مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان خبر داد:

کشف بزرگترین گورستان تاریخی فلات مرکزی در ۵۰ سال اخیر

عصر ساختمان- مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان از کشف یک گورستان بزرگ تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام در محدوده این شهرستان خبر داد.

کشف بزرگترین گورستان تاریخی فلات مرکزی در ۵۰ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، حافظ کریمیان گفت: این گورستان بزرگ در گستره ای به مساحت 168 هکتار قرار گرفته و دارای بیش از چهارصد گورسنگی است که توسط کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان در بخش پیر بکران از توابع این شهرستان کشف شده است.

    وی افزود: طبق برآورد های اولیه ،اجرای برنامه های پژوهشی در قالب بررسی ، مطالعه و کاوش های باستان شناختی  در این گورستان کم نظیر به اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال نیازمند است که همکاری تمامی نهادهای ذی ربط در سطح شهر ستان را می طلبد .

    کریمیان تصریح کرد: در صورت تخصیص این  اعتبار ،اطلاعات و یافته های ارزشمندی از اقوام ساکن در  دوره های مختلف تاریخی  در مناطق جنوبی اصفهان بدست خواهد آمد. بااین وصف روند تهیه پرونده ثبتی این گورستان بزرگ  جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور در دست اقدام است.

    درزمینه شاخصه های  مختلف این گورستان تاریخی ، علمدار علیان مسئول گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز عنوان کرد: گورهای موجود در این گورستان ،در دو نوع بزرگ و کوچک دیده میشوند که با استفاده از سنگ های قلوه و نیمه قواره احداث شده اند.

    وی تصریح کرد: هر گور بر بستری سنگی قرار گرفته و با دیوارهایی سنگ چین محصور شده است.بگونه ائی که: ارتفاع قبوربین70تا1.30سانتی متر ارتفاع دارد، همچنین پوشش گورها از سنگ های لاشه تخت تشکیل شده و بروی این پوشش تلی از سنگ های قلوه قرار گرفته است.

    علیان همچنین ادامه داد و افزود: ورودی گورها عموما رو به جهت غرب قراردارند. با اینحال بررسی معماری سنگی و یافته های سفالی این گورها نشان می دهد که احتمالا این گورستان بزرگ در دوره اشکانی فعال بوده است.

    بررسی ها نشان میدهد که این مجموعه تاریخی بزرگترین گورستان تاریخی کشف شده در فلات مرکزی ایران درطی پنجاه سال اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو