مدیران خودروعصر اعتبار

۱۱.۵ هکتار از اراضی میانکاله در آتش‌ سوخت

ارزشمندترین شبه‌جزیره ایرانی تجهیزات اطفاء حریق ندارد!

عصر ساختمان- ۱۱.۵ هکتار از اراضی میانکاله در آتش‌سوزی روزهای اخیر سوخت، رئیس اداره محیط زیست بهشهر وجود یک مرکز اطفاء حریق در تنها شبه‌جزیره ایرانی را راهی برای حفظ آن عنوان کرد.

ارزشمندترین شبه‌جزیره ایرانی تجهیزات اطفاء حریق ندارد!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، 11.5 هکتار از اراضی میانکاله در آتش‌سوزی روزهای اخیر سوخت.

    زمان رضا احمدی رئیس اداره محیط زیست بهشهر با اعلام این خبر که روز پنجشنبه و جمعه در دو منطقه از شبه‌جزیره میانکاله به دلیل خشکی اراضی آتش‌سوزی رخ داد، گفت: در روز پنجشنبه 3.5 هکتار و در روز جمعه 8 هکتار از سطح اراضی این شبه‌جزیره سوخت.

    رئیس اداره محیط زیست بهشهر افزود: منطقه «استاد باقر پناهگاه حیات‌وحش میانکاله» و منطقه «میانکاله صحرا» طعمه حریق شدند؛ در روز پنجشنبه سوم خردادماه  منطقه استاد باقر پناهگاه حیات‌وحش میانکاله از ساعت یک تا شش و نیم بعدازظهر یعنی پس از 5 ساعت  تلاش این آتش‌سوزی مهار شد و در روز دوم از ساعت 12 بعدازظهر این آتش‌سوزی آغاز شد و پس از 7 ساعت مهار شد.

    وی بابیان اینکه برای مهار این آتش زوی از تجهیزات اطفاء حریق از جمله تراکتور جت، روت فایر و دو دستگاه خودرو آتش‌نشانی به محل اعزام شد، ابراز داشت: شدت وزش باد و پراکندگی آتش دلیل طولانی شدن مهار این آتش‌سوزی بود.

    رضا احمدی عامل انسانی را دلیل بروز این آتش‌سوزی دانست و گفت: خشکی سطح اراضی در این مسئله دخیل است.

    به گفته رئیس اداره محیط زیست بهشهر بوته‌های تمشک و سازیل، انار وحشی از جمله گونه‌های گیاهی بودند که در این آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند و همچنین پرندگان بومی این شبه‌جزیره، قرقاول خزری و درّاج که در فصل تکثیر و جوجه آوری بودند، نیز در این آتش سوختند.

    وی خاطرنشان کرد: باوجوداینکه حیات‌وحش میانکاله دارای ارزش ملی و بین‌المللی است، نیازمند تجهیزات اطفاء حریق و نیروهای آموزش‌دیده اختصاصی است اما هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است.

    میانکاله از سال 1348 به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شد و هم‌اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

    یکی از دلایل اهمیت میانکاله این است که در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتاً دست‌نخورده باقی‌مانده باشد. تمامی سواحل دیگر به‌طور گسترده با ساخت‌وسازهای انسانی همچون جاده، شهر و روستا و کارخانه‌ها دگرگون شده‌اند. به همین دلیل سلامتی این منطقه اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی کل دریای خزر دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی