مدیران خودروعصر اعتبار

سودسازی ۸۰۰ میلیارد تومانی کاشی و سرامیک در یک‌سال

عصر ساختمان- گرچه سهام این صنعت در ماه‌های گذشته رشد داشته اما در بازه یک‌ساله در حدود ۱۰.۵درصد از ارزش صنعت کم شده است.

سودسازی ۸۰۰ میلیارد تومانی کاشی و سرامیک در یک‌سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روزنامه ایران، صنعت کاشی و سرامیک در بازار سهام با 6 شرکت و ارزش بازار 10هزار میلیارد تومانی در حدود یک درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده است.
    این صنعت در سال گذشته حدود 791 میلیارد تومان سود خالص تولید کرد و با حاشیه سود خالص 30 درصدی از جمله صنایعی است که با افزایش میزان تقاضا می‌تواند روند درآمدی و سودسازی خود را با شدت مناسبی افزایش دهد.
    در هفته گذشته صنعت کاشی و سرامیک از جمله صنایعی بود که با استقبال سهامداران روبه‌رو شد.
    درحالی که بازدهی کل بازار سهام به منفی 1.48درصد رسید صنعت کاشی و سرامیک توانست با بازدهی مثبت 0.36 درصدی به کارخود پایان دهد.
    این صنعت در بازه سه ماهه نیز عملکرد مناسبی از خود به جای گذاشت و حدود 18درصد بازدهی برای سهامداران محقق کرد.
    اما در بازه یک‌ساله، کارنامه این صنعت قابل توجه نیست و برخلاف جریان بازار، ارزش سهام کاشی و سرامیک با کاهش 10.5درصدی روبه‌رو شده است.
    افزایش بیش از 10درصدی نرخ محصولات کاشی و سرامیک
    در روزهای گذشته شرکت‌های فعال در این صنعت در اطلاعیه‌هایی از دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات (25درصد کاشی و سرامیک و 10درصد محصولات چینی و بهداشتی) خود خبر داده‌اند، امری که باید دید با توجه به تکنولوژی‌های موجود و افزایش در سایر نهاده‌های تولید، بر روند سود‌سازی شرکت چه تاثیری خواهد داشت!
    کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به قدیمی و غیرقابل بهره بودن تکنولوژی ساخت این صنعت، با فرض ثابت بودن مقدار تولید و فروش و افزایش در قیمت نهاده‌هایی چون انرژی و حقوق و دستمزد، سود‌سازی این صنعت بیش از 50 درصد افت را نشان دهد.
    باید توجه داشت که شرکت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند در زمینه صادرات عملکرد مناسبی از خود نشان دهند که از این طریق نه تنها می‌توانند هزینه‌های سربار را پوشش دهند بلکه می‌توانند سود عملیاتی مناسبی را محقق کنند.
    در ادامه به معرفی و بررسی عملکرد 3 شرکت برتر این صنعت از نظر ارزش بازار می‌پردازیم.
    افزایش 31 درصدی نرخ رشد درآمد «کساوه»
    شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا با ارزش بازار 2 هزار و 700 میلیارد تومانی در جایگاه نخست صنعت از این منظر قرار دارد.
    طبق آخرین اطلاعیه‌های منتشر شده، این شرکت در 9 ماهه منتهی به آذر 1400، توانسته درآمدهای عملیاتی خود را بیش از 50 درصد افزایش دهد که با توجه به افزایش 88 درصدی بهای تمام شده محصولات، مجموع سود خالص شرکت در این بازه با افزایش 25 درصدی به حدود 188 میلیارد تومان رسیده است.
    همچنین آمارهای تولید و فروش ماهانه و فصلی شرکت نشان می‌دهد شرکت در دو ماه گذشته نرخ رشد درآمدهای خود را 31 درصد افزایش داده که با توجه به آن پیش‌بینی می‌شود در بهار سال 1401 درآمد بیشتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل شناسایی کند.
    افزایش 104 درصدی سود خالص «کحافظ»
    شرکت کاشی و سرامیک حافظ با ارزش بازار 2 هزار و 400 میلیارد تومانی در رتبه دوم صنعت از نظر ارزش بازار قرار می‌گیرد.
    این شرکت در سال مالی منتهی به اسفند 1400، توانست درآمدهای عملیاتی خود را به میزان 82 درصد افزایش دهد که با توجه به افزایش کمتر هزینه‌های سربار و همچنین افزایش قابل توجه درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری، سود خالص خود را با 104درصد افزایش به عدد  143 میلیارد تومان رساند.
    این شرکت در ادوار گذشته به دلیل مستهلک شدن بخشی از خطوط تولید تا حدودی از بازارهای داخلی و صادراتی جا مانده بود که با راه اندازی دوخط تولیدی جدید، توانسته دوباره در عرصه صادراتی عملکرد مناسبی از خود به‌جای گذارد.
    افزایش 68 درصدی نرخ رشد درآمدهای «کپارس»
    کاشی پارس با ارزش بازار یکهزار و 670 میلیارد تومانی در جایگاه سوم صنعت از نظر ارزش بازاری قرار دارد. صورت‌های مالی این شرکت نیز نشان می‌دهد با وجود افزایش قابل توجه در بهای تمام شده تولیدات و هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در کنار افزایش قابل توجه در هزینه‌های مالی شرکت، اما شرکت در نهایت توانسته به واسطه افزایش نرخ محصولات فروش رفته، درآمدهای عملیاتی خود را 56 درصد افزایش دهد و از این طریق سود خالص خود را با 18 درصد افزایش به عدد 122 میلیارد تومان برساند.
    با وجود این، بررسی گزارش‌های مربوط به تولید و فروش ماهانه و فصلی نشان می‌دهد در دو ماه گذشته نرخ رشد درآمد شرکت با افزایش 68 درصدی روبه‌رو شده که با توجه به آن می‌توان انتظار داشت در پایان سه ماهه بهار، درآمدهای به مراتب بالاتری را نسبت به مدت مشابه سال محقق کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار