مدیران خودروعصر اعتبار

بافت‌ فرسوده شهری کشور ظرفیت احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را دارد

عصر ساختمان- مسئول دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته بافت‌های فرسوده شهری کشور ظرفیت احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را دارد.

بافت‌ فرسوده شهری کشور ظرفیت احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، محمد آیینی روز شنبه در ستاد بازآفرینی اصفهان در استانداری این شهر افزود: تولید این بافت‌ها در شهرهای کشور در حالی صورت خواهد گرفت که حتی یک متر هم به محدوده شهری اضافه نشود.

    وی اظهارداشت: ستاد بازآفرینی شهری به حوزه بازسازی و ساخت و ساز در بافت میانی و فرسوده شهرها می‌پردازد و این مهم در راستای اقدام ملی امسال با جدیت پیگیری می‌شود.

    عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: برای این منظور باید در حوزه شهرداری‌ها، سیاست تشویقی و همچنین در حوزه مالی و تسهیلاتی حمایت‌های ویژه صورت گیرد.

    وی پیشنهاد داد: بانک‌های عامل می‌توانند به شیوه اعتبارسنجی و بررسی انضباط مالی افراد در پرداخت وجوه خدماتی و خوش حسابی بدون دریافت سند ملکی اقدام به ارائه تسهیلات پیش‌بینی شده به آنها کنند.

    وی از شهرداری‌ها خواست که روند تخفیف برای صدور پروانه ساخت در بافتهای فرسوده و میانی را اعمال کنند.

    مسئول دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور یادآور شد: با توجه به شرایط مطلوب این حوزه، زوج‌های جوانی که امکان خرید مسکن را ندارند می‌توانند به پیش خرید واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده بپردازند.

    وی با اشاره به اختصاص 53 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها از جمله اصفهان گفت: تاکنون 20 درصد از این تسهیلات محقق شده است.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در راستای برنامه ششم توسعه در استان باید برنامه بازآفرینی در 27 محله و بافت فرسوده در استان اجرا شود.

    حجت‌الله غلامی خاطرنشان کرد:  برای اجرای این برنامه باید 40 درصد دستگاه های خدمات رسان، 30 درصد شهرداری ها و 30 درصد بازآفرینی شهری کمک کند.

    وی افزود: در این راستا در نهایت 19 محله در هفت شهر بزرگ اصفهان، کاشان، نجف آباد، شهرضا، نایین، سمیرم و خمینی شهر در دست اجرا قرار گرفت.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یکی از مشکلات متقاضیان و سازندگان این واحدهای مسکونی را مراحل و شرایط دشوار دریافت تسهیلات مسکن و همچنین بهره بالای تسهیلات عنوان کرد و خواستار بازبینی در ارائه تسهیلات به شیوه تشویقی به متقاضیان شد.

    استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که در 24 شهرستان و 105 شهر ساکن هستند.

    براساس مطالعات شرکت بازآفرینی شهری ایران، 2 هزار و 700 محله در 543 شهر کشور با 141 هزار هکتار در بافت های تاریخی، ناکارآمد شهری و حاشیه ای وجود دارد. 
    خوزستان با 9.59 درصد بیشترین سهم و زنجان با 0.57 درصد کمترین مساحت بافت فرسوده شهری را دارند.
    14 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان وجود دارد. 
    هشت هزار و 100 هکتار بافت فرسوده، سه هزار هکتار بافت تاریخی و سه هزار و 780 هکتار سکونتگاه غیر رسمی در استان اصفهان وجود دارد. 
    شهر اصفهان 2 هزار و 304 هکتار بافت فرسوده دارد که 20 درصد مجموع مساحت شهر را شامل می شود. 
    در قوانین متعددی همچون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه نگاه ویژه ای به احیا و بازآفرینی بافت فرسوده شده است و طبق این برنامه ها باید هر سال 10 درصد از این بافت احیا شود. 
    بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از 270 محله باید با اختصاص اعتبارات دولتی احیا شود، اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و با توجه به اینکه 60 درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت است، امکان احیا و نوسازی بافت های فرسوده از اصفهان کاهش چشمگیری پیدا کرده است..

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو