مدیران خودروعصر اعتبار

تاکنون نردبانی برای اطفای حریق در ساختمان‌های ۴۰ تا ۵۰ طبقه ساخته نشده

عصر ساختمان- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه هنوز در دنیا نردبانی برای اطفای حریق در ساختمان‌های ۴۰ تا ۵۰ طبقه ساخته نشده است، گفت: ما در زمان حادثه پلاسکو نردبان‌های بلند داشتیم اما ساختمان آمادگی رویارویی با حریق را نداشت. این ساختمان هیچ‌گونه تمهیدات ایمنی از فایرفاکس گرفته تا سیستم اطفای اتوماتیک نداشت.

تاکنون نردبانی برای اطفای حریق در ساختمان‌های ۴۰ تا ۵۰ طبقه ساخته نشده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، مهدی داوری دولت‌آبادی با اشاره به اینکه در حادثه پلاسکو؛ سازمان آتش‌نشانی دارای نردبان‌های بلند بود و تجهیزات آن زمان پاسخگوی نیاز پلاسکو بود، اظهار کرد: این شائبه که تجهیزات آتش‌نشانی در زمان حادثه پلاسکو کافی نبود، صحت ندارد.

    وی افزود: اینکه نمی‌توانستند آتش را خاموش کنند، به دلیل مشکلی بود که خود ساختمان پلاسکو داشت. هنوز در دنیا نردبانی برای اطفای حریق در ساختمان‌های 40 تا 50 طبقه ساخته نشده است. ساختمان‌هایی با 40 تا 50 طبقه باید به لحاظ تجهیزاتی کمترین اتکا را به آتش‌نشانی داشته باشند و تا حدود زیادی به خود متکی باشند. البته حضور آتش‌نشانان قطعا لازم است اما در بحث تجهیزات و تمهیدات ایمنی ساختمان‌ها باید تا حدود زیادی خودکفا باشند.

    مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: لازم نیست ساختمان‌ها برای مساله ایمنی نردبان بلند داشته باشند؛ اما ساختمان‌ها باید تجهیزاتی مثل فایرباکس یا جعبه آتش‌نشانی داشته باشند که خودشان سیستم‌های آبرسان و اطفایی دارند. همچنین سیستم‌های اتوماتیک اطفایی یا همان اسپرینکلِرها و آب‌افشان‌ها تجهیزات دیگری هستند که لازم است ساختمان‌ها دارا باشند. سیستم‌های اعلان، پله‌های خروج اضطراری و پله‌های امن نیز از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای ساختمان‌ها هستند.

    وی با بیان اینکه مقاومت سازه در برابر حریق یکی از تمهیدات ایمنی است که باید از سوی سازندگان ساختمان‌ها رعایت شود، گفت: هرچه ارتفاع ساختمان‌ها کمتر باشد، نیاز به تمهیدات و تجهیزات ایمنی کمتر است و هرچه ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان‌ها بیشتر شود، نیاز به این تمهیدات بیشتر می‌شود.

    داوری دولت‌آبادی گفت: با اضافه شدن 6 نردبان بلندی که اخیرا وارد کشور شد، اکنون تعداد نردبان‌های بلند تهران به 26 دستگاه رسیده است. تا پایان سال اگر مشکل اداری یا تامین اعتبارات پیش نیاید، می‌توانیم تعداد نردبان‌های بلند تهران را به 40 دستگاه برسانیم.

    وی با بیان اینکه نردبان‌های بلندی که پیش از این داشتیم، 30 متری، 32 متری و 55 متری بودند، گفت: ما در زمان حادثه پلاسکو نردبان‌های بلند داشتیم اما ساختمان آمادگی رویارویی با حریق را نداشت. این ساختمان هیچ‌گونه تمهیدات ایمنی از فایرفاکس گرفته تا سیستم اطفای اتوماتیک نداشت. حتی سقف‌های کاذب پیوسته و جداسازی‌هایی که الزاما از نظر تمهیدات ایمنی باید در این تیپ ساختمان‌ها انجام شود، انجام نشده بود. حتی یک مورد از تمهیدات ایمنی در ساختمان پلاسکو رعایت نشده بود و سازه اصلا در مقابل حریق مقاوم نبود و فروریزش نهایی آن هم به این علت بود که ستون‌ها نمی‌توانستند حرارت را تحمل کنند.

    مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: آمادگی و به‌روزرسانی کامل تجهیزاتی برای آتش‌نشانی همیشه ضرورت دارد اما یک اصل مهم دیگر وجود دارد و آن ساختمان‌ها هستند. هرقدر میزان ناایمنی ساختمان‌ها افزایش یابد، توان عملیاتی و امکان دفاع از ساختمان را کاهش می‌دهد که شهروندان باید قطعا به این موضوعات توجه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار