مدیران خودروعصر اعتبار

این شهر موزه‌ عبرت‌ در قلب اروپا است

عصر ساختمان- بسیاری از شهرهای هدف گردشگری جهان به‌خاطر معماری و ویژگی‌های شهری‌شان مورد توجه واقع می‌شوند.

این شهر موزه‌ عبرت‌ در قلب اروپا است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم،بسیاری از شهرهای هدف گردشگری جهان به‌خاطر معماری و ویژگی‌های شهری‌شان مورد توجه واقع می‌شوند. برخی اما علاوه بر این‌ها، تاریخی را هم از سر گذرانده‌اند که حضور در اتمسفر آن‌ها و مشاهده‌ی از نزدیکِ آنچه بر این شهرها گذشته و آن‌چه به دست آمده، خود یک جاذبه‌ی گردشگری برای سفر است.

    برلین یا برلن، هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت (5.3 میلیون نفر) بزرگ‌ترین شهر و ایالت آلمان و در اروپا در جایگاه دوم است. برلین از شهرهای قدیمی و تاریخ‌دار اروپاست؛ تا جایی‌که در سده‌ی 18 میلادی، به‌عنوان پایتخت پروس، قلب روشنگری بوده است. شاید به دلیل همین قدمت و موقعیت جغرافیایی در مرکز اروپا و در میانه‌ی شرق و غرب آن، در طول تاریخ، از نظر فرهنگی، جزو شهرهای مهم اروپا محسوب شده است.

    جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، برلین را به‌عنوان یکی از شهرهای مهم جهان مطرح کرده است. ضمن آن‌که از نظر جغرافیایی نیز ویژه است. رود اسپری از وسط برلین می‌گذرد و حدود 40 درصد شهر را جنگل‌ها و دریاچه‌ها تشکیل داده است. با همه‌ی این اوصاف، برلین در جریان جنگ جهانی دوم به‌طور جدی آسیب دید و مانند بسیاری از دیگر شهرهای آلمان، عملا با خاک یکسان شد. با این حال، ساخت و سازهای دهه‌های گذشته، هرچند چیزی از محله‌ها و کوچه‌های سنگفرش شهرهای اروپای قدیم را در خود ندارد اما ساختمان‌های با معماری چشمگیر را در شهر احیا و پدیدار کرده است.

    مهندسی شهری و معماری برلین به‌اضافه‌ی رویدادهای فرهنگی که همواره در آن ترتیب داده می‌شود، سالیانه گردشگران بسیاری را به این شهر واقع در شمال شرقی آلمان و در خط مواجهه با شوروی سابق و اروپای شرقی می‌کشاند. پس از جنگ، برلین هم مانند دیگر شهرهای تحت حاکمیت نازیسم، بین دولت‌های شوروی، آمریکا، فرانسه و بریتانیا تقسیم شد اما این شهرها بعدا چنان هویت خود را بازیافتند که اکنون کشور آلمان یک قدرت بلامنازع اتحادیه‌ی اروپا و حتا جهان محسوب می‌شود.

    با این حال، منازعه‌ی شرق و غرب در بعد از جنگ و در زمان جنگ سرد، چنان در برلین به اوج رسید که در اتفاقی نادر و خودخواسته، بین دو بخش شرق و غرب شهر دیواری کشیده شد که پایه‌گذار تقسیم آلمان به دو کشور آلمان شرقی و آلمان غربی شد. این دیوار که هنوز بخش‌هایی از آن در شهر به‌صورت نمادین باقی مانده، در طول 40 سال از 1949 تا 1989 و زمان فروپاشی، موجب شد که اکنون یک تنوع فرهنگی و اجتماعی در این شهر نمایان باشد.

    برلین سالیانه علاوه بر آن‌که پایتخت سیاسی کشور (پس از انتقال پایتخت از بن) شده است، به‌عنوان شهری فرهنگی هم میزبان فستیوال‌های متعددی است. در راس آن‌ها جشنواره‌ی فیلم برلین با جایزه‌ی خرس طلایی و خرس نقره‌ی معروفش قرار دارد که هر زمستان، علاوه بر علاقه‌مندان، خبرنگاران پرشماری را راهی این شهر می‌کند.

    برج مخابراتی برلین در میدان الکساندر، میدان پوتسدام، کلیسای حضرت مریم، یادمان و موزه‌ی هولوکاست، موزه‌ی شکنجه‌گاه گشتاپو، ساختمان رایشس‌تاگ، موزه‌ی پرگامون، دروازه‌ی براندنبورگ و موزه‌ی دنیای بدن، از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی برلین به‌شمار می‌روند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار