مدیران خودروعصر اعتبار

نفوذ به تاریکخانه کمیسیون‌های ماده ۵

عصر ساختمان:دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به نفوذ این شورا به تاریکخانه کمیسیون‌های ماده ۵ شهرداری‌ها در شهرهای مختلف گفت: همه کمیسیون‌های ماده ۵ در شهرها را موظف کرده‌ایم تا مصوبات خود را منتشر کنند. هر چند برخی مقاومت‌ها در این زمینه وجود دارد.

نفوذ به تاریکخانه کمیسیون‌های ماده ۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از دنیای اقتصاد، پیروز حناچی با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها برای نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها تشکیل شده، اظهار کرد: این سازمان قرار بود امور آموزشی و کنترل کیفی نظام مدیریت شهری را مدیریت کند؛ درحالی که در شرایط فعلی خودش به ناپایداری شهری دامن می‌زند و با این کار متاسفانه رانت هم به وجود می‌آید. وی افزود: اگر بخواهیم این معادله را برگردانیم و تصویر روشن‌تری از فضای شهری ارائه کنیم راهی نداریم جز اینکه تاریکخانه شهری را که بسیاری علاقه‌مند هستند تاریک بماند با نورافکن روشن کنیم. حناچی ادامه داد: در این دوره از وزارت راه و شهرسازی، همه کمیسیون‌های ماده 5 را موظف کردیم تا مصوبات خود را منتشر کنند؛ اگرچه مقاومت‌هایی در این رابطه وجود داشته و دارد؛ اما ما برای اصلاح وضع موجود از خود شروع کرده‌ایم. وی در پایان گفت: ما نیازمند شرایط سالم هستیم و این شرایط لزوما با افزایش کنترل اداری حاصل نمی‌شود، بلکه باید مسیر را اصلاح کنیم.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات دو طبقه کردن اتوبان صدر به مقایسه آن با پروژه‌ای در سئول پرداخت و گفت: اتوبانی دو طبقه در سئول به فضای سبز عمومی تبدیل شد و همزمان با آن پروژه شهرداری تهران نیز اتوبان صدر را دو طبقه کرد. متاسفانه جایی که باید تصمیم درستی بگیریم، اشتباه می‌کنیم. اتوبان صدر مطالعه لازم را ندارد و مشخص نیست چرا باید دو طبقه می‌شد. وی از پروژه پل طبیعت به عنوان یکی از پروژه‌های موفق تهران یاد کرد و گفت: این پروژه با جاذبه‌های گردشگری فراوان موفق عمل کرده و به اذعان شهردار تهران حتی بیش از برج میلاد بازدید کننده دارد پس ما می‌توانیم با حداکثر توان اقدام‌هایی را انجام دهیم که به نفع شهر باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از شهرداری‌ها فضای شهر را می‌فروشند تا حقوق دهند یا امور جاری را اداره کنند و همه متوجهیم که این روش اداره کردن درست نیست و مساله‌ای است که در برخی کلان‌شهرها وجود دارد. حناچی با اشاره به این مطلب که در شهرسازی وضعیت پایداری وجود ندارد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که ارزش‌های شهر حفظ نمی‌شوند، خانه‌های تاریخی به راحتی خراب می‌شوند و این مساله را در شیراز، تبریز و برخی شهرها شاهد بودیم که نشان‌دهنده وضعیت ناپایداری شهری است و همچنین گویای این مطلب است که نظام مدیریت شهری همواره درآمد را انتخاب می‌کند.

    وی با تاکید براینکه اگر شرایط در همین وضعیت ناپایدار ادامه پیدا کند هر طرحی که ارائه شود دچار مشکل خواهد شد و در معرض تهدید قرار می‌گیرد، گفت: مقایسه پرسنل شهرداری در کلان‌شهر اهواز و تهران نشان‌دهنده مشکلاتی است که بر کلان‌شهرها سربار شده است. به عنوان نمونه کلان‌شهر اهواز در سال 84 با حدود 8 هزار پرسنل اداره می‌شد؛ درحالی که هم‌اکنون تعداد پرسنل شهرداری اهواز به 19 هزار نفر رسیده است. همچنین شهرداری تهران اواخر سال 84، معادل 24 هزار نفر پرسنل داشت که هم‌اکنون این تعداد به 67 هزار نفر رسیده است که این نیروهای سربار مستقیما از 79 درصد بودجه شهرداری‌ها تامین می‌شوند.

    دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه مدیریت محلی ما در کلان‌شهرها و شهرهای کوچک در وضعیت مناسبی قرار ندارد، افزود: در این دوره فرصت مناسبی برای مطالعه 8 کلانشهر ایران به دست آمد و این پروژه شروع شد. بر این اساس مشخص شد که حدود 79 درصد از بودجه شهرداری مستقیم به امر ساخت‌وساز ارتباط دارد که این درآمدها شامل عوارض مازاد بر تراکم، عوارض پروانه‌های ساختمانی، جریمه کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، عوارض حذف پارکینگ و مسائلی از این دست می‌شود؛ درحالی‌که قرار بود کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری برای جلوگیری از تخلف تشکیل شود نه آنکه جریمه مالی بگیرد و تخلف را قانونی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار