مدیران خودروعصر اعتبار

سایه کرونا بر تزئینات داخلی ساختمان

عصر ساختمان- کاهش قدرت خرید مردم، شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی، تقاضا برای دریافت برخی خدمات و کالاها را کاهش داده است.

سایه کرونا بر تزئینات داخلی ساختمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، صنف تزئینات داخلی ساختمان نیز ازجمله کسب و کارهایی است که از سال گذشته تا‌کنون شرایط خوبی ندارد. با بهروز چوداری میلانی، رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

    وضعیت کسب و کار صنف تزئینات داخلی ساختمان چگونه است؟

    اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان حدود 800عضو در رسته‌های کاغذ‌دیواری، پرده‌های عمودی و افقی، کفپوش و لمینت، رنگ‌آمیزی ساختمان و شست‌وشوی مبل و موکت دارد و اخیرا نیز رسته خدمات نظافت منزل به این اتحادیه واگذار شده است. شیوع ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات تامین مواداولیه موجب افت 40درصدی کسب و کار صنف تزئینات داخلی ساختمان شده است. با این وضعیت برخی فعالان صنفی ناگزیر به تعطیلی کسب و کار یا تغییر شغل‌شان شده‌اند.

    سهم شیوع کرونا از رکود بازار تزئینات داخلی ساختمان چقدر بوده است؟

    از آنجا که صنف تزئینات داخلی ساختمان ازجمله صنوف خدماتی است و فعالان این حوزه برای ارائه خدمات باید در منازل یا محل کار افراد حاضر شوند، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی خانواده‌ها از انتقال این ویروس توسط سایر افراد، مشتریان تمایل چندانی برای دریافت اینگونه کار‌های خدماتی نداشته و فعالان این صنف را به منزل خود راه نمی‌دهند که این امر موجب شده تا تقاضا برای خدمات رسته‌های مرتبط با تزئینات داخلی ساختمان به‌شدت کاهش یابد. با چنین شرایطی فعالان این حوزه چاره‌ای جز اینکه در محل کسب و کار خود مانده و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی با حداقل درآمد، کارهای محول‌شده را انجام دهند، ندارند. شیوع ویروس کرونا موجب افت30تا 40درصدی بازار خدمات این صنف شده است.

    کمبود و افزایش قیمت مواداولیه چه تأثیری در این رکود داشته است؟

    با ممنوعیت واردات لمینت از 2سال گذشته با استناد به حمایت از تولید‌کنندگان داخلی، متأسفانه اینگونه تولید‌کنندگان از مواداولیه خوبی استفاده نکرده و به جای اچ‌بی‌اف در تولید این محصول از ‌ام‌دی اف استفاده می‌کنند. همچنین لمینت تولیدی او.ول.لی نزده و در نهایت به‌دلیل کمبود و افت کیفیت مواداولیه، صنف لمینت ساختمان در حال از بین‌رفتن است. در زمینه کاغذ دیواری نیز 80درصد نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود. واردات اینگونه اقلام با ارز حاصل از صادرات موجب رشد هزینه تمام‌شده تامین مواداولیه و نرخ ارائه خدمات شده است با وجود این، به‌دلیل تشدید رکود حاکم بر بازار، فعالان صنفی قادر به افزایش قیمت ارائه خدمات خود متناسب با رشد هزینه تمام‌شده مواداولیه و دستمزد نبوده و نرخ اینگونه خدمات حداکثر حدود 15تا 20درصد افزایش یافته است. در واقع قیمت کاغذ‌دیواری و سایر اقلام وارداتی مورد نیاز صنف تزئینات ساختمان متناسب با افزایش نرخ ارز رشد کرده، با وجود این نرخ سایر مواداولیه مورد نیاز اینگونه کسب و کارها که در داخل کشور تولید می‌شود، مانند رنگ ساختمان یا پارچه‌پرده‌ای افزایش چندانی نداشته است اما به‌دلیل افزایش سایر هزینه‌های تمام‌شده نقاشی ساختمان ازجمله دستمزد، قیمت ارائه این خدمات نیز حدود 40درصد افزایش یافته است.

    آیا خدمات تزئینات ساختمان نرخ مصوب دارد؟

    خدمات این صنف نرخ مصوبی نداشته و قیمت‌های ارائه اینگونه خدمات براساس عرف منطقه به‌صورت توافقی تعیین می‌شود. مبنای این قیمت‌ها عرف است اما از آنجا که کالای ارائه‌شده در چارچوب اینگونه رسته‌های شغلی ماهیت خدماتی دارد درصورتی که مشتریان از قیمت و کیفیت خدمات ارائه‌شده شکایتی داشته باشند می‌توانند این شکایت را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ارائه کنند و این سازمان‌ها نیز شکایت را برای بررسی به اتحادیه ارجاع داده و اتحادیه نیز با تجزیه و تحلیل خدمات ارائه‌شده قبل و بعد از انجام کار درصورت اضافه دریافتی از مشتریان آن را عودت می دهد و با تخلف فعالان صنفی برخورد می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار