مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی عبور از رکورد ۲۰ساله صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون بیش از ۱۸۸ هزار پروانه ساخت در این بافت‌ها صادر شده است و پیش‌بینی می شود رکورد ۲۰ ساله صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تا پایان سال شکسته شود.

پیش‌بینی عبور از رکورد ۲۰ساله صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «محمد آیینی» افزود: تا پایان سال مالی 1401 در مجموع 585 پروژه با میانگین پیشرفت فیزیکی 53 درصد در دست ساخت بوده که از این تعداد 288 پروژه تکمیل شده است.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان‌داشت: در این بازه زمانی 297 پروژه در دست ساخت است که به‌طور میانگین 51 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تامین اعتبار تا پایان شهریور سال آینده به پایان می‌رسند.

    وی، نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را یکی از اولویت‌های اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران برشمرد و گفت: 2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد.

    آیینی با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت نوسازی در بافت های فرسوده که «این کار به اندازه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مهم است، بلکه مهمتر، زود بازده‌تر، اثربخش‌تر و مفیدتر است»، تصریح‌کرد: ترویج نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده جزو برنامه‌های اصلی شرکت به شمار می‌رود و فعالیت‌های گوناگونی در این زمینه در حال انجام است.

    وی توضیح‌داد: یکی از موانع جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده این است که ساکنان این بافت‌ها توانایی مالی، فنی و اجرایی لازم برای نوسازی را ندارند.

    این مقام مسوول ادامه‌داد: از سوی دیگر، سازندگان به دلیل اقتصادی نبودن سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها از انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری و حضور در این مناطق برخوردار نیستند، به همین دلیل بسته‌های تشویقی مالی، اداری و شهرسازانه را تدوین کردیم و این امکان برای شهرها فراهم شد تا بتوانند بسته تشویقی متناسب با شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی خود تدوین کنند و تاکنون 150 شهر بسته تشویقی خاص خودشان را تدوین تهیه کرده‌اند.

    آموزش 5 هزار و 575 نفر در سال 1401

    آیینی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود بر سر راه نوسازی مسکن را عدم آگاهی مردم نسبت به تسهیلات مالی، اداری و شهرسازانه که در قانون برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، عنوان کرد و گفت: برای حل این چالش از ظرفیت رسانه‌ها استفاده می‌کنیم. اما بهترین راه، اطلاع‌رسانی چهره به چهره است که این امر با همکاری دفاتر تسهیلگری، حلقه‌های میانی، گروه‌های جهادی و داوطلب انجام می‌شود.

    وی اظهار داشت: علاوه بر این، شرکت بازآفرینی شهری ایران دوره‌های آموزشی را در محلات هدف برگزار می‌کند و سال مالی گذشته نیز 171 دوره آموزشی با عناوین مرتبط با بازآفرینی شهری در محلات مختلف برگزار شد و پنج‌هزار و 575 نفر آموزش دیدند.

    وی افزود: همچنین برای تشکیل حلقه‌های میانی همکاری خوبی با شهرداری‌ها داشته‌ایم و تاکنون اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها بیش از 190 تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها در راستای همکاری‌های دو جانبه امضا کرده‌اند.

    پیش‌بینی عبور از رکورد 20 ساله صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه‌داد: نتیجه این اقدام‌ها این بود که با وجود رکود در بازار مسکن و رکود پروانه‌های ساختمانی، آمار صدور پروانه در بافت‌های فرسوده رشد داشته است و تاکنون بیش از 188 هزار پروانه ساخت در این بافت‌ها صادر شده است.

    وی گفت: این آمار در سال 1400، 63 هزار واحد و در سال گذشته 72 هزار واحد بوده است، پیش‌بینی می‌شود در بهمن و اسفند نیز شاهد جهش دیگری در صدور پروانه‌ها باشیم و در این صورت می‌توان گفت رکورد 20 ساله صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شکسته می‌شود.

    آیینی با بیان این که اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی بارقه‌ای از امید در دل ساکنان ایجاد کرده است، عنوان‌کرد: در برخی سکونتگاه‌های غیررسمی مانند «وکیل‌آباد» ارومیه هیچ خدماتی ارائه نشده بود، اما موفق شدیم مرکز خدمات جامع سلامت وکیل‌آباد ارومیه را در تابستان امسال به بهره‌برداری برسانیم. همچنین در محله «نایسر» سنندج که یکی از متراکم‌ترین سکونتگاه‌های غیررسمی کشور محسوب می‌شود مجتمع فرهنگی ورزشی به بهره‌برداری رسید و موجب خوشحالی جوانان این منطقه شد.

    به‌سازی و آسفالت معابرخاکی محلات هدف

    وی با بیان اینکه وجود معابر خاکی بدترین چهره محرومیت است، عنوان‌کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکنون بیش از 2 هزار و 50 کیلومتر طول از معابرخاکی محلات هدف را با در اختیار دادن قیر رایگان به شهرداری‌ها به‌سازی کرده است و چنانچه 7.5 هزار میلیارد تومان دیگر قیر رایگان توزیع کنیم در مدت دو سال آینده کار آسفالت معابر خاکی این محلات به پایان می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی