مدیران خودروعصر اعتبار

فرونشست زمین در این استان زنگ‌ها را به صدا درآورد

عصر ساختمان- شهر سمنان، امیریه دامغان، بسطام شاهرود و بخش‌هایی از میامی بیشترین فرونشست‌ها را در استان دارند که استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی عامل مهم ایجاد این فرونشست‌هاست.

فرونشست زمین در این استان زنگ‌ها را به صدا درآورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اطلاعات ،  حفر چاه‌های متعدد  و برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی طی سال های گذشته ، فرونشست زمین در پهنه گسترده ای از کشورمان را درپی داشته که اکنون این موضوع بیش از پیش  در سمنان نمایان شده است.

    کشاورزی سنتی و مکانیزه نشدن این صنعت در سراسر کشورمان از سال ها قبل سبب افزایش مصرف آب از منابع زیرزمینی شده و این امر در نهایت به فرونشست زمین منجر شده است که بی توجهی مسئولان برای جلوگیری از ادامه این روند خطرناک می تواند خسرات های جبران ناپذیری به زیرساخت‌های اساسی در بخش‌های مختلف نظیر راه، خطوط ریلی، خطوط انتقال گاز وارد کند.

    انتقال آب پایدار به سمنان یکی از خواسته‌های اصلی مردم این استان طی سالیان گذشته بوده است و همواره مسئولان  استانی بر رفع مشکل کم‌آبی با اجرای طرح‌های مختلف از جمله سد فینسک و انتقال آب از دریای خزر تأکید کرده‌اند  که این امر می‌تواند به کاهش مشکلات ناشی از فرونشست زمین هم کمک کند.

    بدیهی است وقتی میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی نزولی شود، خطر فرونشست زمین هم کاهش می‌یابد و این امر نیازمند تدبیر و چاره‌اندیشی عاجل مسئولان است.

    اظهارات معاون عمرانی استاندار سمنان

    معاون عمرانی استاندار سمنان با بیان این که فرونشست از چالش‌های بزرگ استان است، افزود: شهر سمنان، امیریه دامغان، بسطام شاهرود و بخش‌هایی از میامی بیشترین فرونشست‌ها را در استان دارند که استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی عامل مهم ایجاد این فرونشست‌هاست.

    محمد حمیدی با تأکید بر این که زمانی که آب‌های زیرزمینی تخلیه شود زمین سست می شود و فرونشست اتفاق می افتد، اظهار داشت: مدیریت چاه‌های آب کشاورزی یکی از مهمترین اقداماتی می باشد که انجام شده است.

    وی ادامه داد: طبق برآوردهای آب منطقه‌ای در 8 ماهه امسال بیش از 1.7برابر چاه‌های آب، برق مصرف شده است و این موضوع نشان می دهد که از چاه‌ها 70درصد آب استحصال شده است. در ماه‌های باقی مانده از سال با افرادی که بیشترین میزان برداشت را از چاه‌ها داشته‌ باشند، برخورد می‌شود همچنین اگر سقف مصرف چاه‌های آب کشاورزی رعایت نشود، در سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.حمیدی همچنین با بیان این که شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز توسط شرکت آب و فاضلاب از دیگر برنامه‌ها در زمینه کاهش مصرف بی رویه آب است، افزود: در استان 160مورد استفاده غیرمجاز از آب برای کشاورزی شناسایی و اقدامات لازم قانونی در این باره انجام شده است.

    به گزارش مهر، همچنین ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ، اعتبارهایی برای بررسی و مطالعه فرونشست زمین در سال‌های گذشته انجام شده است، همچنین با همکاری مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، مطالعات مفیدی برای بررسی فرونشست زمین در دست انجام است.

    وی تاکید کرد: با توجه به عبور خطوط ریلی، جاده‌های دسترسی قابل‌توجه و خطوط انتقال گاز از نقاط مختلف استان سمنان، اهمیت بررسی فرونشست زمین دوچندان می‌شود. بر اساس آمارهای موجود، سالانه 10تا 12سانتی‌متر فرونشست زمین در مناطق جنوبی شهرستان سمنان اتفاق می افتد که با اطلاعات دقیق و جامع باید برای رفع این چالش در میان‌مدت اقدام کرد.همچنین با وجود فرونشست زمین، استخراج آب در مناطق جنوب سمنان به پدیده فرونشست زمین دامن می‌زند .

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان همچنین بر ضرورت افزایش تعامل دستگاه‌های اجرایی و ستادی برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در استان سمنان تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو