مدیران خودروعصر اعتبار

استاندار اردبیل:

دبیرستان شاهد اردبیل به موزه تبدیل می‌شود

عصر ساختمان- استاندار اردبیل گفت: دبیرستان شاهد اردبیل شرایط لازم برای ایجاد موزه تاریخی آموزش و پرورش را دارد و در این زمینه اقدام می‌شود.

دبیرستان شاهد اردبیل به موزه تبدیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، مجید خدابخش صبح امروز در بازدید از ساختمان قدیمی دبیرستان شاهد اردبیل با اشاره به قدمت بالای  بنای ساختمان این دبیرستان اظهار داشت: دبیرستان شاهد اردبیل یا دبیرستان صفوی سابق با قدمت 81 ساله و معماری  منحصر به فرد شرایط لازم برای تبدیل آن به موزه تاریخی آموزش وپرورش را داراست.

وی بیان کرد: وجود سازه‌های طاقی و برخی مکانهایی همچون هشتی‌ها، دالان و باغچه و تالار  ظرفیت قابل توجهی در این بنای تاریخی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از این بنای قدیمی حفاظت شود.

استاندار اردبیل بر تامین بخشی از هزینه مرمت و بازسازی سقف شیروانی ساختمان  این دبیرستان قول مساعد داد و گفت: نباید در سایه غفلت، چنین بناهای تاریخی که ظرفیت عظیم گردشگری است، روز به روز به ورطه نابودی  کشیده شود.

خدابخش با اشاره به ثبت این اثر تاریخی به عنوان اثر ماندگار افزود: باید از چنین بناهای تاریخی و با قدمت بالا در سطح استان حفاظت و حراست شده و در راستای مرمت و بازسازی آنها اقدامات اساسی را انجام داده و برای توسعه صنعت گردشگری استان از این مکانهای تاریخی بهره برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این بازدید اظهار کرد: ساختمان دبیرستان شاهد اردبیل با بهره‌گیری از  دانش روز آن زمان به شکل عقاب در حال پرواز و مقاوم در برابر زلزله احداث شده است.

کریم حاجی‌زاده تصریح کرد: هنوز آثار ارزشمندی از قبیل لوستر، زنگ مدرسه و  تلمبه چاه و چاه قدیمی با دیواره آجری در ساختمان این دبیرستان موجود است که می‌توان از این بنای تاریخی برای راه‌اندازی موزه بهره برده و از این ظررفیت در راستای توسعه گردشگری در اردبیل بهره برد.

مدرسه شاهد یا دبیرستان پسرانه صفوی اردبیل در محل قبرستان متروکه تابار قاپوسی  و در فاصله سالهای 1314 تا 1317 در دو طبقه و 12 کلاسه  احداث شده که این دبیرستان در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش کشور به عنوان مدرسه ماندگار به ثبت رسیده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی