مدیران خودروعصر اعتبار

سرمایه‌گذاری خارجی در کاشان;

شناسایی ۲۵۰ خانه تاریخی برای ثبت ملی

عصر ساختمان- شهردار منطقه یک بافت تاریخی کاشان گفت: ۲۵۰ خانه تاریخی که ارزش ثبت ملی دارند، شناسایی و توسط بخش خصوصی خریداری شده و در حال مرمت است.

شناسایی ۲۵۰ خانه تاریخی برای ثبت ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، مجتبی‌ والی‌زاده شهردار منطقه یک بافت تاریخی کاشان گفت: خانه عبدالرزاق احیاگر خانه‌های کاشان را تملک خواهیم کرد، این خانه هنوز ثبت ملی نشده است، ولی باید آن را خرید و بعد مرمت کرد. برآورد ما، قیمتی حدود دو تا سه میلیارد تومان بوده است که حدود 30 درصد این خانه سالم باقی مانده است.

    وی ادامه داد: امسال حدود 15 میلیارد تومان برای بافت تاریخی هزینه گذاشته‌ایم که شامل تملک بناها نیز می‌شود، بخشی ا زاین هزینه‌ها زیاد است که مربوط به تشویق و ترغیب مالکان بناها و یا خانه‌های مخروبه خواهد شد. شهرداری طرحی را دارد که در آن زمین‌های بایر به شکل قدیم خودش طراحی و ساخته می‌شود و در آن خانه‌هایی به شکل گودال‌ ـ باغچه منطبق بر اصول شهرسازی فعلی ساخته خواهد شد و یکسری الزامات دیگری را نیز مانند پارکینگ و آسانسور دارند. نمای این خانه‌ها نیز همانند خانه‌های قدیمی بازسازی می‌شوند. این یکی از تسهیلات شهرداری بافت تاریخی کاشان به زمین‌های بایر است. ما می‌خواهیم که بافت قدیمی کاشان را به شکل قدیم احیاء کنیم.

    والی‌زاده بیان کرد: گردشگران خارجی زیادی از بافت تاریخی کاشان دیدن می‌کنند و دیدن خانه‌های بروجرودی‌ها برای آنها بسیار جالب توجه است. خانه‌هایی از جمله بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها اولین بار توسط شهرداری احیاء شد. آن زمان برخی از مردم می‌گفتند که چرا شهرداری پولش را در خانه‌های خرابه خرج می‌کند، اما در همین اوضاع آقای رضوانیان یکی از اولین‌هایی بود که شروع به احیای چند خانه تاریخی در بافت کاشان کرد که با استقبال توریست‌های خارجی مواجه شد. ما می‌خواهیم مردم به این سمت گرایش پیدا کنند. اکنون می‌بینیم که خانه‌های تاریخی کاشان تنقریباً از حضور سه گردشگر خارجی همیشه پر است.

    شهردار منطقه یک بافت تاریخی کاشان افزود: اکنون 100 خانه تاریخی در کاشان مرمت شده که یا در حال بهره‌برداری هستند و یا به اقامتگاه تبدیل شده‌اند. همچنین 250 خانه تاریخی که ارزش ثبت دارند، شناسایی شده و توسط بخش خصوصی خریداری و در حال مرمت هستند. سه، چهار مورد سرمایه‌گذار خارجی از ایتالیا و سوئد نیز داشته‌ایم که می‌خواهند در زمینه احیای خانه‌های تاریخی فعالیت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو