مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز پروژه های بزرگ مسکن و حمل و نقل بزودی

تصویب منشور اخلاق مهندسی در هیئت دولت

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه‌های مسکن و شهرسازی و حمل و نقل پروژه‌های بزرگ بزودی آغاز می‌شود گفت: برای اولین بار هیئت دولت چارچوب منشور اخلاق مهندسی را تصویب کرد که متن آن بزودی در سازمان‌های نظام مهندسی اعلام می‌شود.

آغاز پروژه های بزرگ مسکن و حمل و نقل بزودی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت روز ملی مهندس گفت: اگر می‌خواهیم هم درون سرزمین و هم در منطقه یک بار دیگر «ایران» بدرخشد باید به ارزش‌های بنیادین تمدن ایرانی اسلامی برگردیم. این تمدن همواره به ما درس تعهد، وفای به عهد و توجه به زیردست را یادآوری می‌کند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه مهندسی با دو مسئولیت بنیادین مواجه‌ایم ادامه داد: این دو حوزه شامل «جابه جایی کالا و انسان در شهر، حومه و سراسر سرزمین (موبیلیتی)» که یک مسأله جدی شهروندان است و «سکونت (لیویبیلیتی)» است که ساکنان شهرهای ایران از نظر آب، هوا و مسائل زیستی با چالش‌هایی به عنوان بزرگ‌ترین مسائل مهندسی در ایران روبه رو هستند و ما مهندسان باید درباره این دو مسأله بزرگ شامل مشکلات جابه جایی و سکونتی فکر کنیم و برای رفع آنها چاره‌ای بیندیشیم.

    *تصمیمات بزرگ مخاطرات بزرگی هم در پی دارد

    وی با اشاره به فضای به وجود آمده در کشور پس از اجرای برجام افزود: در این فضا فرصت داریم با استفاده از منابع داخلی و خارجی، پروژه‌ها و اقدامات بزرگ را هدف‌گذاری کنیم. فرصت کمی در اختیار داریم. من هر روز به خودم یادآوری می‌کنم که این فرصت شاید دیگر تکرار نشود. باید تصمیمات بزرگی برای ایران بزرگ بگیریم. البته تصمیمات بزرگ مخاطرات بزرگی هم در پی دارد اما نباید از اخذ تصمیمات بزرگ بترسیم تا بتوانیم مخاطرات را کمینه کنیم.

    آخوندی با تأکید بر اینکه باید ایران را یک بار دیگر در حوزه تمدنی ایران‌شهر مورد بازبینی قرار دهیم تصریح کرد: منظور من از ایران‌شهر شامل حوزه تمدنی سیحون تا خلیج فارس و از سند تا فرات است که در قلب این حوزه تمدنی مردم ایران قرار دارند. بسیاری از بزرگان علم و ادب ایرانی فراتر از چارچوب مرزهای فعلی ایران مانند افغانستان، پاکستان، شبه قاره هند یا قفقاز می‌زیسته‌اند که این مناطق جزء حوزه تمدنی ایران‌شهر هستند.

    وی با بیان اینکه ایران همواره قلب حوزه تمدنی ایران‌شهر و مرکز اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب است، اظهار کرد: این سخنان شعار نیست اگر می‌خواهیم سیاست‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را طراحی کنیم باید برای گستره‌ای بزرگ‌تر از ایران جغرافیایی فعلی بیندیشیم. نمی‌توانیم تصور کنیم افغانستان و پاکستان فقیر بمانند یا در همسایگی غربی‌مان آتش افروخته باشد اما ایران جزیره ثبات بماند؛ نتیجه اندیشیدن درباره ثبات، آرامش و توسعه همسایگان‌مان، ایجاد بازاری بزرگ برای مهندسان ایرانی است.

    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مهندسان باید به بازار منطقه دسترسی داشته باشند اگر می‌خواهیم حمل و نقل هوایی را بازسازی کنیم باید ظرفیت منطقه را هم در نظر بگیریم. ایران می‌تواند کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب در همه مودهای هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی باشد و به نوعی جاده ابریشم جهانی احیا شود.

    وی با بیان اینکه در مقطعی هستیم که باید تصمیمات بزرگ را با استفاده از بازخوانی موقعیت ایران در منطقه و گیتی بگیریم، بیان کرد: نوسازی صنعت هوایی ما با این اندیشه بود که سهم کشور را از صنعت هوایی منطقه و جهان بالا ببریم. درباره حمل و نقل ریلی هم همینطور؛ اگر می‌خواهیم خط آهن را از کاشمر به مرزهای شرقی بازطراحی کنیم، برای بهسازی موقعیت ایران در منطقه است.

    وی افزود:اتصال جاده‌های ایران به شبکه راه‌های آسیایی نیز با همین هدف پیگیری می‌شود. این تصمیمات اخذ می‌شود تا موقعیت ایران در منطقه بازخوانی شود و به جایگاه تعادلی خود برگردیم. به دست آوردن بازار گسترده‌ای در تمام کشورهای منطقه برای مهندسان و فعالان اقتصادی ایرانی از آثار این اقدامات خواهد بود.

    آخوندی نخستین کار برای بازخوانی توسعه ایران را بازیابی نقش ایران در منطقه و جهان دانست و گفت: نمی‌توانیم ایران را یک سیستم بسته در نظر بگیریم. گام دوم نیز اخلاق مهندسی است اگر می‌خواهیم هم درون سرزمین و هم در منطقه یک بار دیگر «ایران» بدرخشد باید به ارزش‌های بنیادین تمدن ایرانی اسلامی برگردیم. این تمدن همواره به ما درس تعهد، وفای به عهد و توجه به زیردست را یادآوری می‌کند.

    *تصویب چارچوب منشور اخلاق مهندسی در دولت

    وی به مصوبه دو روز قبل هیئت وزیران اشاره و اظهار کرد: برای اولین بار هیئت دولت چارچوب منشور اخلاق مهندسی را تصویب کرد که متن آن به زودی در سازمان‌های نظام مهندسی اعلام می‌شود تا همه مهندسان عضو در ارتقا بخشیدن به آن مشارکت کنند و اخلاق مهندسی در کشور اجرایی شود.

    آخوندی اصلی‌ترین سرمایه مهندسان را اعتماد بهره‌برداران خدمات مهندسان به آنها دانست و اذعان کرد: در این راه، اصل اول اخلاق حرفه‌ای است، به این معنا که مهندسان عدالت را برای بهره‌برداران خدمت رعایت کنند. اخلاق مهندسی در حوزه اخلاق عمومی است که اساس آن عدل و انصاف است.

    وی به موضوع تصمیم‌گیری برای آینده عمران کشور پرداخت و ادامه داد: مطمئنم در حوزه‌های مسکن و شهرسازی و حمل و نقل پروژه‌های بزرگ به زودی آغاز می‌شود که فضای خوبی برای توسعه فناوری و همچنین فرصت خوبی برای بهره‌مندی مردم از پیشرفت‌هاست که شامل نوسازی ناوگان ریلی، هوایی، جاده‌ای، توسعه زیرساخت‌های دریایی خصوصا توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید رجایی، توسعه فرودگاه‌ها و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است. فصل شروع پروژه‌های بزرگ آغاز شده که فضایی برای توسعه دانش بنیان کشور و اشتغال مهندسان جوان ایرانی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی