مدیران خودروعصر اعتبار

اراده‌ای برای مقاوم‌سازی و نوسازی مساکن مهر مناطق زلزله‌زده کرمانشاه وجود ندارد

عصر ساختمان- مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن مهر مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با وجود کمترین خسارت بعد از گذشت یک سال از وقوع زلزله به‌دلیل وجود نگاه‌های سیاسی و شخصی هنوز به اتمام نرسیده است و اراده‌ای برای آن مشاهده نمی‌شود.

اراده‌ای برای مقاوم‌سازی و نوسازی مساکن مهر مناطق زلزله‌زده کرمانشاه وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، مسکن مهر مناطق زلزله‌زده که از همان روزهای نخست زلزله مورد هجمه مخالفان این طرح قرار گرفت در واقع به‌دلیل اینکه یکی از دستاوردهای دولت‌ نهم به‌شمار می‌رفت قربانی نگاه‌های سیاسی و شخصی مسئولان کشوری شد.

    هجمه‌ها به مسکن مهر در حدی بود که اعلام می‌شد واحدهای مسکن مهر به‌طور کامل تخریب شده و بیشترین کشته‌ها مربوط به این واحدها است در حالی که براساس اعلام مکرر مسئولان راه و شهرسازی استان سازه مساکن مهر سالم مانده و کمترین کشته مربوط به این واحدها بود.

    البته وزیر مستعفی راه و شهرسازی که تا قبل از شروع کار در دولت یازدهم خود را ملزم به ادامه و اصلاح طرح مسکن مهر می‌دانست، پس از کسب رأی اعتماد از مجلس تا آخرین روز کار خود در وزارت راه و شهرسازی، به‌صورت مداوم به انتقاد به این طرح و سنگ‌اندازی در روند تکمیل آن پرداخت و در این میان نگاه سیاسی وی شامل حال مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه نیز شد و عملاً اراده‌ای برای مقاوم‌سازی و نوسازی مساکن مهر دیده نشد.

    مسکن مهر مناطق زلزله‌زده که به‌طور معمول مالکان آن‌ها از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند اکنون به یک تراژدی فراموش‌شده تبدیل شده که گویی تنها متضرران از این موضوع خانواده‌های زیر چادر و کانکس هستند که تنها راه پیشِ‌روی خود را خو گرفتن با اسکان موقت می‌دانند.

    بعد از گذشت یک سال از وقوع زلزله هنوز هم وضعیت مسکن مهر از دغدغه‌های مردم است زیرا با گذشت این مدت طولانی بسیاری از چادرها و کانکس‌های موجود در شهر مربوط به مردم مسکن مهر است که در صورت بازسازی و تعمیر این واحدها به‌طور قطع چهره شهر نیز سامان بیشتری می‌گیرد.

    هرچند متولی مسکن مهر، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های اداری، وزارت راه و شهرسازی است اما گویا این نهاد برنامه‌های مهمتری نسبت به رسیدگی به مناطق زلزله‌زده دارد که در مقایسه با سایر ارگان‌ها از برنامه‌ زمان‌بندی به‌شدت عقب و هنوز در مرحله برنامه‌ریزی باقی مانده است.

    موضوع مسکن مهر از مدت‌ها قبل توسط خبرگزاری تسنیم مورد پیگیری قرار گرفت اما مسئولان راه و شهرسازی از پاسخگویی به سؤالات امتناع می‌ورزند و این در حالی است که تعلل راه و شهرسازی در تعیین تکلیف مسکن مهر تا حدی است که سبب انتقاد شدید استاندار کرمانشاه شد.

    اتمام مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن مهر مناطق زلزله‌زده

    مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان کرمانشاه در اواخر مردادماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به وضعیت مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار داشت: کار مقاوم‌سازی و عملیات اجرایی مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده استان از اواسط فروردین ماه آغاز شد.

    وی گفت: به‌دلیل ناهماهنگی ایجادشده در سیستم بانکی کار مقاوم‌سازی مسکن مهر مناطق زلزله‌زده به‌مدت دو ماه تعطیل شد اما با برگزاری جلسات متعدد در نهایت کارگاه‌ها کار خود را از سر گرفتند و مقاوم‌سازی و نوسازی آن‌ها تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

    غفوری افزود: از 24 بلوک آسیب‌دیده مسکن مهر در این زلزله مقاوم‌سازی سه بلوک به‌دلیل تخریب بالا صرفه اقتصادی نداشت و تصمیم به نوسازی آن گرفته شد اما مابقی بلوک‌ها مقاوم‌سازی می‌شوند.

    بخشی از مردم ساکن در مسکن مهر مناطق زلزله‌زده اکنون در کانکس هستند

    استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با اشاره به اینکه روند کند بازسازی مسکن‌های مهر سرپل‌ذهاب در هیئت دولت مطرح شده است اظهار داشت: در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به کرمانشاه مسئله روند کند بازسازی مسکن‌های مهر سرپل‌ذهاب را مطرح کردم که ایشان نیز آن را در هیئت دولت عنوان کردند.

    هوشنگ بازوند افزود: برای جبران روند کند بازسازی این مسکن‌های مهر، هیئت دولت مصوب کرد که یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی جهت تسریع در این امر در مناطق زلزله‌زده مستقر شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

    بازوند گفت: بخشی از دارندگان واحدهای مسکن مهر که منازل آن‌ها در دست احداث است در کانکس‌ها زندگی می‌کنند و برای ادامه زندگی با مشکل رو‌به‌رو هستند.

    بازسازی مسکن مهر از برنامه زمان‌بندی عقب است

    معاون بنیاد مسکن کشور گفت: مسکن مهر یک مجموعه مسکونی است که در هر بلوک آن چند نفر ساکن هستند و باید با هم هماهنگ می‌کردند و این موضوع اوایل مشکلاتی را ایجاد کرده بود اما اکنون تمام مشکلات برطرف شده است و پیمانکار در حال فعالیت است.

    عزیزالله مهدیان افزود: مردم باید همراهی کنند که سریعتر کار پیش برود اما براساس برنامه زمانبندی عقب هستند و تلاش می‌شود با کمک وزارت راه و شهرسازی مصالح لازم برای آن‌ها تأمین شود.

    شتاب بازسازی مساکن مهر کمتر از حد انتظار است

    نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: وضعیت مالکی واحدهای مسکن مهر شهید شیرودی سرپل‌ذهاب پیچیده حقوقی است و هر کسی نمی‌تواند برای واحد خود به‌گونه‌ای اعمال سلیقه کند.

    فرهاد تجری با اشاره به اینکه بازسازی بخشی از مسکن مهر را وزارت راه و شهرسازی متقبل شده است عنوان کرد: مقرر شد راه و شهرسازی با استفاده از همان تسهیلات مدنظر واحدها را بازسازی و مقاوم‌سازی کند.

    وی با بیان اینکه عوامل اجرایی اکنون به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند گفت: سرعت و شتاب کار کمتر از حد انتظار است و در روزهای ابتدایی نیز اختلافاتی بر سر موضوع مالکیتی بین وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌ها وجود داشت که برطرف شد.

    تجری با اشاره به اینکه پیشانی کار ساخت‌وساز منطق زلزله‌زده مسکن مهر است افزود: اقشار کم‌درآمد در مسکن مهر ساکن هستند و بخش عمده‌ای از زلزله‌زده‌‌ها را این خانواده‌ها تشکیل می‌دهند و چنانچه این واحدها سامان بگیرد شرایط سرپل‌ذهاب متحول می‌شود.

    وی گفت: به‌طور معمول مسئولان دولتی انتقاد نمی‌کنند و لایه‌های مثبت کار را نشان می‌دهند اما خود استاندار نیز نسبت به موضوع مسکن مهر گلایه داشتند.

    نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و سرپل‌ذهاب افزود: مقرر شده بود مسکن مهر سرپل‌ذهاب تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری برسد اما این وعده محقق نشد و انتقاد استاندار را به‌دنبال داشت.

    شاید برای مسئولان لازم به یادآوری باشد که به‌طور معمول افراد ساکن در مساکن مهر اقشار کم‌درآمد هستند و بنابراین بی‌توجهی نسبت به آن‌ها علاوه بر نقض حقوق شهروندی تبعات اجتماعی بسیاری را به‌دنبال دارد.

    امید داریم مسئولان با تصور تنها لحظه‌ای از آبگرفتگی چادر و کانکس مردم زلزله‌زده رسیدگی به بازسازی و رفع مشکلات مردم زلزله‌زده از جمله ساکنان مسکن مهر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو