مدیران خودروعصر اعتبار

خانه خاطرات مردم کرمان ثبت ملی شد

عصر ساختمان- رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دوشنبه نهم مرداد در نامه‌ای به استاندار کرمان اعلام کرد، «خانه شهر کرمان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است»، با این اقدام شاید برنامه‌ریزی‌ها برای تخریب خانه خاطرات مردم کرمان که براساس طرح‌های تهیه شده قصد داشتند ورودی استانداری کرمان را جای خانه بسازند، تغییر کند.

خانه خاطرات مردم کرمان ثبت ملی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «علی‌اصغرخان اصفهانی»، از اولین گروه معماران ایرانی و هم‌دوره با پیرنیا بود که اوایل سال 1348 «خانه - شهر»ِ کرمان را در میدان فلسطین، خیابان شورا برای کرمانی‌ها ساخت، خانه‌ای برای همه مردم کرمان که مردم شهر ماهانه 15 ریال برای ساختش هزینه می‌کردند.

    تا مدتی نیز این خانه در اختیار شورای شهر کرمان بود تا این‌که بهمن 1395 که خبرهایی مبنی بر تهیه‌ طرحی برای بازسازی استانداری کرمان رسید، طرحی که به واسطه قرار گرفتن این خانه در جوار استانداری کرمان باید تخریب می‌شد تا بتوانند ورودی این ساختمان را جایش بسازند، در همان زمان هم سیف‌الهی، معاون عمرانی استاندار کرمان، 20 روز به شورای شهر فرصت داده بود تا «خانه – شهر» کرمان را برای تخریب تخلیه کند، خانه‌ای که محل خاطرات جمعی مردم کرمان است؛ براین اساس قرار است ورودی استانداری کرمان جای این خانه باز شود!

    با مطرح شدن این اتفاق محمد حسن طالبیان که در بهمن سال گذشته برای نشست استانی کنگره معماری و شهرسازی به کرمان سفر کرده بود، وضعیت این خانه را نیز از نزدیک بررسی کرد.

    او پس از انجام بررسی‌ها درباره‌ی این خانه‌ی تاریخی و برگزاری جلساتی با استانداری و مدیر کل میراث‌فرهنگی استان کرمان اعلام کرده است که براساس قول استانداری کرمان؛ قرار است هر گونه اقدامی تا پایان بررسی‌های میراث فرهنگی درباره‌ی ارزش این خانه‌ی قدیمی و با اهمیت برای مردم کرمان متوقف شود.

    این دستور تا امروز دوشنبه 9 تیر 96 همچنان اجرائی شد و سرانجام این خانه‌ی تاریخی که مردم کرمان آن را خانه‌ی خاطرات گذشته‌ی خود می‌دانند، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در متن نامهی ابلاغ ثبت ملی خانه‌ شهر کرمان خطاب به علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان نوشته است؛ «در اجرای بند ”ج“ ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی ”خانه شهر“ ‌واقع در استان کرمان، شهر کرمان، خیابان ابوحامد، میدان بسیج، میدان شورا که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌شماره 31770مورخ 96/4/14 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.

    اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط در استان ابلاغ شود و از نتیجه این سازمان را مطلع کنند.»

    براساس این گزارش، همچنین در نامه‌ای دیگر احمدی‌پور ثبت ملی «خانه اوشیدری» به شماره 31766 را به استاندار کرمان ابلاغ کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی