مدیران خودروعصر اعتبار

انسداد ۸۴۷ چاه در دشت کبودرآهنگ

عصر ساختمان- مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان گفت: آخرین فروچاله ایجاد شده در دشت کبودرآهنگ دارای عمق حدودی ۲۵ متر و قطر ۴۰ متری است.

انسداد ۸۴۷ چاه در دشت کبودرآهنگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از میزان، یکی از معضلاتی که همواره دشت کبودر آهنگ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد وجود فروچاله‌هایی با عمق زیاد است، اما در این بین افزایش تعداد این فروچاله‌ها و نزدیکی آن به مناطق مسکونی نگرانی را در بین افراد چند برابر کرده است.

    در همین راستا برای اطلاع از آخرین وضعیت فروچاله‌های دشت کبودر آهنگ با منصور ستوده مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان به گفت و گویی مشروح پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

    میزان: آخرین فروچاله‌ای که در دشت کبودر آهنگ رخ داده است چند متر عمق دارد؟

    ستوده: اخیرا فروچاله‌ای در دشت کبودرآهنگ رخ داده که دارای عمق حدودی 25 متر و قطر 40 متری است.

    میزان: در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی عمق فروچاله اخیر را بیش از 25 متر عنوان کردند نظر شما در این مورد چیست؟

    ستوده: در خصوص فروچاله‌ها مطالبی در فضای مجازی منتشر می‌شود که ارزشی ندارد و در این زمینه با اندازه گیری‌های انجام شده عمق فروچاله 35 متر بوده که با ریزش‌هایی که بعد‌ها اتفاق افتاده به 25 متر رسیده است.

    انسداد 847 چاه در دشت کبودرآهنگ/ عمق فروچاله کردآباد 25 متر

    میزان: فروچاله اخیر چندمین فروچاله منطقه است و در کدام منطقه رخ داده است؟
    ستوده: این فروچاله در نزدیکی روستای کرد آباد در دشت کبودرآهنگ رخ داده و نهمین فروچاله در منطقه است.

    میزان: در کل استان همدان چه تعداد فروچاله ایجاد شده است؟
    ستوده: تعداد فروچاله‌های استان همدان با فروچاله جدید به 26 فروچاله رسیده است.

    انسداد 847 چاه در دشت کبودرآهنگ/ عمق فروچاله کردآباد 25 متر

    میزان: آیا نیروگاه مفتح که در نزدیکی فروچاله‌ها قرار دارد می‌تواند عاملی برای ایجاد و یا تشدید فروچاله‌ها باشد؟
    ستوده: این فروچاله حدود 7 کیلومتر با نیروگاه فاصله دارد، اما این نیروگاه حدود دو تا سه سال است که 8.5 میلیون متر مکعب از مصرف 12 میلیون متر مکعبی خود را مصرف خود را از پس آب تصفیه خانه‌های همدان تامین می‌کند و به طوری کلی حدود 2 میلیون مترمکعب آب برای نیروگاه استفاده می‌شود ضمن اینکه برداشت آب در بخش کشاورزی از دشت کبودرآهنگ حدود 250 میلیون مترمکعب است در صورتی که برداشت نیروگاه نسبت به این رقم حدود نیم تا یک درصد برداشت آب از دشت کبودرآهنگ است بنابراین این نیروگاه تأثیر چندانی در ایجاد فروچاله‌ها ندارد.

    انسداد 847 چاه در دشت کبودرآهنگ/ عمق فروچاله کردآباد 25 متر

    میزان: با توجه به وسعت و عمق فروچاله و نزدیکی آن به مناطق مسکونی آیا خطری شهروندان نزدیکی دشت کبودرآهنگ را تهدید می‌کند یا خیر؟

    ستوده: در خصوص اینکه خطری مناطق مسکونی اطراف فروچاله را تهدید می‌کند یا خیر باید گفت: احتمال درگیری مناطق مسکونی بسیار کم است، چون بخش‌های کشاورزی خارج از مناطق مسکونی قرار دارند و عمده برداشت‌ها در اطراف زمین‌های کشاورزی است که این امر خطر ایجاد فروچاله‌ها را در مناطق مسکونی به حداقل می‌رساند.

    میزان: چه اقداماتی برای جلوگیری از مشکلات بیشتر در منطقه صورت گرفته است؟

    ستوده: اطلاع رسانی‌های لازم در منطقه برای هماهنگی و حفاظت منطقه انجام شده است و یک دایک حفاظتی به ارتفاع یک و نیم متر دور تا دور فروچاله را کشیده شده تا از ورود انسان و حیوان به نقطه فروچاله‌ها جلوگیری شود در ضمن تابلو‌های هشدار در خصوص فروچاله‌ها درمحل‌های ناایمن نصب شده است.

    انسداد 847 چاه در دشت کبودرآهنگ/ عمق فروچاله کردآباد 25 متر

    میزان: معمولا فروچاله‌ها بر اثر چه مواردی شکل می‌گیرند و چه عواملی باعث شدت آن می‌شود؟

    ستوده: فروچاله‌ها معمولا در مناطقی که آبرفت و سنگ‌های آهکی وجود داشته باشد رخ می‌دهند و یکی از عواملی که می‌تواند باعث ایجاد فروچاله‌ها شود این است که اگر سنگ‌های آهکی دارای حفره‌های بزرگ به همراه آب باشند، در صورت برداشت آب این حفره‌ها به مرور زمان فشار هیدرواستاتیک از روی آن‌ها برداشته می‌شود و فشار طبقات بالایی باعث می‌شود که زمین ریزش کند و فروچاله‌ها ایجاد شوند.

    دلیل دوم نیز انحلال سنگ‌های آهکی است به طوریکه اگر گسل یا شکافی در منطقه وجود داشته باشد و آب باران که آبی اسیدی است به مرور زمان در سنگ‌های آهکی نفوذ کند باعث می‌شود که سنگ‌های آهکی حل شوند و در زیر زمین حفره یا غاری ایجاد شود و وقتی به حدی برسد که طبقات بالایی امکان تحمل فشار را نداشته باشند احتمال ریزش بیشتر می‌شود.

    میزان: باتوجه به اینکه تعداد فروچاله‌ها در این منطقه در حال افزایش است چه اقداماتی برای کنترل آن‌ها صورت گرفته است؟

    ستوده: برای کاهش خطرات احتمالی در منطقه و جلوگیری از فروچاله‌های عمیق‌تر پر کردن چاه‌های غیر مجازاز سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است و در این خصوص چاه‌های غیر مجاز منطقه مسلوب المنفعه می‌شوند و در خصوص چاه‌هایی که اضافه برداشت دارند کنتور‌های هوشمند مخصوصی بر روی آن‌ها تعبیه می‌شود تا از برداشت اضافه آن‌ها جلوگیری شود.

    میزان: چه تعداد چاه غیر مجاز در دشت کبودر آهنگ وجود دارد؟

    ستوده: بالغ بر 1357 حلقه چاه غیر مجاز در دشت کبودرآهنگ وجود دارد که از این تعداد 775 چاه با دبی کمتر از 5 لیتر در ثانیه بوده و با عمق کمتر از 20 متر در کل کم آب ده هستند.

    میزان: چه تعداد چاه غیر مجاز در این منطقه پر شده است؟

    ستوده: از سال 93 که پر کردن چاه‌های غیر مجاز در دستور کار قرار گرفته است حدود 847 حلقه چاه در دشت کبودرآهنگ با دستور قضایی پر شده که عمق این چاه‌ها در کل 21 هزار و 558 متر بوده و با انسداد این تعداد چاه حدود 51 میلیون متر مکعب صرفه جویی شده است.

    میزان: پیشنهاد شما برای به حداقل رساندن فروچاله‌های منطقه و جلوگیری از گسترش آن در منطقه چیست؟

    ستوده: در این منطقه بخش عمده برداشت‌ها از طریق چاه‌های کشاورزی است به طوریکه 90 درصد آن نیز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی کشت مصرف را در منطقه تغییر دهد و کشاورزان را به سمت کشت محصولات کم آب بر به جای محصولات پر آب بر سوق دهد و یا اینکه به جای کشت زراعی کشاورزان را به کشت‌های گلخانه‌ای تشویق کند همچنین روش‌های آبیاری سنتی و غرقابی تبدیل به روش‌های قطره‌ای یا آبیاری نوین شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار