مدیران خودروعصر اعتبار

اصغر آهنی‌ها رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی کشور در مصاحبه اختصاصی با "ساختمان فردا":

نوسانات ارزی باعث تسهیل صادرات در کشور شد

عصر ساختمان- طی یکسال اخیر به خصوص ۶ ماه گذشته، اتفاقاتی که در بخش ارزی کشور رخ داد باعث شد تا زمینه برای صادرات مهیاتر از قبل شود، که به صورت طبیعی منجر به هجوم کشورهای همسایه برای خرید کاشی و سرامیک به داخل کشور شد.

نوسانات ارزی باعث تسهیل صادرات در کشور شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»،  گفتنی است تصمیم‌گیری‌هایی که در این مواقع در اتاق‌های در بسته برای بهره برداری صحیح از این موقعیت ها گرفته می شود، به طور دائم تغییر پیدا می‌کند که غیر قابل اجرا هستند، امیدوارم روی این موضوع هم تجدید نظر صورت گیرد.
    در حال حاضر وضعیت کاشی و سرامیک تزئینی در کشور به چه صورت است؟
    همان‌طور که مستحضر هستید صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایع مادر در کشور است که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در آن صورت گرفته است. بخش کاشی و سرامیک تزئینی به مانند نگینی در صنعت کاشی و سرامیک و تکمیل کننده آن است که می‌تواند نقش و نگار واقعی را به صورت کامل نمایش دهد و جزئی جدانشدنی از این صنعت است.
    نوسانات ارزی چند ماهه اخیر، شرایط را برای صادرات مهیا کرد، وضعیت صادرات در بخش کاشی و سرامیک تزئینی به چه صورت است و در این حوزه با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
    متاسفانه طی یکسال اخیر و به خصوص 6 ماه گذشته، اتفاقاتی در بخش ارزی در کشور رخ داد که باعث شد زمینه برای صادرات مهیاتر و اقتصادی‌تر شود، و به صورت طبیعی منجر به هجوم کشورهای هم‌جوار و همسایه برای خرید کاشی و سرامیک به داخل کشور شد. یکی از مشکلات اساسی که در بخش صادرات با آن مواجه هستیم بحث ارزی است. متاسفانه بیش از 55 آئین‌نامه و دستورالعمل طی 7، 8 ماه گذشته توسط بانک مرکزی و ارکان دیگر اعلام شد که با زمان قبل به شدت متناقض بود. در آخرین بخشنامه که بانک مرکزی ارائه داد، مشخص کرد که بخش‌های معاف از طریق سامانه نیما تا یک سطحی مثلا 30 درصد، 50 درصد و 90 درصد مبلغی را باید واریز کنند. در اواخر برج 8، این آئین‌نامه عطف به ماسبق شد. این نحوه نگارش و این نحوه چینش آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها جز این‌که درکار اختلال ایجادکند، سود دیگری ندارد. در بخش‌های گذشته دستورالعمل‌های مشخصی اعلام کردند، این در حالیست که چیزی حدود 80 درصد صادرات کشور ما به بازار عراق است، از طرفی زمانی که مراودات پولی با کشورهای منطقه به صورت راحت انجام نمی‌شود (برای مثال نمی‌توانیم Finance کنیم و یا LC باز شود). طبیعی است زمانی‌که ما در کشور عراق با نرخ ریالی خرید می‌کنیم، آن‌ها نیز در کشور ما ریالی خرید می‌کنند و در نهایت جنس را از طریق گمرک خارج می‌کنند.
    این آئین‌نامه در حال حاضر برای عده‌ای از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشکل‌زا شده و باید در این بخش به سرعت تجدید نظر شود. دستورالعملی که شش ماه از آن می‌گذرد و به یک صورت بوده، نمی‌شود ماه آخر عطف به ماسبق یک شکل دیگر شود که عملا برای تولیدکننده یا صادرکننده اجرای آن امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر بازار تا حدودی نوسان‌گیری شده و بهبود یافته که جای تقدیر دارد زیرا دوستان و عزیزان ما همواره برای بهبود صنایع در حال تلاش هستند. اما بهتر است برای تهیه و ابلاغ  بخش‌نامه‌های این‌چنینی با بخش خصوصی مشورت کرده  و از انجمن‌های مختلف  نظر بگیرند و سپس پیاده‌سازی شوند.
    بحث دوم که وجود دارد، سامانه ثبت سفارش و زمان ثبت سفارشات است که به سه ماه تقلیل پیدا کرده است. به صورت عملی زمانی‌که نیاز است تا این سیکل طی شود، بیش از 3 ماه است. این بدان معناست که باید زمان زیادی صرف شود و کالایی که درگمرک است دوباره تمدید شود، این بحثی است که به نظر من باید اصلاح شود تا به قول معروف از دوباره کاری‌ها و موازی‌کاری‌ها کاسته شود.
    بحث سومی که وجود دارد در واقع این است که وقتی با مشکل ارزی در کشور مواجه هستیم یکی از راهکارها این است که واردات مواد اولیه و ماشین آلات بدون انتقال ارز می‌تواند آزاد شود، در این صورت ارزی اختصاص نمی‌یابد و باعث می‌شود که ارزهایی که در خارج از کشور وجود دارد راحت و به صورت مواد و ماشین‌آلات وارد کشور شود که منجر به بهره‌مندی و پایداری تولید می‌شود.
    متاسفانه در قسمت‌های ذکر شده کمی ضعیف هستیم و نکاتی از این قبیل وجود دارد که باید اصلاح شود. در بخش کاشی و سرامیک تزئینی قسمت عمده مواد اولیه از خارج کشور وارد می‌شود، این موضوع موجب شده تا این صنعت و تولیدکنندگان آن با مشکلات مضاعفی روبرو شوند، چرا که تامین مواد اولیه به شدت دشوار شده و تامین آن در داخل کشور نیز با قیمت‌های بسیار نجومی امکان‌پذیر است که به هیچ وجه اقتصادی نیست. امیدواریم که مسئولان ذی‌ربط، آئین‌نامه‌هایی که خصوصا در بخش صادرات وجود دارد و عملا سرریز و مازاد تولید کشور است تسهیل شود. اگرچه این صنعت نسبت به نفت، گاز و پتروشیمی مقدار زیادی ارز برای کشور ایجاد نمی‌کند، اما چنان‌که قوانین کمی آزادتر شود، دست کم می‌توانیم تولید جاری به صورت مستمر در کشور داشته باشیم.
    کشورهای هدف برای صادرات کاشی و سرامیک تزئینی چه کشورهایی هستند؟ مبادلات با این کشورها به صورت ریالی انجام می‌شود یا به صورت ارزی ؟
    این بحث شاید یک بحث کلان کشوری باشد، در کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان مبادلات عمدتا به صورت ریالی انجام می‌شود، اما با کشور روسیه مبادلات را به صورت ارزی انجام می‌دهیم. درکشورآذربایجان نیز می‌توان مبادلات را ارزی انجام داد.
    زمانی‌که مبادلات ریالی انجام می‌‌شود، ابتدا ارز وارد صرافی‌ها می‌شود، سپس صرافی‌ها ارز وارد شده را به ریال تبدیل می‌کنند و آن‌را به حساب شرکت‌ها واریز می‌کنند. در عمل ممکن است این فرایند ریالی باشد اما در حقیقت در این روش ارز وارد کشور می‌شود و چنان‌چه ردیابی شود این موضوع کاملا مشهود است.
    صنعت کاشی و سرامیک در کشور از یک‌طرف با رکود تورمی در بخش ساختمان مواجه است، به این معنا که طی 6 ماه گذشته میزان فروش خانه‌های مسکونی در تهران افت شدیدی داشته و قیمت‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته‌اند، این نسبت در سطح کشور نیز جاری است و به طبع آن با این شرایط و با توجه به مازاد تولید که با آن مواجه هستیم ساخت مسکن و جواز واحد‌ها باید تعطیل شوند و این مازاد را صادر کنیم که بهترین بحث، صادرات است. گفتنی است مزیت ما همجواری با کشورهای منطقه است، بنابراین باید شرایط صادرات را تسهیل کنند که بخش‌های تولیدی همچون کاشی  و سرامیک بتوانند به بازارهای منطقه‌ای وارد شوند و صادرات انجام دهند.
    اهداف صادراتی "سرام آرا" کدام کشور ها هستند؟
    در شرکت "سرام‌آرا"، هدف اول را بازارهای منطقه‌ای قرار دادیم که توانستیم به کشورهای آسیانه میانه نظیر عراق، پاکستان، افغانستان و اخیرا سوریه با توجه به بازسازی و شرایط مناسبی که داشتند، صادرات انجام دهیم. کشور روسیه نیز که بازار هدف شرکت "سرام‌آرا" بوده، به لطف خدا در 7، 8 ماه گذشته رشد بیش از 500 درصدی صادرات نسبت به  سال گذشته داشته‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار