مدیران خودروعصر اعتبار

کاشی های دست ساز اصیل

اقبال سنت در عصر مدرن

عصر ساختمان- امروزه دو روند تکنولوژی و اصالت، صنعت کاشی جهان را به پیش می برند که هر دو با سرعت بالایی در حال توسعه و رشد هستند. اگر سفری به شهر های امیلیا-رومانگا و ساسولو ایتالیا داشته باشید و بخواهید از کارخانجات موفق و پیشرو این شهرها در حوزه تولید کاشی بازدید داشته باشید به جز همهمه تراشکاری ربات بر روی نمونه های بزرگ کاشی های چینی صدای دیگری به گوشتان نخواهد رسید.

اقبال سنت در عصر مدرن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰
  • کاشی
  • کاشی
  • کاشی
  • اقبال سنت در عصر مدرن
  • کاشی

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، از سوی دیگر، طرح و نقشی که روی کاشی‌های صنعتی و با تولید انبوه کار می‌شود،از طرح سنگ های طبیعی الگو گرفته و با قیمتی کمتر، در نمایشگاه های کاشی Cersaie و Bologna به فروش می رسند.
تغییر تحت عنوان کاشی های دست ساز
اما امروزه علاوه بر ربات ها و ماشین آلات صنعتی رایج صنعت تولید کاشی و سرامیک، بیشترین پیشرفت و توسعه در صنعت کاشی را تسلط و مهارت انسان در تولید این متریال پدید آورده است و با بکارگیری این ظرفیت ها، صنعتگران سراسر آمریکا در حال ساخت کاشی، سنگ و موزاییک هایی باکیفیت و البته جذاب دست ساز هستند.
سارا بالدوین، مالک یکی از این کارخانه های تولید کاشی های دست ساز تحت عنوان "نیو رونا" در ساحل شرقی ویرجینیا معتقد است هر محصول تاریخچه‌ای دارد که اغلب خریداران تمایل دارند آن را بدانند. از این رو ما تمام تلاش خود را جهت حفظ این اصالت در کاشی و موزاییک تولیدی خود به کار گرفته ایم تا مشتریان خود را در رسیدن خواسته خود که همانا جذابیت و اصالت است ، یاری رسانیم.همچنین در طراحی خود تمام تلاش و خلاقیت خود را به کار گرفته ایم تا نمای محصولات تولیدی ما آن روح حاکم در تولیدات سنتی را داشته باشند و هنر و مهارت صنعتگران در هر فوت مربع سفارش مشتری، دیده ‌شود. "نیو رونا" که در شهری کوچک مسیر پیشرفت خود را طی می‌کند، توانسته است محصولات خاص خود را در بازسازی چندین ساختمان مهم شهر از جمله سالن سینما و تئاتر آرت دکو، کارخانه سابق پیراهن و صرافی  Dollar General را به عهده دارد و با 120 صنعتگر اختصاصی در بخش طراحی، مونتاژ، بارگیری کالاها و حمل و نقل دریایی، بزرگترین کارخانه تولیدی کاشی های دست ساز شهر را دارد.
هر هفته یک کانتینر با 7500 فوت مربع از 90 نوع سنگ متنوع از کشورهای یونان، اسپانیا، چین، ترکیه، تونس، ایتالیا، مقدونیه وارد این کارخانه می شود.کاشی و موزاییک های تولیدی این مجموعه در قالب 350 طرح و مدل مختلف سفارش داده شده مشتریان به صورت هفتگی ، و از طریق دریایی به بازارهای مختلف صادر می شود.
تغییر در نگرش و خواسته مشتریان در استفاده از کفپوش های از جنس سنگ طبیعی به جای استفاده از کاشی و سرامیک چینی باعث رونق تولید و فروش کاشی و موزاییک های دست ساز مجوعه هایی از این دست شده است.این مجموعه در راستای گرایش جدید مشتریان خود به رنگ های مات ، خاکستری و البته محبوبیت رنگ مشکی اقدام به تولید محصولاتی با رنگ مشکی و طلایی و در قالب طرح هایی الهام گرفته از اجرام آسمانی کرده است.در سالهای اخیر طرح یا ایده ای نبوده است که طراحان این شرکت آن را فتح نکرده باشند و حالا نوبت به نگاه به آسمان رسیده است تا با الهام از ستاره ها و سیارات طرح هایی چشم نواز خلق شود.
افزون بر این، موزاییک‌های سه بعدی نیز با استقبال بسیاری از سوی مشتریان مواجه شده‌اند و این شرکت تعداد بسیاری از محصولات کف خود را در مجموعه های  "چند بعدی" به فروش رسانده است. این نقش‌های سه بعدی روی سطح محصولات، بافت برجسته‌ای با ضخامت حدود یک تا دو سانتی‌متر پدید آورده است تا آن روح و حس طبیعی را بیش از پیش به مشتریان خود القا کند.


کاشی های دست ساز Metolius
آثار هنری "جاستین لیوینستون" در کارگاه هنری کاشی های دست ساز Metolius Ridge  در ایالت ارگان (Oregon) نسبتا کمیاب است‌، زیرا برای خلق یک نقشه بزرگ هندسی و یا نقوش گل‌دار از ترکیب نقطه و خط به خلاقانه ترین شکل ممکن استفاده می‌کند. او قبلا طراح پارچه شرکت اسپریت بوده است و اولین بار یک کارگاه هنری 6500 فوت مربعی را با همکاری دو نفر از هنرمندان این حوزه راه‌اندازی کرده است، اما چون باید کاشی های بسیاری می ساخت، کارش را ساده و آن را کوچک کرد.
"لیوینستون" طرح های خود را حاصل تجریبیات سفرهای خود به رومانی و مکزیک می داند و طرح هایش را روستایی دهاتی می نامد.
او از پارچه‌های آفریقایی تا صفحه‌آرایی‌‌های متعلق به اکپرسیونیست انتزاعی "سای تامبلی" در مجله وگ و هر چیز دیگری، الهام می‌گیرد. همچنین به طرح های کیمونوهای ژاپنی باستان در کتاب "تی‌ساجیگاهانا" و گلهای هنر بافت پارچه‌های ژاپنی که توسط «تاشیکو ایتو» طراحی شده‌اند نیز، در طرح های خود نگاهی ویژه دارد.
"لیوینستون" ترجیح می‌دهد در رویکرد کاری خود، بر روی بی‌نظمی طرح ها تمرکز کند و عمده تولیدات کارخانه کوچک او در دیزاین حاشیه درب‌های ورودی، شومینه ها ، آشپزخانه ها و آلاچیق‌ها بیشتز مورد استفاده قرار می گیرند.مشتریان تولیدات "لیوینستون" که ماهیت شخصی کار او را دوست دارند، غالبا کسانی هستند که به مکان و چگونگی ساخت این محصولات اهمیت می‌دهند.
محصولات طرح برجسته CLE 
کاشی‌ سیمانی نمادی از مصالح طبیعی و اصالت مناطق شهری است که در آنها مردم در اتاق‌هایی با آجر و سیمان قدیمی زندگی می‌کردند. شرکت CLE در سانفرانسیسکو با تولید طرح های برجسته در منطقه بسیار مشهور شده است و با تبلیغات هدفمند کاشی های سیمانی خود توانسته است استفاده از محصولات خود را فراگیر کند.این شرکت که در سال 2012 تاسیس شده است با نکاه فراگیر رسانه های نسبت به محصولات خود توانسته است فهرست طولانی از سفارشات را در انتظار تولید داشته باشد.
در بین تولیدات هنری CLE تایل های 35 در 35 سانتی از سنگ های مرمر سفید یونانی که به صورتی انتزاعی و رویایی تولید شده اند نیز به چشم می خورد.
جدیدترین محصول مجموعه CLE سفال شرقی نامیده می‌شود و یک هنرمند آسیایی که خانواده او به صورت نسل به نسل سرامیک می‌ساختند، این اثر را خلق کرده است. رنگ‌های زرد قرمز، صورتی، قهوه‌ای، سیاه و آبی در طرح‌های "راکو" به کار رفته و او رنگ‌های بیشتری مثل ارغوانی،  بنفش و غیره را نیز به محصولات CLE افزوده است تا روح حاکم بر کاشی و موزاییک های دست ساز این شرکت بیشتر نگاه مخاطبان خود را معطوف زیبایی های خود کنند.
به این ترتیب، کاشی و موزاییک های دست ساز که برپایه اصالت و هنرهای انسانی تولید و به بازار عرضه شده اند توانسته اند جایگاه بهتری را در طراحی داخلی و خارجی پروژه های ساختمانی پیدا نموده است و شبیه موج آینده بازار به نظر می رسند بازاری که تشنه و منتظر هنرنمایی و خلاقیت های انسانی است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار