مدیران خودروعصر اعتبار

بیست و دومین نمایشگاه تاسیسات تهران (۱۰)

مجلس کار خود را در حوزه قانون‌گذاری بهینه‌سازی انجام داده است

مشکل بهینه سازی قانون نیست؛اجراست!

عصر ساختمان- بحران ناترازی انرژی و هدررفت آن در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان‌ها که در اثر فرسودگی و بی کیفیتی تاسیسات یکی از محل‌های مهم هدررفت انرژی شده‌اند؛ به مرحله سختی وارد شده است. تداوم روند ناترازی انرژی باعث شده هرساله در تابستان و زمستان شاهد قطعی برق و گاز در صنایع باشیم که زیان جدی را نصیب کشور می‌کند؛ درحالیکه با بهینه‌سازی تاسیسات ساختمانی می‌توان تا حدی قابل توجهی از این بحران عبور کرد.

مجلس کار خود را در حوزه قانون‌گذاری بهینه‌سازی انجام داده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» ، در این بین مجلس و دولت به عنوان دو مرکز مهم برای اجرایی کردن طرح‌های بهینه‌سازی، همواره دچار چالش‌هایی در اجرا بوده اند. از یک سو مجلس معتقد است که کار نظارتی و قانون‌گذاری خود را انجام داده اما دولت در اجرا کوتاه می‌کند. دولت نیز مدعی است که مجلس برای این طرح‌ها بودجه لازم را در اختیار دولت قرار نمی‌دهد.

    هادی بیگی‌نژاد، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی، در رابطه با نظارت مجلس بر مسئله بهینه سازی مصرف انرژی با محوریت تاسیسات ساختمانی به «ساختمان فردا» گفت:
    در رابطه با توجه و نظارت به مسئله بهینه‌سازی، مجلس هر کاری که برای پیشبرد این موضوع لازم بوده است را طی چندسال اخیرانجام داده است و از نظر قانونی هم هیچ مشکلی برای بهینه سازی نداریم. مجالس گذشته هم نظارت کافی و قانون‌گذاری لازم را در این زمینه داشته‌اند و جای هیچ بهانه‌ای نیست.

    وی در ادامه در رابطه با انوع طرح‌های بهینه سازی مدنظر مجلس اشاره کرد: از بحث بخاری کم مصرف و جایگزینی وسائل گرمایشی بهینه شده تا واردات تا ساخت لوازم گرمایشی و تاسیسات و.... طی چند وقت اخیر پیگیری شده است. به طور کلی هیچ کسری در قانون نداریم و تنها مشکل در اجرا این قوانین است. دولت‌های مختلف هم تمایل نداشتند که به طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت توجه کنند چون کار سختی است.

    بیگی‌نژاد در پایان درباره علل بی توجهی دولت به اجرا طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: چند دلیل مهم که دولت‌های مختلف تمایلی به اجرا جدی طرح‌های بهینه‌سازی نداشته‌اند، بحث دیربازده بودن این طرح‌ها در کنار سهم مختلف دستگا‌های اجرایی در روند پروژه و در نهایت سختی این کارهاست که باعث شده دولت‌ها توجه کمی به بهینه‌سازی و قوانین آن داشته باشند. باید یک نوع هماهنگی میان مسئولین برای اجرا این طرح‌ها در دستگاه‌های مختلف دولت به وجود بیاید. ما از سال 80 قوانین متنوعی در حوزه بهینه‌سازی داریم و مجلس کار خود را انجام داده است اما در اجرا کوتاهی شده است. انشالله دولت هم کار خود را به خوبی دهد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی