مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز فصل دوم کاوش‌های مجموعه تاریخی ربع رشیدی

عصر ساختمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی و بازشناسی خطوط معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی خبر داد.

آغاز فصل دوم کاوش‌های مجموعه تاریخی ربع رشیدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «مرتضی آبدار» با بیان این‌که حفاظت و ایجاد شرایط لازم برای بقای آثار تاریخی اصلی‌ترین رویکرد اداره‌کل میراث فرهنگی در صیانت از میراث تاریخی و باستانی است، ادامه داد: اولین اقدامی که برای حفاظت از یک اثر انجام می‌گیرد، ثبت آن در لیست آثار ملی است و پس از ثبت اثر، همواره سیاست میراث فرهنگی کشور تبدیل تعدادی از آثار شاخص تاریخی به پایگاه میراث ملی و فراهم کردن امکان حفاظت اصولی و علمی از آن‌هاست.

    آبدار ادامه داد: با تلاش‌های مستمر اداره‌کل میراث فرهنگی استان، مجموعه باستانی ربع رشیدی همانند روستاهای تاریخی کندوان و اوشتبین سال گذشته به پایگاه پژوهشی میراث ملی تبدیل شد که این موضوع سبب ادامه مطالعات پژوهشی در این مکان و تقویت بعد علمی مرمت این اثر شد.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی استان در ارتباط با مراحل عملیاتی انجام گرفته در مجموعه تاریخی ربع رشیدی، گفت: هم‌اکنون ساماندهی محوطه و اجرای مسیر تخته چوبی در مجموعه تاریخی، باستانی ربع رشیدی انجام شده است، همچنین بقایای سنگ قبرها و ستون‌هایی با قدمت دوره ایلخانی نیز ساماندهی شده و در معرض دید گردشگران واقع شده است.

    وی ادامه داد: فصل دوم کاوش‌های باستان شناختی این مجموعه تاریخی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل میراث استان محسوب می‌شود که به دنبال آن بررسی‌های معماری و مرمتی این مکان باستانی تسهیل خواهد شد.

    آبدار گفت: در تلاش هستیم تا براساس دو دوره کاوش‌های به عمل آمده در این محل، مرمت برج‌ها را در قالب تئوری‌های مرمتی،  در دستور کار قرار داده و فضای مجموعه باستانی ربع رشیدی را برای بازدیدکنندگان جذاب و ملموس‌تر کنیم. همچنین امسال برج‌های شرقی با توجه به خطر آسیب‌پذیری مورد مرمت موضعی قرار گرفتند و مرمت دیگر برج باقی مانده پس  از تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به فعالیت تیم‌های تخصصی بین‌المللی و بومی در این مجموعه، ادامه داد: کاوش‌های باستانی مجموعه تاریخی ربع رشیدی توسط تیم 20 نفره متشکل از محققین برجسته بین‌المللی از کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا و کارشناسان داخلی، تحت نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

    وی اظهار کرد: اعتبار بکار گرفته شده در کاوش‌های سال گذشته این مجموعه، مبلغی بالغ بر 300 میلیون تومان بود که امیدواریم با توجه به توان موجود در مراحل عملیاتی، تخصیص اعتباری به مبلغ سه میلیارد تومان در راستای پیشبرد اهداف کاوشی این مجموعه تاریخی، باستانی محقق شود.

    آبدار یادآور شد: فاز دوم کاوش‌های باستان‌شناختی و بازشناسی خطوط معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی تا یک ماه به اتمام خواهد رسید و براساس نتایج حاصله مرمت اثر آغاز خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو