مدیران خودروعصر اعتبار

تهیه نقشه فرونشست شهرها با آخرین تکنولوژی

عصر ساختمان- رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه الزام استفاده وزارت راه و شهرسازی از نقشه‌های فرونشست مربوط به سال ۱۴۰۰ است، گفت: برخی وزارتخانه‌های دیگر، به استفاده از نقشه‌های مربوط به پهنه‌های فرونشست پایبند نیستند.

تهیه نقشه فرونشست شهرها با آخرین تکنولوژی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم ، علی جاودانه رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور  ، در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده دستگاه‌ها از نقشه‌های مربوط به پهنه‌های فرونشست اطراف شهر‌ها گفت: ما وظیفه داشتیم تا نقشه فرونشست را تهیه کنیم و این کار را با آخرین تکنولوژی روز دنیا انجام دادیم.

    وی با بیان اینکه مرحله بعد این بود تا این نقشه را برای سایر دستگاه‌ها قابل استفاده کنیم، گفت: این کار در عمل انجام شده است و تا کنون توانستیم وزارت راه و شهرسازی را قانع کنیم تا از آن استفاده کنند. با این وجود برخی از دستگاه‌های دیگر هنوز بر روی این موضوع حساسیت پیدا نکردند.

    جاودانه در ادامه گفت: ما با شرکت در جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها، تلاش می‌کنیم تا شرایط و وضعیت فرونشست هر استان را برای مدیران استانی و استانداران تشریح کنیم تا به این ترتیب بدانند با چه شرایطی در این حوزه مواجه هستند.

    وی با اشاره به اینکه نکته اساسی این است که باید اهمیت این موضوع و خطری که مسئله فرونشست دارد را برای تصمیم‌گیران تبیین کنیم، گفت: ما تمامی گزارشات مربوط به فرونشست را به طور منظم برای کلیه دستگاه‌ها ذی‌ربط ارسال می‌کنیم؛ از نمایندگان مجلس هر استان گرفته تا استانداران، مسئولان ملی، وزارت جهاد و نیرو.

    رئیس سازمان نقشه‌برداری افزود: با این وجود تا کنون تنها برخی دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی متقاعد شدند تا از این اطلاعات استفاده کنند با این وجود برخی وزارتخانه‌های دیگر، به استفاده از نقشه‌های مربوط به پهنه‌های فرونشست پایبند نیستند.

    وی تاکید کرد: الزام استفاده وزارت راه و شهرسازی از نقشه‌های فرونشست مربوط به سال 1400 است و ساخت و سازهایی که پیش از این در پهنه‌های فرونشست انجام شده است دارای ریسک هستند. بعضا مشاهده شده منازل ساخته شده در این پهنه‌ها دچار ترک خوردگی شده‌اند و ساکانان آنها احساس ناامنی می‌کنند.

    اشتراک‌گذاری 19 هزار لایه اطلاعات مکانی توسط 23 دستگاه

    جاودانه با بیان اینکه در بحث زیرساخت داده مکانی یا SDI شاهد بودیم که با پیگیری‌هایی که سازمان نقشه‌برداری انجام داد مسائل فنی این کار تا دو سه گذشته حل شد، گفت: یک سری مسائل و خلاء‌هایی در سطح سیاست‌گذاری و وجود داشت. با مصوبه شورای عالی نقشه‌برداری و تعاملی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، شاخص SDI به شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها اضافه شد.

    وی اظهار کرد: وضع مقررات نیز صورت گرفته است. به این ترتیب مشکلی که در حوزه عدم مشارکت دستگاه‌ها وجود داشت را توانستیم رفع کنیم. هم‌اکنون بیش از 293 دستگاه ملی و استانی بیش از 19 هزار لایه اطلاعات مکانی خود را به اشتراک گذاشته‌اند. البته برخی دستگا‌ه‌ها در خصوص محرمانگی اطلاعاتشان ملاحظاتی داشتند که با همکاری نهاد ریاست جمهوری در حال رفع این موارد هستیم.

    جلوگیری از تحمیل هزینه‌های جدید به دولت با اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی دستگاه‌ها

    رئیس سازمان نقشه‌برداری در پاسخ به سوالی در مورد کارکردهای زیرساخت داده مکانی گفت: هر دستگاهی چه در سطح استانی و چه در سطح ملی نقشه‌های خود را دارد. به طور مثال وزارت نفت و نیرو نقشه‌های خود را دارند. شما به عنوان یک کاربر ممکن است به نقشه‌ای نیاز داشته باشید که بخشی از آن در اختیار وزارت نیرو و بخش دیگری در اختیار وزارت نفت باشد.

    وی تاکید کرد: در چنین شرایطی یا باید نقشه را خودتان تهیه کنید که هزینه‌بر و زمان‌بر است و یا اینکه به منابع اطلاعات مکانی که در این دستگاه‌ها وجود دارد دسترسی داشته باشید. برای آنکه این امکان فراهم شود از SDI استفاده می‌شود. بنابراین کارکرد اصلی زیرساخت داده مکانی اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی است که از دوباره کاری‌ها جلوگیری می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو