مدیران خودروعصر اعتبار

مقاوم سازی ۵۸ درصد واحدهای روستایی استان مرکزی

عصر ساختمان- مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی گفت: از ۱۰۲ هزار واحد مسکن روستایی استان، ۵۲ هزار واحد معادل ۵۸ درصد مقاوم سازی شده است.

مقاوم سازی ۵۸ درصد واحدهای روستایی استان مرکزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی عسگری امروز، 12 دی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: عمده فعالیت بنیاد مسکن در 3 حوزه عمران روستایی، بازسازی و مسکن روستایی، و مسکن و عمران شهری است.

    وی افزود: عمده ماموریت بنیاد مسکن در استان مرکزی پروژه نهضت ملی مسکن است که در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر ماموریت ساخت با بنیاد مسکن است و بنیاد مسکن در 31 شهر وظیفه اجرای این طرح را دارد و مشغول خدمت رسانی است.

    عسگری ادامه داد: در طرح ویژه بهسازی مسکن سال 1401 نیز 4 هزار سهمیه داشتیم که به 9 بانک عامل معرفی شد، حدود 3 هزار و 356 فقره قرارداد منعقد شده است.

    مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: سال 1402 برای بنیاد مسکن استان مرکزی 4 هزارو 500 واحد اختصاص پیدا کرده و مبلغ وام از 250 میلیون تومان به 350 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. وام های قبلی امکان اخذ متمم را دارند و می‌تواند به سقف 350 میلیون تومان برسند.

    لزوم نبود واحد غیرمقاوم در روستاهای استان مرکزی

    طاقبستانی، معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز گفت: موضوع بازسازی، بعد از زلزله بم به طور جد برنامه ریزی شده و هر ساله بازسازی 200 هزار واحد در کشور در برنامه وجود دارد که بدون انقطاع در تمام دولت‌ها انجام شده است.

    وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا سال 1410 به هدف غایی نبود واحد غیرمقاوم در روستاها دست پیدا کنیم، گفت: در استان مرکزی از 102 هزار واحد، 52 هزار واحد معادل 58 درصد مقاوم سازی شده است. در سال 1400 و 1401 تسهیلات برای 4 هزار واحد به مبلغ 200 میلیون تومان ابلاغ شد و 92 درصد انعقاد قرارداد صورت گرفت.

    طاقبستانی ادامه داد: در سال جاری سهمیه استان 8 هزار واحد شامل 4500 واحد در مقاوم سازی و 3500 واحد در نهضت ملی در حوزه روستاهاست، سقف تسهیلات 350 میلیون تومان با سود 5 درصد و بازپرداخت 20 ساله است.

    وی با اشاره به اینکه 9 بانک عامل، امسال در این طرح ها مشارکت دارند، اضافه کرد: افرادی که تسهیلات 200 میلیون تومانی دریافت کرده و تا مرحله سقف پیشرفته باشند، 150 میلیون تومان متمم دریافت خواهند کرد.

    معاون بازسازی و بهسازی روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تمامی افراد برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی میتوانند از امروز به بنیاد شهرستان ها مراجعه کنند و بعد از تشکیل پرونده از هفته آینده معرفی به بانک ها آغاز خواهد شد.

    اجرای طرح هادی در 110 روستای فاقد دهیاری

    مهرشاد افروز، معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز بیان کرد: توسعه روستایی یکی از اهداف و نیازهای تمام جوامع است که یکی از راهبردهای مهم آن توسعه عمران روستایی است که در این راستا طرح های روستایی در دستور کار بنیاد قرار دارد.

    وی ادامه داد:  در استان مرکزی از 1066 روستا، 855 روستا بالای 20 خانوار هستند که هدفگذاری برای بنیاد مسکن، کار در روستاهای بالای 20 خانوار بوده است که اکنون روستاهای 20 خانوار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

    افروز ادامه داد: تا به امروز برای 915 روستا در استان مرکزی طرح هادی تهیه شده است، با توجه به نیاز و درخواست مردم بازنگری در این طرح ها صورت گرفته که تا به امروز 393 روستا در دست اقدام قرار دارند. در 110 روستای فاقد دهیاری کمتر برخوردار استان مرکزی نیز طرح هادی اجرا شده است.

    وی با اشاره به روستاهای گردشگری افزود: در برنامه پنجم توسعه، طرح گردشگری روستای هزاوه مصوب شده و اکنون در دست اجرا بوده و فاز اول اجرایی آن از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است.

    معاون عمران روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: تهیه و اجرای طرح بهسازی بافت های با ارزش روستایی نیز مدنظر است که وفس و انجدان در استان مرکزی از روستاهایی دارای شرایط خاص هستند. در این راستا فاز اول در روستای انجدان به اتمام رسیده و روستای وفس نیز 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    افروز خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های قانونی که از سال 94 در لایحه بودجه تصویب شده، استفاده از قیر رایگان برای بهسازی معابر و کمک به اجرای معابر طرح های هادی روستایی است که تا به امروز حدود 3 میلیون و 500 هزار مترمربع از این ظرفیت قانونی استفاده شده و سال گذشته نیز در 203 روستا حدود 6 هزار و 806 تن قیر برای معابر روستایی تخصیص یافته است.

    افروز خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون 75 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه عمران روستایی تخصیص پیدا کرده که برای 159 روستا برنامه‌ریزی شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 130 میلیارد تومان برسد.

    وی تاکید کرد: نهضت ملی روستایی  در دولت سیزدهم مطرح شده که در استان مرکزی نیز برنامه‌ریزی درخصوص آن صورت گرفته و از شهریور ماه امسال برنامه ریزی شروع شده و بر اساس سهمیه ابلاغی برای 10 هزار واحد روستایی در قالب نهضت ملی روستایی برنامه ریزی شده است. تاکنون نهضت ملی مسکن برای 19 روستا با عدد 10 تا 15 هزار واحد روستایی در دستور کار قرار گرفته که 4 روستا مصوب شده و 15 روستا در مرحله برنامه‌ریزی است.

    افروز بیان کرد: فعالیت دیگر بنیاد مسکن در حوزه مدیریت زمین در روستاها و صدور اسناد مالکیت در شهرهای زیر 25 هزار نفر است، از ابتدای اجرای این طرح در 644 روستای استان 73 هزار جلد سند و در شهرهای زیر 25 هزار نفر 12 هزار جلد سند صادر شده است.

    فتحی؛ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های ملی مسکن به اسم نهضت ملی مسکن، بنیاد مسکن به عنوان کارگزار راه و شهرسازی در شهرهای زیر 100 هزار نفر این وظیفه را بر عهده دارد.

    وی خاطرنشان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر حدود 30 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که حدود 20 هزار نفر فرم ج سبز داشته و 10 هزار نفر واجد شرایط 4 گانه نهضت ملی مسکن بوده‌اند.

    فتحی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری راه و شهرسازی، در 20 شهر استان 60 هکتار زمین به استعداد 6 هزار واحد مسکونی به این طرح اختصاص داده شده که بنیاد مسکن عملیات ساخت 3500 واحد را عهده دار شده است.

    وی خاطرنشان کرد: تاکنون آماده‌سازی بالغ بر 120 هکتار از اراضی استان به بنیاد مسکن واگذار شده است.

    فتحی خاطرنشان کرد: کمک به تولید مسکن در شهرها از دیگر مسئولیت‌های این حوزه است، برای بنیاد مسکن در سنوات قبل در حوزه مسکن شهری 3 هزار واحد تعریف شده بود و امسال اجرای 5 هزار واحد در شهرک کوثر دیده شده که 2 هزار و 184 واحد آماده و واگذار شده است و همین امر نقش بسیار زیادی در تعدیل اجاره‌بها در شهر اراک داشته است. احداث پارک، تکمیل مسجد، احداث فضای مدرسه 12 کلاسه، احداث ایستگاه نگهبان محله پلیس، ایجاد معابر و فضای سبز از جمله اقدامات انجام شده در شهرک کوثر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی