مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده خبر داد:

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی بافت فرسوده

عصر ساختمان- مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری گفت: برای انجام این پروژه سازمان برنامه و بودجه ۱۵۰۰ میلیاردتومان تعهد کرده است واین به آن معناست که دولت باید معابر را بسازد و در اختیار شهروندان قرار دهد.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از شهرنوشت، اکبر ترکان در "نشست معرفی ابعاد و فرصت های سرمایه گذاری طرح مسکن امید" که با حضور مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حسن رباطی معاون امور مناطق شهرداری تهران، سیدرضا میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و جمعی از مدیران شرکت های ساختمانی برگزار شد، اظهار کرد: در طرح مسکن امید شهرداری تهران به دنبال توسعه گر است و تفاوت اقدامات این دوره با دوره های قبل در آن است که پیش تر در شهرداری تهران کوشش هایی برای اصلاح بافت فرسوده شد که در نهایت به نوسازی خانه های فرسوده ختم شد، بدون این که بافت محله تغییر کند و سرانه های فرهنگی اجتماعی مورد نیاز محله تامین شود.

    وی با تاکید بر این که در این دوره توجه دولت و شهرداری بر موضوع محله سازی معطوف است، گفت: شیوه کار در گذشته این بود که مردم را جمع می کردیم و موافقت آن ها را برای تجمیع می گرفتیم. در یک مورد به گفته مسئولان شهرداری 4 سال طول کشید تا موافقت لازم کسب شد. در روش فعلی اما شهرداری یک عرصه آماده را ارائه می کند و توسعه گر را برای مشارکت در ساخت فرا می خواند.

    مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری ادامه داد: در این روش صاحب زمین شهرداری است و توسعه گر نیز مسئولیت ساخت را بر عهده می گیرد. سهم هر یک از طرفین نیز به شکل 50 – 50 تامین می شود. در نهایت توسعه گر، سهم خود را آن طور که دوست دارد اداره می کند و شهرداری نیز سهم خود را به ساکنین قطعه مجاور که بافت فرسوده است می دهد و در مقابل عرصه آن ها را دریافت می کند.

    ترکان با بیان این که نگاه ما به تهران به منزله خواب شهر نیست، تاکید کرد: تمام فضایی که از سوی شهرداری ارائه می شود الزاما به واحدهای مسکونی تبدیل نمی شود چرا که ما به دنبال محله سازی و افزایش سرانه های خدماتی هستیم. البته شاید در یک قطعه 2 هزار متری نتوان محله ساخت اما می توان بخشی از نیازهای مردم را تامین کرد.

    وی با بیان این که امیدواریم در این جا دولت نقش کارفرما را بر عهده نگیرد، گفت: برای انجام این پروژه سازمان برنامه و بودجه 1500 میلیارد تومان تعهد کرده است. این به آن معناست که دولت باید معابر را بسازد و در اختیار شهروندان قرار دهد. این اتفاق در نهایت از طریق شهرداری و با حمایت دولت انجام می شود.

    مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری با تاکید بر اصرار شخص رئیس جمهور بر نهاوندیان مشاور اقتصادی او برای تعیین تکلیف موضوع بافت فرسوده، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا در شرایط فعلی که دولت مصر به تعیین تکلیف وضعیت بافت فرسوده است چارچوب مشخصی را تدوین کنیم و به هیئت وزیران پیشنهاد دهیم. به عقیده من در شرایطی که 11 میلیون نفر شامل 1/5 میلیون دانش آموز در حاشیه شهرها زندگی می کنند، ورود به موضوع بافت فرسوده باید به طور جدی پیگیری شود.

    در ادامه این نشست مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که برای اولین بار است که در مورد احیای بافت فرسوده شخص رئیس جمهور با تمام قوا وارد صحنه شده است، گفت: طبیعتا تجربه مسکن مهر موجب شد تا کارهایی که نباید انجام دهیم برای ما روشن شود و این فرصت خوبی برای شهرداری تهران است.

    وی با تاکید بر این که در اجرای این طرح بیش از هر چیز نیاز به جلب اعتماد ساکنان محلات داریم، گفت: در حال حاضر 150 دفتر تسهیل گری در محلات شهر تهران فعال هستند و ارتباط خوبی با مردم دارند. این ارتباط سرمایه ای برای جلب مشارکت مردم و موفقیت طرح است.

     سیدرضا میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی با بیان این که شهرداری تهران 15 زمین را برای واگذاری به سرمایه گذار در نظر گرفته است، گفت: روند کار به این گونه است که پس از ارائه زمین پروانه پایان کار، انتقال سند و کلیه انشعابات به صورت رایگان ارائه می شود و تمام تلاش ما این است تا دولت وعده کاهش سود تسهیلات به 6 درصد را محقق کند.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که تاکنون بخش هایی از اراضی مذکور با مساعدت شهردار تهران در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته اند، تصریح کرد: اراضی متعلق به سازمان های دولتی همچون وزارت نیرو نیز در مرحله حقوقی برای نقل و انتقال هستند.

    وی ادامه داد: قراردادهای ما با سرمایه گذار 18 تا 36 ماهه است و تمامی تعهدات دو طرف به طور کامل در قرارداد قید می شود. یکی از موارد مهم در قرارداد کیفیت کار و بحث زمان بندی است، به این معنی که اگر هر مرحله بیش از 3 ماه به تاخیر بیافتد، قرارداد به شکل خودبخود فسخ می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی