مدیران خودروعصر اعتبار

شهرداری تهران:

خانه نیما یوشیج با رای دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شد

عصر ساختمان- شهردار منطقه یک تهران با ارائه توضیحاتی درخصوص خانه نیما یوشیج، گفت که خانه نیما با رای دیوان عدالت اداری از ثبت ملی(فهرست میراث ملی) خارج شده است.

خانه نیما یوشیج با رای دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «خانه نیمایوشیج واقع در محله تجریش تهران در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 4603 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما ابان ماه امسال با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شد».
    به گزارش ایرنا، حبیب اله تاجیک اسماعیلی شهردار منطقه یک تهران روز شنبه افزود: خانه نیمایوشیج در سال 1335 توسط فردی به نام سید محمدعلی شریف نیا خریداری شده است.
    وی اظهار کرد: ملک واقع در تجریش، خیابان شهید کبیری، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، پلاک 1 معروف به ملک نیمایوشیج حدود سال 1335 توسط مرحوم سید محمد علی شریف نیا خریداری و از سال 1367 به وارث وی رسیده است.
    شهردار منطقه یک با بیان اینکه در سال 1379 مالکان طی توافقنامه با شهرداری وقت، تصمیم به تخریب و ساخت و ساز گرفتند، افزود: در این میان مساحت زمین ملک نیز پس از رعایت اصلاحی از 588 مترمربع به 427 مترمربع کاهش یافت.
    شهردار منطقه یک ادامه داد: همزمان با شروع عملیات اجرایی در سال 1380، سیمین دانشور همسر جلال آل احمد که متوجه تصمیم مالکان شد، موضوع ثبت ملی این خانه را پیگیری کرد تا در نهایت این ملک به شماره 4603 در زمره آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شد و بدین ترتیب تا سال 1393 هیچ اقدامی در ملک صورت نگرفت.
    تاجیک اسماعیلی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تا سال 1393 سازمان میراث فرهنگی برای خرید ملک هیچ اقدامی نکرد، مالکان در این سال تصمیم به طرح شکایت علیه سازمان میراث فرهنگی و پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی گرفتند.
    وی با تاکید بر اینکه ملک مذکور شخصی است، تصریح کرد: با توجه به نظریه فقهی شورای نگهبان مبنی بر اینکه آثاری که دارای مالک شخصی هستند، از شمول حاکمیت قوانین میراث فرهنگی خارج هستند (خروج موضوعی دارد) شعبه اول دیوان عدالت اداری رای به ابطال تصمیم سازمان میراث فرهنگی و خروج ملک موسوم به خانه نیما یوشیج از آثار ملی داد.
    تاجیک اسماعیلی با بیان اینکه این ملک از لحاظ معماری فاقد ارزش بوده اما با توجه به حضور و سکونت نیما یوشیج مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: بعد از صدور رای مذکور، سازمان میراث فرهنگی به آن اعتراض کرد اما در تجدید نظر نیز، رای نهایی مبنی بر خروج ملک از آثار ملی در تاریخ 96/8/15 صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو