مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز فاز سوم لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح امام حسین (ع)

عصر ساختمان- مجری پروژه تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف مضجع مطهر امام حسین (ع) از آغاز فاز سوم اجرای این پروژه مهندسی خبر داد.

آغاز فاز سوم لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح امام حسین (ع)
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، علی مهاجری گفت: با عنایت اهل بیت علیهم السلام، متخصصان ایرانی، کار مقاوم سازی 50 درصد از بنای تاریخی حرم مطهر سیدالشهدا(ع) را به پاپان رسانده و هم اکنون فاز سوم پروژه مقاوم سازی و کاهش حجم ستون‌ها در سمت ضریح ابراهیم مجاب آغاز شده است.

    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان با بیان اینکه طرح «لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح مطهر»  پیش نیاز اجرای پروژه «ترفیع گنبد» است افزود: فاصله 4 ستون قدیمی اطراف روضه منوره با ضریح مطهر، حدود یکمتر و 70 سانتی‌متر است که در مناسبت‌هایی مانند محرم و اربعین، گنجایش تردد شمار میلیونی زائران را ندارد.

    وی با بیان اینکه متخصصان ایرانی برای اجرای این طرح حدود 5سال کار مطالعاتی انجام دادند، گفت: تولیت آستان قدس حسینی سالها می‌خواست این پروژه پیچیده فنی را انجام دهد اما به‌دلیل ریسک بالا، هیچ کشور و شرکت بین‌المللی حاضر به اجرای آن نبود تا اینکه با عنایت اهل بیت و همت متخصصان ایرانی، طرح ستاد بازسازی عتبات عالیات به تایید حرم رسید.

    مهاجری گفت: در این طرح، مجموعه بنای تاریخی حرم مطهر که بر اثر گذر قرون متمادی دچار تخریب شده بود، براساس دانش فنی روز، آرماتوربندی و با بتن مسلح ضد انفجار مقاوم سازی می‌شود.

    مجری پروژه تقلیل و تقویت ستون‌های اطراف مضجع مطهر امام حسین علیه السلام تصریح کرد: با اتمام کار لاغرسازی دو ستون مجاور ضریح مطهر، فضای تردد زائران در اطراف هر یک از ستون‌ها، از یک‌مترو 70سانتی‌متر به حدود 4متر افزایش یافته است.

    رئیس ستادبازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه الوارهای چوبی که گنبد مطهر روی آن مستقر بود، پوسیده و از بین رفته است، گفت: این تنها عنایت خود حضرت است که گنبدی با یک‌هزار و 200 تن بار، روی قوسی‌های چوبی موریانه خورده و مصالحِ از بین رفته پابرجا مانده است.

    وی افزود:‌ هم اکنون شبکه‌ای از آلماتورهای فولادی با نوع خاصی از بتند مسلح جایگزین قوسی‌های چوبی می‌شود تا زمینه برای نصب گنبد جدید روی گنبد کنونی در سال‌های بعد فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی