مدیران خودروعصر اعتبار

نوسازی ۱۸۵ هزار بافت فرسوده در دولت سیزدهم

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با دعوت از مالکان بناهای فرسوده و سرمایه‌گذاران به امر نوسازی بناهای فرسوده، گفت: تاکنون ۲۰۶هزار و ۹۸ واحد پروانه ساختمانی در محلات فرسوده سراسر کشور صادر شده است که از این میزان ۱۸۵ هزار و ۱۲۵ واحد مربوط به دولت سیزدهم است.

نوسازی ۱۸۵ هزار بافت فرسوده در دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «محمد آیینی» در بازدید از پروژه‌های نوسازی مسکن مردمی حاصل تجمیع پلاک‌های فرسوده منطقه 14 شهرداری تهران با اشاره به اینکه فضا و بستر برای مشارکت مردم در امر نوسازی بناهای ناپایدار از سوی دولت و شهرداری‌ها فراهم شده است، توضیح‌داد: به‌طور قطع با نوسازی مسکن‌های ناپایدار در محلات فرسوده، کیفیت زندگی مردم افزایش می‌یابد و در کنار آن بسیاری از ناهنجارهای اجتماعی این محلات نیز رفع می‌شود.

    وی با بیان اینکه متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده می‌توانند از همه حمایت‌‍‌ها، تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه نهضت ملی مسکن استفاده کنند، گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور همه حمایت‌ها، تخفیف‌ها و مساعدت‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار برای محلات هدف بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون پروانه بیش از 50 هزار واحد مسکونی در محلات فرسوده کشور صادر شده است، افزود: از این میزان 16 هزار و 553 واحد مربوط به شهر تهران است.

    عدم مشارکت برخی مالکان در نوسازی به دیگران آسیب جدی وارد می‌کند

    در این بازدید، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب تهران درباره ساختمان‌های ناپایدار و نا ایمن شهر تهران گفت: در صورتی که در روند نوسازی به صورت تجمیعی توسط یک پلاک و یا چند واحد ممانعتی انجام شود، در حالی که محرز شود که در اصل نوسازی مشکل ایجاد می‌شود، مالکان پلاک‌ها و واحدهای دیگر که راضی به نوسازی هستند می‌توانند براساس ماده 7 قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برای ایجاب مالک یا مالکان مخالف به نوسازی از مرجع قضایی و دادگاه حکم دریافت کنند.

    در ماده 7 قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری آمده است: «در صورتی که تعدادی از مالکان املاک واقع در پروژه‌های اجرایی مصوب تمایلی به مشارکت نداشته باشند و ملک آنان مانع اجرای طرح باشد، سهم آنان بر اساس ارزش تقویم‌شده به عنوان قیمت پایه در صورت وجود وجه ملزم شرعی از طریق مزایده به فروش رسیده و به آنان پرداخت می‌شود.»

    «ولی‌الله مهبودی» با اشاره به قانون تملک آپارتمان‌ها، افزود: مطابق ﻗﻮاﻋﺪ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻗﺮاردادﻫﺎ‌، کسی نمی‌تواند برای احقاق حق خود به دیگران ضرر برساند؛ بدین معنی که مالک بنای فرسوده‌ای نمی‌تواند اعلام کند، چون ملک شخصی‌ام است، رضایت به نوسازی مشارکتی ندارم. درحالی که عدم مشارکت این مالک به دیگران ممکن آسیب‌های جدی وارد کند. بنابراین با استفاده از ﻗﻮاﻋﺪ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻗﺮاردادﻫﺎ می توان مالکان این واحدها را ملزم به نوسازی مشارکتی کرد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران‌ نیز با اشاره به اینکه بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است، بیان‌داشت: بر اساس ارزیابی به دست آمده در بخش‌هایی موفقیت‌های خوبی حاصل شده است و با نتایج بسیار خوبی مواجه شده‌‍ایم، اما در بخش‌هایی هم اثرات قابل قبولی را کسب نکردیم که این بخش‌ها مورد آسیب‌شناسی کارشناسان سازمان نوسازی شهر تهران‌قرار گرفته است.

    رونمایی از بسته تشویقی تکمیلی نوسازی بافت‌های فرسوده تهران

    «سید مهدی هدایت» با اشاره به اینکه از بسته تشویقی جدید و تکمیلی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران تا پایان دی ماه رونمایی خواهد شد، گفت‌: با اجرای بسته تشویقی تکمیلی جدید، انتظار داریم جهش قابل توجهی در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران شاهد باشیم.

    به گزارش ایرنا، در این بازدید «سعید بشیری» معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران و «امیر یزدی» شهردار منطقه 14 تهران نیز حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی