مدیران خودروعصر اعتبار

شیوه نامه یکپارچگی‌ اراضی کشاورزی تدوین می شود

عصر ساختمان- سرپرست دفتر یکپارچگی اراضی کشاورزی گفت: سازمان امور اراضی کشور شیوه‌نامه یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی را تدوین می‌کند.

شیوه نامه یکپارچگی‌ اراضی کشاورزی تدوین می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ روح اله درویش خضری سرپرست دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: ما در حال نوشتن شیوه‌نامه یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی در سطوح استانی هستیم و در حال حاضر تقریبا چهار فصل آن به اتمام رسیده است.

    درویش خضری افزود: این شیوه‌نامه پس از آماده شدن به امضای شورای فنی و حقوقی سازمان امور اراضی کشور و جهادکشاورزی خواهد رسید.

    او ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت در مورد یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی، فرصت خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور برای پیگیری این کار ایجاد شده و باید از این فرصت بهره برد.

    سرپرست دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: ما به دنبال تجمیع اراضی کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری و بهینه کردن مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و بالا بردن ضریب مکانیزاسیون هستیم و برای آن محدودیتی قایل نمی‌شویم.

    اک با بیان اینکه حداقل حد نصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی در ایران 2.5 هکتار است و پایین‌تر از آن، اراضی خرد محسوب می‌شود، اعلام کرد: براساس گزارش دفتر کاداستر سازمان امور اراضی کشور، از مجموع 5 میلیون هکتار اراضی که نقشه کاداستر آن تهیه شده نزدیک به 70 تا 80 درصد آن زیر حد نصاب فنی است که عدد خوبی نیست و همین امر بهره‌وری و کارایی زمین کشاورزی برای تولید را کاهش می‌دهد.

    درویش خضری ادامه داد: یکپارچگی فیزیکی اراضی کشاورزی بدین معنا است که بهره‌برداران بپذیرند کنار هم کشاورزی و آبیاری یکپارچه داشته باشند.

    او قانون ارث را یکی از دلایل موثر در خرد شدن اراضی کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر نمایندگان مجلس طرح ساماندهی مالکیت و تثبیت و یکپارچگی اراضی کشاورزی را به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به منظور نوشتن پیش‌نویس آن ارایه داده‌اند که یک فصل آن مربوط به قانون ارث است.

    سرپرست دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: در این طرح به دنبال سازوکاری هستند برای این که همزمان با به ارث رسیدن اراضی کشاورزی، یکپارچگی هم حفظ شود.

    او افزود: سازمان امور اراضی کشور نیز راهکارها و پیشنهادهای خود را برای حفظ یکپارچگی اراضی کشاورزی که مشمول اجرای قانون ارث می‌شوند را برای درج در این پیش‌نویس به کمیسیون کشاورزی مجلس ارایه داده است.

    درویش خضری درباره هدفگذاری برنامه هفتم  برای یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی گفت: در این برنامه تنها یک اشاره‌ای به موضوع یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی شده که در حد انتظار ما نیست.

    او گفت: سازمان امور اراضی کشور در حال رایزنی است تا راهبردهای این سازمان در برنامه هفتم  بیشتر دیده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو