مدیران خودروعصر اعتبار

بافت های فرسوده نفس می کشد

عصر ساختمان- تسهیل در شرایط دریافت تسهیلات در بافت فرسوده باعث استقبال وافزایش ثبت نام در صندوق پس انداز یکم شده است.

بافت های فرسوده نفس می کشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صداو سیما ، "سکونت یک چهارم جمعیت کشور در بافتهای ناکارآمد" این جمله ایست که بارها و بارها از زبان مسولین کشور شنیده ایم وبرنامه هایی برای نوسازی این بافت ها ارایه دادند برنامه ای که یک پای ثابت ان اهالی ساکن در این مناطق هستند که به دلیل شرایط سخت نوسازی عطای نوسازی را به لقای ان بخشیدند.
    در کشور بیش از 8 میلیون نفر در بافت فرسوده ساکن هستند و 5 درصد از مساحت پایتخت نیز در این بافت قرار گرفته است. توزیع نامناسب جمعیت ، انباشت جمعیت در شهرهای بزرگ، حاشیه نشینی و...از جمله مشکلات شهرنشینی در کشور است .
    تراکم جمعیت در بافت های فرسوده نسبت به سایر نقاط کشور و کاهش خدمات رفاهی ،بهداشتی و عدم وجود امنیت در این بافت ها از جمله مشکلات ساکنین این مناطق است .
    هستند افرادی که از گذشته در این بافت زندگی می کنند و نسل در نسل خانه های قدیمی به انها رسیده است و افرادی هم هستند که به دلیل نبود امکانات مالی قادر به جابه جایی نیستند افرادی که نیازمند کمک برای ارتقا کیفیت هستند .
    شاید هر از گاهی گذرتان به این بافت ها افتاده باشد کوچه های باریک و خانه های قدیمی که در تابستان بوی تعفن زباله ها و در زمستان ریزش باران از سقف های فرو ریخته را دیده باشید خانه های بزرگ که در انها چندین خانوار زندگی می کنند و البته بماند در سالهای گذشته دولت تسهیلات و مشوق های برای نوسازی این بافت ها در نظر گرفته است و با قدم زدن در این بافت ها خانه هایی هم هستند که نو سازی شدند اما اهالی این مناطق قدرت باز پرداخت تسهیلات را ندارند و یکی از دلایل عدم استقبال انها عدم توانایی مالی این ساکنان است .
    در بهمن ماه سال گذشته با دستور رئیس جمهور طرح ملی باز افرینی شهری با تاکید بر محله محور اجرایی شد این طرح با هدف احیای 1332 محله فرسوده در طی 5 سال است .تاکید دولت در بافتهای فرسوده ساخت محله محوری با حضور نهاد توسعه گر است و لزوم به سرانجام رسیدن این طرح هماهنگی بین دستگاههای مختلف است .
    نهاد توسعه گر که جای ان در این بخش خالی بود با ورد به این عرصه می تواند نقش مهمی رابین مردم و دستگاههای خدمات رسان داشته باشد.
    برنامه نوسازی بافت های فرسوده، با سه هدف تامین شده است: 1- ارتقای تاب آوری محله 2- ارتقای زیست پذیری محله 3- ارتقای کیفیت زندگی شهروندی که وقتی این سه کار با هم حرکت کنند برنامه به صورت مطلوب اجرا خواهد شد.
    دولت برنامه های زیادی را برای نوسازی این بخش ارایه داده است ، کاهش نرخ سود سپرده از 8 به 6 درصد وافزایش زمان باز پرداخت تسهیلات در این بافتها از 12 به 15 سال اقدامات اخیر دولت در این بافت ها است بطوریکه اگر شخصی تسهیلات 80 میلیون تومانی را با شرایط سابق (تسهیلات با سود سپرده 8 و باز پرداخت 12 ساله )اقساط ماهانه آن 865 هزارتومان بود اما اکنون با این دو مصوبه،­ اقساط ماهانه به 675 هزار تومان رسید یعنی ماهانه 200 هزار تومان از اقساط کاهش یافت و همچنین شرط خانه اولی ها برای خرید در این بافت ها برداشته شده است پیشنهاد دیگری هم برای کاهش زمان سپرده گذاری در بانک ها وجود دارد که اگر این اتفاق صورت بگیرد شاهد افزایش تقاضا برای سپرده گذاری در این صندوق خواهیم بود از طرفی هم برای توسعه گران در این مناطق برنامه هایی هم در نظر گرفته شده است تا توسعه گران وارد این بازار شوند .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو