مدیران خودروعصر اعتبار

معاون شهردار تهران عنوان کرد:

ایمن‌سازی شهر اولویت شهرداری تهران

تعیین تکلیف ۵۸ گود رها شده در پایتخت

عصر ساختمان- معاون شهردار تهران با تأکید بر ضرورت ارتقاء ایمنی در پایتخت گفت: کاهش ریسک از وضع موجود شهر با تمرکز بر پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها همچنین ایمن‌سازی ساختمان‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران در این دوره است.

ایمن‌سازی شهر اولویت شهرداری تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، حمیدرضا صارمی هم‌زمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی ضمن گرامیداشت این روز و قدردانی از رشادت و ایثار آتش‌نشانان به تشریح اقدامات این معاونت در حوزه ارتقاء ایمنی در ساخت‌وسازها و تاب‌آوری شهری پرداخت و گفت: شهر به‌عنوان یک موجود زنده، دارای جریانات و ابعاد متنوع و مختلفی است که بی‌توجهی به هر یک از آن‌ها، عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

    وی افزود: یکی از مهم‌ترین این ابعاد که باید بدان توجه ویژه‌ای داشت، مسئله ایمنی شهری و کاهش آسیب‌پذیری شهرها در مقابله با خطرات احتمالی و حفاظت از جان شهروندان است، وجود گسل‌های فعال در شهر تهران، خطر فرونشست‌ها  و... ضرورت توجه ویژه به ارتقاء سطح ایمنی شهری را صد چندان کرده است لذا کاهش ریسک از وضع موجود شهر با تمرکز بر پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها و ایمن‌سازی ساختمان‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران در این دوره است.

    معاون شهردار تهران با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع حادثه برای تأمین ایمنی شهر، بیان کرد: اگرچه وقوع برخی حوادث همچون زلزله امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است اما با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌توان تا حد زیادی آسیب‌های ناشی از آن را کاهش داد.

    صارمی با اشاره به توجه مضاعف مدیریت شهری تهران در این دوره به موضوع ایمنی ساختمان‌ها گفت: ما در حوزه ایمنی بناها در شهر تهران با چند گروه از ساختمان‌ها مواجه هستیم، اول ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده، دوم ساختمان‌های در مجاورت گسل‌ها و سوم ساختمان‌هایی که طی سالیان گذشته، بدون توجه به اصول و مقررات شهرسازی و ایمنی احداث شده‌اند و نهایتاً آن دسته از ساختمان‌هایی که قرار است، ساخته شوند.

    وی افزود: در حوزه نوسازی بافت فرسوده اقدامات خوبی ازجمله: افزایش محدوده بافت فرسوده، افزایش تراکم تشویقی، ارائه تسهیلات و بسته‌های تشویقی به مالکان و سرمایه‌گذاران برای نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با ارگان‌ها و سایر سازمان‌ها برای نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار قراردادیم که خوشبختانه اکنون شاهد تسریع روند نوسازی در محلات بافت فرسوده هستیم.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به ساخت‌وسازهای روی گسل و حریم گسل‌ها، بیان کرد: با توجه به اهمیت ویژه و لزوم پرداختن به ساخت‌وسازهای روی گسل و حریم گسل‌ها و ضرورت انجام ملاحظات لازم در طراحی و ساخت این قبیل پروژه‌ها و بعضاً ممانعت از انجام هرگونه ساخت‌وساز در آن‌ها  به علت وجود پدیده‌هایی همچون اثرات جهت پذیری زلزله (Directivity) و حوزه نزدیک (Near field)، ضرورت داشت تا ضمن تدقیق در نقشه گسل‌های شهر تهران، این نقشه‌ها در قالب لایه طرح تفصیلی طراحی و بارگذاری شود تا امکان شناسایی وضعیت هر ملک و تبیین ضرورت‌ها و استانداردهای لازم در خصوص آن‌ها فراهم گردد؛ اکنون این امکان تحت عنوان لایه‌ای در طرح تفصیلی شهر تهران در دسترس قرارگرفته است.

    وی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی که امکان تخریب و نوسازی ندارند، اظهار داشت: ازآنجایی‌که همواره خطرات بالقوه زلزله در تهران و آسیب‌پذیری زیاد برای ساختمان‌های قدیمی وجود دارد، ایمنی سازی این قبیل ساختمان‌ها را با ارائه مجوز بهسازی نسبی را نیز در دستور کار قرار دادیم.

    صارمی در خصوص دیگر اقدامات برای افزایش ایمنی ساخت‌وسازها گفت: توجه مضاعف به ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی، استفاده از مصالح سبک، تغییر فناوری ساخت از دیگر مواردی است که به آن توجه ویژه‌ای شده است؛ همچنین در سال 1400 تعداد 251 گود رهاشده داشتیم که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون 58 گود یا رفع خطر شدن یا مجدداً فعال شدن لذا در این خصوص تعداد گودهای رهاشده به 193 گود تقلیل یافته است.

    معاون شهردار تهران در پایان با اشاره به یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری در این دوره، گفت: تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران به دستور شهردار تهران بیانگر مصمم بودن مدیریت شهری برای ارتقاء ایمنی شهری است؛ این قرارگاه باهدف پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها تشکیل‌شده و کارکرد اصلی آن کاهش ریسک از وضع موجود شهر و حوزه شمول آن در حوزه ابنیه، بافت شهری و شریان‌های حیاتی است که در این میان معاونت شهرسازی و معماری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی این قرارگاه موضوعات مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار