مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز کاوش های باستان شناسی در قلعه رستم سیستان

عصر ساختمان- سرپرست هیأت کاوش در قلعه رستم سیستان از آغاز کاوش و خاکبرداری محوطه قلعه رستم دشت سیستان با هدف بررسی خندق پیرامون و پی یابی و خوانا سازی شاه نشین خبر داد.

آغاز کاوش های باستان شناسی در قلعه رستم سیستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجتبی سعادتیان سرپرست هیأت کاوش در قلعه رستم با اعلام این خبر گفت :این مجموعه باستانی در فاصله 50 کیلومتری جنوب شهرستان هامون استان سیستان و بلوچستان و در منطقه فرهنگی حوضدار واقع شده است.

    او افزود : بر اساس مطالعات باستان شناختی پیشین، این محوطه به سده های 6 تا 11 هجری قمری منتسب  شده است.

    سعادتیان اظهار داشت: این در حالی است که چندین محوطه پیش از تاریخ و دوران تاریخی نیز در این منطقه فرهنگی به چشم می خورد و منطقه حوضدار را به یکی از مناطق مهم فرهنگی دشت سیستان بدل کرده است.

    او افزود :قلعه باستانی رستم یکی از آثار این پهنه فرهنگی است که در بررسی های باستان شناختی دشت سیستان در سال های 85 و 86 به سرپرستی رضا مهرآفرین و سید رسول موسوی حاجی بررسی و در سال 1393 با شماره 31110 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

    این باستان شناس گفت :بنای شاه نشین، سر در ورودی، بنای گنبدی (یخدان)، اصطبل  و چندین فضای دیگر در این این قلعه به چشم می خورد که علاوه بر انجام فعالیت های مرمتی، نیازمند انجام مطالعات منظم باستان شناختی است تا بتوان به حصول نتایج درخور امیدوار بود.

    او افزود : بر این اساس و با توجه به لزوم فعالیت های علمی، گروهی از باستان شناسان و مرمت گران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدام به تهیه طرح پژوهشی کاوش و خاکبرداری در بنای شاه نشین و بررسی خندق پیرامون کرده اند تا بتوانند علاوه بر انجام مطالعات باستان شناختی، زمینه انجام فعالیت های مرمتی را نیز مهیا کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی