مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن:

قیمت گذاری دستوری در هیچ کشوری جواب نداده است

عصر ساختمان- رئیس مجمع ملی صنعت مسکن گفت: هیچ قدرت اقتصادی در جهان نتوانسته برای مسکن و سایر کالاها مانند سیمان و فولاد تعیین قیمت کند و در تجربیاتی که مداخلات در بازار صورت گرفته بازار به‌جای روند نزولی، شرایط رانتی و آشفته‌ای را تجربه کرده و یگانه راهکار مؤثر، اعتماد کامل مکانیسم بازار و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست.

قیمت گذاری دستوری در هیچ کشوری جواب نداده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از کالاخبر؛ مجتبی بیگدلی افزود: سیمان دهه‌ها درگیر مافیای قدرتمندی بود که چندین هزار میلیارد تومان سود می‌بردند. این گروه مافیایی نیز باوجود این‌که تولیدکننده یا ذینفع نبودند اما در این بازار فعال بودند و از منافع قیمت‌گذاری دستوری، سوءاستفاده کلانی می‌کردند زیرا قیمت‌گذاری دستوری همواره به نفع مافیاهای دلال و قاچاق است.

    او اظهار داشت: همین گروه مافیایی قیمت سیمان را از 25 هزار تومان در ابتدای سال به 150 هزار تومان در هر پاکت رساند که برای مقابله با این گروه باید انگیزه واسطه‌گری و دلالی را با واقعی سازی قیمت ها از بین ببریم که خوشبختانه اقدامات مطلوبی در چند ماه گذشته انجام شد.

    بیگدلی افزود: طبیعی است که در بازار کالاها اگر قیمت گذاری دستوری صورت گیرد، بحث قاچاق نیز شدت می‌یابد چراکه اکثر قیمت‌های مصوب نسبت به قیمت کشورهای همسایه پایین‌تر هستند و انگیزه فروش با قیمت‌های بالا به کشورهای همسایه را تقویت می‌کنند؛ بنابراین باید سیاست‌هابه‌گونه‌ای تنظیم شود که انگیزه قاچاق از بین برود.

    افزایش تولید مسکن

    به گفته این کارشناس بازار مسکن در بحث ساخت مسکن 1200 گروه شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دخیل هستند و با توجه به گستردگی گروه‌ها و صنایع مرتبط با حوزه مسکن به‌هیچ‌وجه نمی‌توان قیمت دستوری بر این بازار تحمیل کرد.

    او تأکید کرد: برای پایین آوردن قیمت مسکن به افزایش تولید محکوم هستیم و ازآنجاکه تعیین قیمت مسکن مبتنی بر عرضه و تقاضاست، با در نظر گرفتن این ملاحظه، تنها عامل اثرگذار بر قیمت‌ها، افزایش عرضه خواهد بود.

    ناکامی جهانی تعیین قیمت دستوری

    به گفته بیگدلی، هیچ قدرتی در جهان نتوانسته برای مسکن و سایر کالاها تعیین قیمت کند در تجربیاتی که مداخلات در بازار صورت گرفته بازار به‌جای روند نزولی، شرایط رانتی و آشفته‌ای را تجربه کرده و یگانه راهکار مؤثر، اعتماد کامل مکانیسم بازار و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست. بنابراین هر راهکار متکی به تعیین قیمت دستوری برای کالاهایی مانند سیمان، قیمت مسکن را کاهش نمی‌دهد و مشکل این بازار را حل نخواهد کرد.

    رئیس مجمع ملی صنعت مسکن در پایان تأکید کرد: بازار مسکن فقط با افزایش تولید کنترل می‌شود بنابراین دولت باید بسترهای لازم برای تولید بیشتر مسکن را فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی