مدیران خودروعصر اعتبار

معاون سازمان میراث فرهنگی مطرح کرد:

تخریب آثار تاریخی به بهانه توسعه عمرانی

دستگاه قضا برخورد جدی کند

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: زمانی که توسعه عمرانی در یک نقطه اجرا می‌شود، بسیاری از آثار ملی در کشور از بین می‌رود و یا در معرض تخریب قرار می‌گیرد که دستگاه قضا باید برخورد جدی داشته باشد.

تخریب آثار تاریخی به بهانه توسعه عمرانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس، آثار تاریخی برجای مانده از گذشته بیان فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم هر کشور یا منطقه در جهان است و کشور ما در جهان با توجه به قدمت 10 هزار ساله از نظر داشتن آثار تاریخی جایگاه قابل توجهی دارد.

    آثار تاریخی کشور ما زبان گویای فرهنگ غنی مردم جای جای نقطه این مرز و بوم است که همه ما باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم، اما در چند سال اخیر در سایه بی‌مهری برخی از مسئولان یا افراد در معرض تخریب و نابودی قرار گرفت.

    بناهای تاریخی مازندران با داشتن شرایط آب و هوایی مرطوب در طول سال در معرض تخریب قرار می‌گیرند و حتی در بعضی از مواقع از سوی دیگر سازمان‌ها تخریب و از بین می‌روند.

    معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تا آنجایی که ممکن است ما تلاش می‌کنیم تحدیدهای طبیعی در تخریب و فرسایش اماکن تاریخی کاهش پیدا کند.

    محمدحسن طالبیان با اشاره به اینکه آب و هوای استان مازندران دارای رطوبت زیاد است و حتی در بالای اماکن تاریخی شاهد سبز شدن گیاه و درختچه هستیم، افزود: این معضل در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد و هنوز کسی جواب خیلی روشنی برای آن پیدا نکرده است.

    *زلزله؛تحدید جدی تخریب بناهای تاریخی

    وی با بیان اینکه همه کشورها در تلاش هستند تا روند فرسایش و تخریب اماکن تاریخی را کند کنند، ادامه داد: زلزله یکی از تهدیدهای جدی در تخریب بناهای تاریخی محسوب می‌شوند و ما تا آنجایی که ممکن است تلاش می‌کنیم با ایمن‌سازی اماکن تاریخی از آن‌ها محافظت کنیم.

    این مسئول تصریح کرد: مدیریت پیشگیری و مدیریت بحران در قبل و بعد از حوادث طبیعی در سازمان میراث فرهنگی دایر است تا آمادگی کامل برای نجات میراث فرهنگی داشته باشیم.

    طالبیان با بیان اینکه سازمان‌های نظامی در زمان وقوع حوادث طبیعی می‌توانند ما را یاری کنند، بیان کرد: تحدیدهای انسانی یکی دیگر از مسائل مهم در حفظ آثار تاریخی به‌شمار می‌روند که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

    *برخورد جدی با تخریب‌کنندگان آثار تاریخی

    وی هشدار داد: کسانی که غیرقانونی برخی از آثار ارزشمند و ثبتی را مورد تخریب قرار می‌دهند از لحاظ قانونی مورد پیگیری قرار می‌گیرند و با تعامل دستگاه قضا برخورد جدی می‌شود.

    معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با تاکید بر اینکه برخورد قاطع دستگاه قضا با تخریب‌کنندگان آثار میراث فرهنگی می‌تواند کمک زیادی به حفظ و مراقبت از آثار ملی کند، افزود: بهترین ابزار حفاظت از میراث فرهنگی مردم هستند و مردم باید بدانند این میراث برای خود آن‌ها است.

    این مسئول با بیان اینکه ارتباط خوبی بین سازمان میراث فرهنگی و رسانه‌ها وجود دارد که به آگاهی بخشی مردم در راستای حفظ آثار تاریخی کمک می‌کند، ادامه داد: باید از ظرفیت رویدادهای فرهنگی جامعه برای حفظ آثار تاریخی ملی بهره‌گیری کرد.

    *تخریب آثار تاریخی به بهانه توسعه عمرانی

    طالبیان بیان کرد: زمانی که توسعه عمرانی در یک نقطه اجرا می‌شود، بسیاری از آثار ملی در کشور از بین می‌رود و یا در معرض تخریب قرار می‌گیرد که با گفت‌وگوها و تعامل‌های بین سازمانی باید جلوی تخریب‌ها گرفته شود.

    وی با بیان اینکه همه امانتدار میراث کهن گذشته خود در زمان فعلی هستیم و این‌ها را باید برای آینده حفظ کنیم، تصریح کرد: ایران بیش از 10 هزار سال سابقه فرهنگی و تاریخی دارد و مثل کشورهای 150 ساله و 200 ساله نیست.

    معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: مسئولان در اجرای تمامی پروژه‌های عمرانی مانند راه‌سازی، سد سازی و پروژه‌های آبی می‌توانند به گذشته برگردند و از تجربیات گذشتگان در آثار تاریخی استفاده کنند که این‌ها بهترین راهنما هستند.

    *میراث فرهنگی مخالف توسعه نیست

    این مسئول با بیان اینکه تاریخ معماری شهرسازی هر استان و شهرستان باید از سوی خود مسئولان مربوطه استانی و شهرستانی به مردم شناسانده شود، تصریح کرد: براساس قانون اگر خانه تاریخی در سطح شهر تخریب باید مثل همان اول ساخته شود.

    طالبیان در پایان گفت: در میراث فرهنگی کسی مخالف توسعه نیست اما تعادل بین بخش‌ها باید رعایت شود تا آسیبی به میراث فرهنگی وارد نشود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو