مدیران خودروعصر اعتبار

«فرضیه‌های اصفهان» زیر طاق چهلستون

عصر ساختمان- باران که بارید فرضیه‌ها به جای اینکه زیر آسمان قد علم کنند زیر سقف ایوان چهلستون جای خود را باز کردند و مخاطبان، زیر طاقی این ایوان بیشتر توانستند درک کنند آنچه را که معماران از اصفهان گفتند و خاطراتی که دیگر وجود نداشت را زیر همین سقف تداعی کردند.

«فرضیه‌های اصفهان» زیر طاق چهلستون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فرضیه‌های اصفهان باید ساخته شود تا آنچه را که انسان‌ها اصفهان را به خاطرش ساختند دوباره زنده کنند، مادی‌ها جان بگیرند و اصفهان با آثار قدیم و جدیدش شهر باشد.

    شب گذشته با پایان هفته میراث فرهنگی و روز موزه، مراسمی با عنوان «فرضیه‌های اصفهان» برگزار شد، این مراسم آغاز رویدادهایی است که بنا دارد با استفاده از فضاهای تاریخی که تنها به موزه تبدیل شده اند به معماری و شهر اصفهان معاصر بپردازد. در این مراسم محمد عرب، بهروز ملبوسباف اصفهانی، فرامرز پارسی، علی شیخ الاسلام و سروش صحت به طرح موضوعاتی مختلف درباره اصفهان پرداختند.

      داربست‌های گنبد مسجد امام برداشته می‌شود

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه همه باید به میراث فرهنگی که هویت ما است، توجه ویژه‌ای داشته باشیم، اظهار کرد: استان اصفهان 22 هزار اثر با ارزش تاریخی و حدود هزار و 850 اثر ثبت شده در کشور و 7 اثر ثبت شده بین‌المللی دارد؛ برای حفاظت از این آثار نیاز به عزم عمومی و کمک دستگاه‌ها داریم.

    فریدون الهیاری ادامه داد: اداره میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نیاز به مشارکت همه مردم دارد و استفاده از سرمایه‌های مردم مورد توجه قرار گرفته است، در استان اصفهان بیش از 250 بنای تاریخی به صورت خصوصی مرمت می‌شوند.

    وی افزود: اخباری که از تخریب شدن یک اثر تاریخی منتشر می‌شود نشان از توجه جامعه به میراث فرهنگی دارد، در سال 96 همکاران ما تعداد 680 پروژه مرمتی را انجام دادند و در سال جدید تاکنون 380 پروژه مرمتی جدید آغاز شده است.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه امسال در کشور از 9 موزه تقدیر شد که شش موزه آن از اصفهان بوده است، اظهار کرد: تا ترک 15 گنبد مسجد امام مرمت‌ها انجام شده است و امید داریم تا پایان سال داربست‌ها از گنبد مسجد امام برچیده شود.

    به جلو حرکت کنیم اما گذشته را تخریب نکنیم

    سروش صحت با بیان اینکه من معمار و شهرساز نیستم اظهار کرد: من متولد 1344 در اصفهان هستم و به دوران زندگی‌ام که فکر می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که زندگی به خاطرات متصل است. تاریخ تولد من 15 آذر است اما در شناسنامه شهریور ثبت شده است پس تاریخ تولد من وجود ندارد، بیمارستانی که در آن به دنیا آمدم، مدرسه راهنمایی که می‌رفتم، دبیرستان حکیم سنایی، استخر ادب و ساندویچ اختیاری در چهارباغ و از همه مهم تر تفریح ما شنا کردن در زاینده رود بود و امروز دیگر هیچ کدام از آن‌ها وجود ندارد.

    این نویسنده، بازیگر و کارگردان ادامه داد: باید تدبیری جست که به جلو حرکت کنیم اما گذشته را نیز خراب نکنیم اصفهان یک موزه است و ما خوشبختیم که اصفهانی هستیم و امیدواریم که در چهلستون کنسرت برگزار شود و مسئولین اجازه دهند مردم زیر پل خواجو آواز بخوانند.

    وی با بیان اینکه باید تمام آثار تاریخی را مردم ببینند و با آن خاطره بسازند، گفت: میدان کهنه اصفهان میدان کهنه ای بود اما برای ساختن میدان امام علی باید میدان کهنه را از بین برد؟ اینکه اصفهان سیتی سنتر داشته باشد بسیار عالی است اما این بدان معنا نیست که بازار اصفهان از بین برود.

    صحت با بیان اینکه در سال هایی که به اصفهان می آمدم هیچ وقت ندیدم عالی قاپو و مسجد جامع بدون داربست باشند، اضافه کرد: هر کدام از خاطرات ما حذف شوند انگار جزئی از بدن ما قطع می شود و با اینکه من طرفدار مدرنیسم هستم اما یک کودک (مدرنیسم) باید جلوی سنت بایستد تا بتواند حرکت کند.

    بافت شهر و بافت قدیمی یکسان عمل نمی‌کنند

    علی شیخ الاسلام با اشاره به اینکه تمدن‌ها در گذشته در کنار رودخانه‌های پربار شکل می گرفتند و اصفهان نیز از این حیث مثتثنی نبوده است، اظهار کرد: یکی از عوامل رشد شهرسازی در اصفهان وجود مادی‌ها بود و رشد این شهر بسیاری از شهرسازان معتقدند که متفاوت است.

    این معمار ادامه داد: شهر اصفهان به صورت سلولی توسعه پیدا کرده است و اگر این اتفاق نمی‌افتاد شهر در کنار مادی‌ها به رشد خود ادامه می‌داد، در دوران صفویه و احداث میدان نقش جهان به عنوان هسته دوم و همچنین ایجاد محور چهارباغ که تمام مادی‌ها را قطع می‌کند ما از یک رشد سلولی به رشد خطی در شهرسازی می‌رسیم.

    وی افزود: در دوران صفوی با اتصال آگاهانه شهر قدیم و شهر جدید توسط بازار شهر متمرکز می‌شود و در کنار این شهرسازی غیر ارگانیک شروع به ساخت بناهای ارزشمند همچون چهلستون مسجد شیخ لطف الله و...  در شهر نیز می‌کنند.

    شیخ الاسلام با اشاره به اینکه ما امروز در عصر خرد زندگی می‌کنیم، گفت: اتفاقی که امروز برای شهر ما افتاده به این صورت است که مادی‌ها که انسان به خاطر آن‌ها شهر را ساخت دیگر مشخص نیستند. امروز میدان کهنه بازسازی شد، ارگ جهان نما ساخته شد، عمل قلب باز به نام مترو بر روی شهر انجام شد، کارخانه ریسباف هم که بی جان ماند و پروژه‌های مختلف در بیرون از شهر گویی بازدهی بهتری داشتند.

    وی با بیان اینکه بافت شهر و بافت قدیمی یکسان عمل نمی کنند، ادامه داد: شهرسازان دوست داشتند اتفاقی برای اصفهان بیفتد، اما تئوری 150 سال پیش را در پیش گرفتند یعنی باز دوباره بر روی ابرسازهایی در خارج از شهر سرمایه گذاری می‌شود، اما در عصر خرد این گونه می‌گوید که باید شهر برای حفظ انرژی متمرکز باشد چرا که امروز انرژی مسئله بسیار مهمی است.

    در ادامه دبیر انجمن موزه داران ایران اظهار کرد: همه ساله شورای بین‌المللی موزه‌ها شعاری برای گرامیداشت موزه‌ها انتخاب می‌کند و برای سال 2018 شعار «موزه‌های تراپیوسته، رویکردهای نو و مردمان نو» را انتخاب کردند.

    عباس نکویی ادامه داد:  اداره کردن موزه‌ها به شکل سنتی دیگر مورد نظر نیست، در شهر اصفهان حدود 50 موزه و 100 مجموعه‌دار داریم و اگر موزه بزرگ اصفهان راه‌اندازی شود علاوه بر جذب مخاطب می‌توان رونق اقتصادی و گردشگری پایدار را دنبال کند.

    وی افزود: طرح موزه مجازی ایران را برنامه‌ریزی کردیم تا بتوان به راحتی بر روی دستگاه‌های الکترونیکی موزه‌ها را به مردم ایران و دنیا معرفی کرد.

    به گزارش ایسنا، شب گذشته در زیر سقف چهلستون از کارمندان میراث فرهنگی و یگان ویژه این سازمان تقدیر به عمل آمد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو