مدیران خودروعصر اعتبار

آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها امری ضروری در ساخت و سازها

عصر ساختمان- آیین‌نامه ۲۸۰۰ درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله باید به صورت کامل در پروژه‌های ساختمانی رعایت شود چراکه اجرای آن میزان خسارت‌ها را کاهش می‌دهد.

آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها امری ضروری در ساخت و سازها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیین نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله که تحت عنوان آیین نامه 2800 شناخته می‌شود، آیین نامه‌ای است که در آن ضوابط و مقررات مربوط به ساخت و ساز واحدهای مسکونی و مقاومت آنها در برابر زلزله لحاظ شده است. این آیین نامه توسط وزارت راه و شهرسازی و مشخصا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تدوین و بازنگری می‌شود.

    هم‌اینک تدوین پیوست  ششم این آیین نامه توسط آن مرکز تهیه شده و مراحل تصویب و ابلاغ را می‌گذراند. تا ابلاغ و اجرایی شدن ویرایش ششم آیین نامه مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله، تمامی ساختمان‌ها مکلفند تا ضوابط و قوانین آیین نامه 2800 مربوط به ویرایش پنجم را در ساخت و ساز رعایت کنند.

    اگرچه گفته می‌شود، تمامی ساختمان‌های موجود ضوابط آیین‌نامه 2800 را رعایت نمی‌کنند، اما به گفته علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نا ایمن بودن ساختمان‌های مسکونی به دلیل نبود ضوابط و قوانین نیست، بلکه بخش عمده‌ای از مشکلات ساختمان‌ها در طراحی و بخش عمده‌ای هم مربوط به نظارت و اجراست.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خبرنگار ما گفته است: بخشی از مشکلات موجود در ساختمان و نا ایمن بودن آنها مربوط به نظارت و در مرحله بعد اجراست. هم اکنون نظارت‌های ساخت و ساز در بخش نظارت‌های میدانی رضایت بخش نیست، بنابراین نیاز است تا به منظور ارتقاء ایمنی ساختمان‌ها بخش نظارت بر ساخت و ساز، تقویت شود.

    به گفته بیت اللهی بخش دیگری از مشکلات به نداشتن دانش فنی و استفاده نکردن از کارگران فنی و آگاه در زمینه ساخت و ساز مربوط است، بنابراین برای ایمنی ساختمان‌ها در بخش اجرا نیاز است تا از نیروی متخصص و کاردان‌های فنی و کارگران ماهر در امر ساخت و ساز استفاده شود.

    رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخش دیگری از مشکلات مربوط به نا ایمن بودن ساختمان‌های مسکونی را کیفیت مصالح ساختمانی عنوان کرده است.

    به گفته وی، بررسی‌های میدانی بعد از وقوع زلزله‌های متعدد نشان داد بسیاری از ساختمان‌ها از نظر کیفیت مصالح در سطح پایینی قرار دارند و همین مسئله میزان تخریب را گسترده‌تر کرده است.

    بیت اللهی گفته است: یکی از بیشترین ضعف‌های کشور در حوزه صنعت ساختمان است، بنابراین تقویت این صنعت از بخش طراحی تا نظارت و اجرا و همچنین استفاده از نیروهای متخصص و کاردان‌های فنی و بهره‌مندی از مصالح استاندارد و با کیفیت سبب حفظ سرمایه‌های ملی و ارتقاء کیفیت زندگی و در نهایت رضایتمندی شهروندان از دست اندرکاران حوزه صنعت ساختمان خواهد شد.

    رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان تضمین کننده ایمنی

    حامد مانی‌فر مدیر کل دفتر مقررات ملی و ساختمان نیز بر رعایت مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان ساخت و سازها تاکید کرده و گفته است: رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان تضمین کننده ایمنی است و انتظار می‌رود تا از سوی دست‌اندرکاران ساخت و ساز، رعایت شود.

    به گفته وی، ضرورت دارد تا تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان  که سبب ایمنی در ساختمان از مرحله طراحی تا بهره‌برداری است به طور کامل رعایت شود.

    آیین نامه 2800 تقریبا در ساخت و سازها رعایت می‌شود

    همچنین در همین رابطه محسن جعفری عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  رعایت آیین نامه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله یا استاندارد 2800  در ساخت وساز ها اجباری است و باید تمامی سازندگان و مهندسان ناظر در هنگام ساخت و یا اجرای پروژه آن را رعایت کنند.

    وی ادامه داد:  طبق بررسی های صورت گرفته  تقریبا  اجرای این آیین نامه در روند ساخت پروژه ها  رعایت می شود.

    جعفری افزود: البته در روند و یا طول مدت زمان  اجرا ممکن است بعضا ناقص اجرا شود اما با توجه به زلزله خیز بودن برخی از گسل ها باید این آیین نامه اجرایی شود.

    او تاکید کرد: اجرای کامل آیین نامه 2800 نقش بسیار موثری در کاهش حجم خسارت های ناشی از زلزله در کشور دارد.

    آیین نامه 2800  و رعایت ضوابط و مقررات مربوط به ساخت و ساز واحدهای مسکونی، نقش بسیار موثری در کاهش  میزان خسارت های ناشی از زلزله و بلایایی طبیعی دارد بنابراین اجرای آن و نظارت بر رعایت  مفاد این آیین نامه از سوی سازمان نظام و مهندسی و وزارت راه وشهرسازی ضروری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو