مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز ساخت ستون‌های حرم امام‌حسین (ع) با مهار آب‌های زیرزمینی

عصر ساختمان- مسئول نظارت پروژه توسعه حرم امام‌حسین (ع) با اشاره به چالش‌ بالا بودن آب زیرسطحی ‌زمین کربلا از اجرای یک تکنیک پیشرفته‌ی مهندسی در پی‌ریزی،‌ ساخت و نصب ستون‌های این طرح خبر داد.

آغاز ساخت ستون‌های حرم امام‌حسین (ع) با مهار آب‌های زیرزمینی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، «حسن دانشمندی» با بیان اینکه فاز اول طرح توسعه حرم سیدالشهدا(ع) مزین بنام صحن عقیله بنی‌هاشم (س) در زمینی به مساحت 5.5 هکتار در حال اجرا است، گفت: مشکل عمده ما در اجرای این طرح، بالا بودن آب زیرزمینی است، به شکلی که در 2.5 تا 3 متری زیر سطح کربلا به سطح آب تثبیت شده برمی‌خوریم.

    وی افزود: این چالش فنی، ما را بر آن داشت که از تکنیک‌ها و ابزار خاصی استفاده کنیم که در جهان کم‌نظیر است.

    به گفته دانشمندی، نخستین تمهیدی که توسط متخصصان داخلی اندیشیده شد، اجرای یک دیوار آب‌بند برای جلوگیری از نفوذ آب به محدوده‌ی پروژه بود. تصمیم گرفته شد اطراف کل پروژه، دیواری به عمق 40 و عرض یک متر برای جلوگیری از ورود آب احداث شود.

    مسؤول نظارت پروژه توسعه حرم امام حسین (ع) افزود: این دیوار با استفاده از دستگاه‌های «هیدروفرز» با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

    وی ادامه داد: به‌دلیل طولانی شدن عملیات اجرایی دیوار آب‌بند، این تهدید وجود داشت که عملیات گودبرداری و خاک برداری با تاخیر مواجه ‌شود، بنابراین تصمیم گرفته شد بخشی از سازه‌ها به صورت بالا به پائین، یعنی بدون خاک‌برداری اجرا و پس از تکمیل سقف اول، عملیات خاک‌برداری طبقات زیرین انجام شود.

    دانشمندی اظهار کرد: هم‌اکنون به همت متخصصان ایرانی، ستون‌های پیش ساخته در داخل زمین نصب می‌شوند تا بعدا روی آن‌ها سقف اجرا شود. پس از اجرای طبقه همکف، نسبت به خاک‌برداری زیر و ساخت طبقات رو به صورت همزمان اقدام خواهیم کرد.

    وی افزود: همچنین به دلیل بالا بودن آب زیرسطحی،   با مشکل «بَر کَنِش آب» در اجرای ستون‌های پیش ساخته مواجه بودیم که این مساله استفاده از شمع‌های کششی در پروژه را گریز ناپذیر می‌کرد. بنابراین متخصصان ستاد بازسازی عتبات از ستون‌های ویژه‌ای در اجرای این طرح استفاده می‌کنند. این ستون‌ها شامل دو قسمت است؛ بخشی از آن به‌صورت «شمع در جا ریز» و بخش دیگری که ستون‌های اصلی سازه و ساختمان را تشکیل می‌دهند، به صورت پیش ساخته بوده که به هم متصل و نصب می‌شوند.

    به گفته او، اتصال این دو بخش که هم به‌صورت در جا ریز و هم به صورت پیش ساخته است، از نظر فنی، عملیاتی بسیار پیچیده محسوب می‌شود که به همت کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات به‌صورت شبانه روزی در حال اجراست.

    مسؤول نظارت پروژه صحن عقیله بنی هاشم (س) با بیان اینکه طرح توسعه حرم امام حسین(ع) در چهار طبقه طراحی شده است که دوطبقه از آن زیر زمین قرار داد، یادآور شد: طراحی کلی پروژه به‌گونه‌ای است که ارتفاع آن از حرم مطهر بالاتر نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی