای روستایی در دسترس روستاییان قرار گرفته است.
نصیری گفت:در کنار نکته مثبت و مفید این مساله یعنی آزادی عمل بیشتر برای طراحی و حضور گزینه های متنوع تر قابل انتخاب، مشکلاتی نیز حاصل شده است. عدم مطابقت مصالح با استانداردهای معمول، نبود مهارت کافی معماران محلی و کارگران بومی در استفاده و به کارگیری مصالح جدید، آسیب های به وجود آمده بر سیمای یکپارچه و هماهنگ روستا، عدم سنخیت مصالح انتخابی با آب و هوا و شرایط اقلیمی روستا، نمونه هایی از این دست است.
وی بیان کرد:این شرایط اهمیت شناخت دقیق تر مصالح ساختمانی و ضرورت داشتن ملاک هایی برای انتخاب آن ها را پدیدار می سازد.
نصیری اضافه کرد: رویکرد استفاده از مصالح بوم آورد و محلی، به مصالح غیر بومی می پردازد تخریب هویت و اصالت معماری روستا، وارد شدن خدشه به سیمای یکپارچه و منظر زیبای روستا، ناسازگاری مصالح جدید با شرایط اقلیمی روستا، عدم هماهنگی با بافت طبیعی و محیط پیرامون روستا، ناآشنا بودن روستاییان با مصالح غیر بومی و شیوه های ساخت آن ها، مشکلات حمل و نقل و هزینه های تهیه آن ها، از جمله مواردی است که استفاده از مصالح بوم آورد را ضروری ساخته است .
وی اضافه کرد : ساختمان های روستایی نواحی گوناگون کشور معمولاً با بهره برداری هوشمندانه اهالی از مواد و مصالح در دسترس و تلاش برای بهره گیری هرچه بیشتر از آن ها به منظور برآورد نیازهای ساختمانی شان به وجود آمده بودند.
نصیری گفت:روستاییان همواره درصدد کاهش هزینه های مربوط به ساختمان و پرهیز از حمل و نقل بی جا و استفاده از مصالح غیربومی از یک طرف و افزایش قابلیت ها و دوام مصالح بومی برای ساختمان سازی از طرف دیگر بودند از این رو استفاده از مصالح بوم آورد همیشه در این مناطق در اولویت بوده است .
وی به روستای علی شاهی در شهرستان ممسنی به عنوان الگو و نمونه استفاده از مصالح بوم آورد در استان فارس اشاره کرد و گفت : در این روستا سعی شده است از مصالح موجود مانند سنگ و چوب و از مصالح در دسترس مردم با توجه به نیازهای منطقه در کار ساخت و سازها استفاده شود .
معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس درادامه گفت : امسال 15 هزار فقره تسهیلات ویژه در زمینه مقاوم سازی و بهسازی مسکن ابلاغ شده و طی روزهای آتی عملیات اعطای تسهیلات و عملیاتی شدن آن آغاز خواهد شد .
وی اظهار داشت : در این طرح 18 میلیون تومان تسهیلات برای واحد هایی که کار را از ابتدا شروع به احداث بنا می کنند و 20 میلیون تومان برای واحد هایی که کار تخریب و بازسازی را دارند در نظر گرفته شده است .
نصیری با بیان اینکه طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 1374 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کلید خورده است گفت: این طرح با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو