مدیران خودروعصر اعتبار

۱۴۰ هزار هکتار بافت تاریخی و فرسوده در شهرهای کشور وجود دارد

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی گفت: بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بافت تاریخی، فرسوده و حاشیه نشین (سکونتگاه غیر رسمی) در شهرهای کشور وجود دارد.

۱۴۰ هزار هکتار بافت تاریخی و فرسوده در شهرهای کشور وجود دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا،  نریمان مصطفایی اظهار کرد: 2 هزار و 700 محله شامل یکهزار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری، 600 بافت تاریخی، یکهزار و 100 سکونتگاه غیر رسمی در شهرهای کشور شناسایی شده است.
    به گفته وی، 20 میلیون نفر از جمعیت ایران در بافت های تاریخی، فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی شهرها زندگی می کنند.
    مصطفایی تصریح کرد: در 110 شهر کشور، یکهزار و 100 سکونتگاه غیر رسمی شناسایی شده است که مطابق برآورد های انجام شده حدود 11 میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند.
    مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی گفت: سکونتگاه های غیر رسمی در کشور به طور میانگین 20 تا 25 درصد از جمعیت و مساحت شهرها را شامل می شود.
    وی با بیان اینکه تمام شهرهای کشور دچار مشکل وجود سکونتگاه غیر رسمی است، تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه سالانه 270 محله شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه غیر رسمی بازآفرینی و ساماندهی می شود.
    مصطفایی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت یازدهم به محله های بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی ، ستاد بازآفرینی شهری کشور از سال 94 در کشور و در دولت تدبیر و امید فعال شد.
    وی گفت: سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده مشکلاتی نظیر بافت نامتعارف و نابسامان، سیمای نامطلوب، ساکنان کم درآمد و کم توان دارد و از دیگر مشکلات این بخش وجود مشاغل نامطمئن و احتمال بروز آسیب های اجتماعی است.
    سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی به نوعی پدیده های عمده ناپایدار کننده توسعه پایدار شهری است که به اصطلاح عامیانه حاشیه نشینی اطلاق می شود .
    این بافت ها بدون مجوز و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری در درون و یا خارج از محدوده قانونی شهر‌ها به وجود آمدند.
    مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی برای بررسی طرح سکونتگاه های غیر رسمی شهرستان های شهرکرد و لردگان به چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.

    ** بازآفرینی سالانه 9 بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در چهارمحال وبختیاری
    مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه سالانه 9 بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه غیر رسمی در چهارمحال و بختیاری بازآفرینی و ساماندهی می شود.
    نریمان مصطفایی روز شنبه در جلسه بازآفرینی شهری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در شهرکرد 3 محله مهدیه، اشکفتک و چالشتر و در شهرهای لردگان و فارسان، سکونتگاه غیر رسمی شناسایی شده است.
    به گفته وی، چهارمحال و بختیاری برای سرعت بخشی به طرح بازآفرینی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی باید سند بازآفرینی شهری استان را تدوین کند.
    مصطفایی تصریح کرد: مطابق برنامه ششم و هفتم توسعه سالانه 270 محله و سکونتگاه غیر رسمی و ناکارآمد در کشور بازآفرینی و ساماندهی می شود.
    وی ادامه داد: سکونت در بافت فرسوده، بافت نابسامان میانی، بافت تاریخی، بافت ناکارآمد شهری نظیر صنایع متروکه و بافت های با سابقه روستایی شامل اجرای طرح بازآفرینی و ساماندهی ستاد بازآفرینی شهری می شود.
    مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی افزود: اجرای برنامه های توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی در سکونتگاه های غیر رسمی، برنامه های محرک توسعه و توانمندسازی اجتماعی در بافت فرسوده، توسعه و تجهیز فضای عمومی و مرمت و تعمیر بنای تاریخی در بافت تاریخی و برنامه های توسعه و پیشگیری در بافت های روستایی اولویت برنامه های ستاد بازآفرینی شهری است.
    مصطفایی گفت: تشکل های مردم نهاد نقش اساسی و بازوی کمکی دولت در اجرای برنامه های بازآفرینی و ساماندهی این مناطق دارند.

    سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی به نوعی پدیده های عمده ناپایدار کننده توسعه پایدار شهری است که به اصطلاح عامیانه حاشیه نشینی اطلاق می شود .
    این بافت ها بدون مجوز و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری در درون و یا خارج از محدوده قانونی شهر‌ها به وجود آمدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو