مدیران خودروعصر اعتبار

مجتمع مسکونیِ پایدار در پاریس

عصر ساختمان- در این مطلب به معرفی آپارتمان های موسوم به “بارانداز” (The Docks) در پاریس، ساخته ی آتلیه دوپون (Atelier du Pont ) می پردازیم .

مجتمع مسکونیِ پایدار در پاریس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از زیست آنلاین،  این آپارتمان ها در اصل بخشی از یک پروژه ی گسترده ی احیای حومه‌ی شهر با رویکردهای زیست محیطی و توسعه‌ی پایدار به شمار می‌روند.

    متولیان این پروژه در نظر دارند تعدادی از کانون های کلیدی واقع در حومه ی پاریس را در مقیاس وسیع توسعه دهند. این توسعه با هدف رشد اقتصاد وافزایش اشتغال در منطقه صورت می گیرد و بناست به حفظ و تحکیم موقعیت پاریس در میان کلان شهرهای پرجاذبه ی بین المللی یاری برساند.
    آپارتمانهای بارانداز در منطقه ی سنت ووئن قرار دارند که در شمال پاریس حدفاصل رود سن و بلوار ویکتور هوگو واقع شده است. وسعتی برابر با صد هکتار دارد که طی برنامه ای بیست ساله، در حدود 9000 متر مربع آن تحت ساخت و ساز صورت می گیرد. این ناحیه در گذشته کاربری صنعتی داشته است و آثار شاخصی از این دوران بازمانده اند که الهام بخش معماران فرانسوی در ساخت این مجموعه ی 90 واحدی بوده اند.
    در جبهه ی شمالی، حجم عمودی است و گسترش ساختمان در ارتفاع صورت گرفته است. اما در ضلع جنوبی طبقاتی که به شکل  پلکانی عقب نشسته اند فرم کلی را تعدیل می کنند و به نور اجازه می دهند که به هسته ی بنا نفوذ کند.
    نیم رخ ساختمان را جعبه هایی ساخته شده از فلز حفره دار که از حجم اصلی بیرون زده اند؛ شکل می دهند. کار آنها فراهم آوردن فضاهای باز بزرگ با دید به محوطه ی اطراف است. در همکف، یک گذرگاه خصوصی قلب بلوک را به یک محوطه ی باغ مانند متصل می کند.
    این بنا،رنگبندی آزادانه ای از خاکستری، نارنجی و سفید را دنبال می کند و تقریبا در هر طبقه یک تراس گلکاری شده حجم آن را برش می‌دهد.

    باغ سبزیجات و بام مشاع
    در دورانی که زوال مفهوم محله اجتناب ناپذیر و گاه حتی  ارزش تلقی می شود و  فضاهای باز شهرهای ما رو به کاهش گذاشته اند، آتلیه دو پون با رویکردی اجتماع-محور و ایجاد فضای سبز در صدد است افق تازه ای از راه حل های ممکن را پیش چشم ما بگستراند.
    در طبقه ی ششم یک باغ سبزیجات بزرگ مشاع قرار دارد. که در پوششی از پنل های چوبی محصور شده و سبزی کاری در آن برای ساکنان ساختمان آزاد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو