مدیران خودروعصر اعتبار

طرح مسکن امید، زندگی دوباره در بافت های فرسوده

عصر ساختمان- طرح مسکن امید، درقالب بازسازی واحدهای مسکونی بافت های فرسوده و اجرای طرح های محرک بازآفرینی شهری سرآغازی برای دمیدن دوباره روح زندگی در کالبد نیمه جان این بخش ازشهرهای بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد است که درصورت همکاری متقابل مردم و مسئولان می تواند زندگی اهالی این مناطق را متحول کند.

طرح مسکن امید، زندگی دوباره در بافت های فرسوده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، یکصد هزار واحد مسکونی محله ای در کشور برای بازآفرینی تعریف شده که عملیات اجرایی آن باید در 2 سال انجام شود و هر سال محله های جدید برای بازآفرینی به این مجموعه افزوده خواهد شد.
    2هزار و 700 محله با بافت فرسوده در کشور برای بازآفرینی یا طرح مسکن امید هدف گذاری شده است.

    **چالش های موجود در بافت های فرسوده
    در سال های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقر و بیکاری، نبود زیرساخت اولیه زندگی همچون آب و برق و راه مناسب سبب مهاجرت های بی رویه از روستاها به حاشیه شهرها و ساخت بناهای بی ضابطه شد.
    مردم ساکن در این مناطق در شرایط سخت همچون زلزله، بارندگی، سیلاب ،سایر حوادث طبیعی و غیرمترقبه دسترسی برای خارج شدن از محل بحران را ندارند.
    وجود کوچه های تنگ و باریک و مکان های بدون استفاده ، زمینه های بروز جرم را در بافت های فرسوده افزایش می دهد و افزون بر این مشکلات اجتماعی ، ساختمان های ناایمن تهدیدکننده جان مردم است.
    زلزله 5.2 ریشتری سال گذشته در شهرستان های بویراحمد و دنا که منجر به آسیب به هزاران واحد مسکونی شد شاید تلنگری برای تلاش مردم و مسئولان برای مشارکت در اجرای این طرح است.
    هرچند دولت در سال های گذشته با اجرای طرح های نوسازی خانه های روستایی و شهرهای کوچک و احیای بافت فرسوده دوگنبدان گام های خوبی را برای نوسازی واحدهای مسکونی در استان برداشته اما این طرح با سهیم کردن همه ظرفیت های دولت و دستگاه های اجرایی ضریب موفقیت آن را بیشتر کرده است.

    ** شناسایی بافت های فرسوده
    معاون مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 13 منطقه بافت فرسوده در شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت در این استان در قالب طرح مسکن امید بازسازی و احیا می شود.
    نوید موسوی افزود: هشت محله بافت فرسوده یاسوج، چهار منطقه شهر دوگنبدان و یک نقطه شهر دهدشت در این طرح احیا می شود.
    وی بیان کرد: نوسازی یکهزار و 815 واحد مسکونی و اداری در این طرح انجام می شود.

    **اختصاص اعتبار
    معاون مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای هر واحد مسکونی محلات از پیش تعیین شده 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 9 درصد و دوره بازپرداخت 12 ساله اعطاء می شود.
    موسوی بیان کرد: دستگاه های اجرایی می توانند زمین ها و ساختمان های فرسوده خود را برای بررسی کارشناسی اجرای طرح های رفاهی عام المنفعه بافت های فرسوده معرفی کنند.
    وی گفت: براساس این طرح در صورت تایید کارشناسان برای ساختمان های اداری 400 تا 700 میلیون ریال وام پرداخت می شود.
    وی با یادآوری گستردگی این طرح گفت: هر یک از دستگاه های اجرایی می توانند در اثرگذارتر شدن آن برای بهبود سیمای شهری سهیم باشند.
    موسوی ابراز داشت: آموزش فنی و حرفه ای، راه اندازی بازارچه صنایع دستی، ایجاد مجتمع های فرهنگی،توسعه فضای سبز و توسعه زیرساخت های شهری مانند ساماندهی کانال ها،جدول گذاری و پیاده روسازی از جمله اقداماتی است که با مشارکت دستگاه های اجرایی در بافت های فرسوده اجرا می شود.

    ** شهر دوگنبدان الگویی برای احیای بافت فرسوده
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه بازآفرینی پایدار شهری در دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران به عنوان یک طرح پایلوت کشوری مطرح است از این تجربه باید برای تغییر چهره شهرهای استان استفاده شود.
    عزیز فیلی اظهار داشت: شهرستان گچساران بازآفرینی شهری را از سال 96 شروع کرد و بیش از یک هزار و 500 واحد مسکونی در چهار محله شهر دوگنبدان نوسازی یا در حال انجام است.
    وی افزود: ظرفیت های قانونی در بودجه سال 97 برای احیا و بازآفرینی پایدار مناطق مسکونی محله های قرار گرفته در مرکز و حاشیه شهرها لحاظ شده است.
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دستگاه های اجرایی راه و شهرسازی، شهرداری ها، ثبت اسناد و املاک، بانک های عامل، فرمانداران و افرادی به عنوان کارگزار در طرح بازآفرینی ایفای نقش می کنند.
    مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازآفرینی پایدار شهری از سال 1374 در کشور شروع شد که در دولت فعلی با اعمال یک سری تغییرات روی آن تاکید بیشتری شده است.
    عبدالمجید نژاد صفوی اظهار داشت: موضوعاتی که اداره راه شهرسازی برای بازآفرینی شهری دنبال می کند شامل تخریب ساختمان های قدیمی و استفاده از سرمایه های وزارت نفت در استان در زمینه مشارکت مالی و مشارکت در ساخت است.
    وی تصریح کرد: فرصت مطلوبی در وزارت راه و شهرسازی برای بازآفرینی شهرها فراهم شده که می توان به کمک آن کارهای عقب افتاده را جبران کرد.
    نژاد صفوی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای نشست بازآفرینی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال ایجاد فضایی برای آرامش و آسایش مردم بوده و احیای هویت همراه با نوآوری در دستور کار این طرح است.
    وی با اشاره به اینکه مصوبات صورت گرفته شامل برنامه اقدام مشترک در هر سه شهرستان است، تصریح کرد: هر اداره موظف است که 30 درصد اعتبار مورد نیاز برای بازآفرینی شهری را در محله های هدف تامین کند و 40 درصد از اعتبارات استانی سازمان برنامه و بودجه و مابقی از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.
    وی بیان کرد: ستاد بازآفرینی استان بررسی و تصویب شهرها و محلات هدف، بررسی و تصویب برنامه اقدام مشترک در محدوده مورد نظر و تصویب سهم دستگاه ها در اجرا و تامین مالی اقدامات را به عهده دارد.
    نژادصفوی عنوان کرد: محله های در نظر گرفته شده برای بازآفرینی در یاسوج شامل دولت آباد، محمودآباد، معصوم آباد، شرف آباد مهریان، بلهزار، اکبرآباد و معصوم آباد است .
    وی با اشاره به اینکه از دست دادن زمان برابر حذف اعتبار است، تصریح کرد: در گچساران محله های سادات، لبنان، رادک و بلادیان و در دهدشت بافت تاریخی و بافت مرکزی شهر برای بازآفرینی در نظر گرفته شده است.
    نژادصفوی یادآور شد: شهرداری ها به عنوان دبیران بازآفرینی در این زمینه فرهنگ سازی کنند و از طریق نصب بیلبورد، صدا و سیما و و رسانه ها در بین مردم اطلاع رسانی کنند.

    **لزوم افزایش تسهیلات احیای بافت فرسوده
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در حال اجرا بودن طرح احیای بافت فرسوده در شهر دوگنبدان گفت: با توجه به قیمت ارز افزایش تسهیلات بانکی نوسازی بافت فرسوده این شهر ضروری است.
    حسین جنتی افزود: سه هزار و 500 واحد مسکونی و یک هزار واحد تجاری فرسوده در شهر دوگنبدان وجود دارد.
    وی بیان کرد: براساس یک برنامه مدون 400 میلیون ریال وام با بهره کوتاه مدت برای نوسازی هر واحد مسکونی پرداخت می شود.
    جنتی تصریح کرد: روند اجرای طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که سرعت خوبی داشت در چند ماه اخیر به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی کند شده که نیازمند چاره اندیشی است.
    تاکنون 32 هزار واحد مسکن روستایی و شهری هم در کهگیلویه و بویراحمد بازسازی و مقاوم سازی شده است.
    80 هزار واحد مسکونی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون 45 درصد آن مقاوم سازی شده است.
    هم اکنون تعمیر بیش از 2 هزار و 71 واحد شهری و 2 هزار و 440 واحد روستایی از سوی بنیاد مسکن در دست اجراست.
    استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو