مدیران خودروعصر اعتبار

بناهای تاریخی ملک در تهران نیاز به مرمت و ثبت مالی دارند

عصر ساختمان-عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با توجه به اینکه بناهای تاریخی ملک وضعیت مناسبی ندارند گفت: ضروری است شهرداری تهران در تعامل با بنیاد مستضعفان و وزارت میراث فرهنگی به این موضوع توجه کند.

بناهای تاریخی ملک در تهران نیاز به مرمت و ثبت مالی دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تسنیم، حجت نظری در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: حاج حسین ملک یکی از بزرگترین واقفان استان قدس رضوی است که موقوفات فراوان این فرهیخته ارجمند در حوزه فرهنگ و هنر باعث شده که یک مجموعه فاخر تحت عنوان موزه ملک در تهران شکل گرفته که باعث حفظ بخشی از میراث فرهنگی و هنری ایران شده است.

    وی تصریح کرد: مرحوم ملک 3 یادگار در تهران دارد، خانه باغ گلابدره که در کنار بوستان نفس قرار دارد و هنوز سالم و استوار است اما در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و از اختیار خاندان ملک خارج شده است، دیگری خانه بازار بین‌الحرمین است که روزگاری خانه مرحوم ملک بوده و موزه و کتابخانه ملک در همین محل قرار داشت.

    عضو شورای شهر تهران گفت:‌این ملک با وجود برخی نواقص، مجموعا از وضعیت خوبی برخوردار و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت است و یادگار سوم خانه‌باغ ملک در شهرری است که به قصر ملک نیز معروف است. این بنا توسط میرزاحسین‌خان از معماران بنام خراسانی به سفار ش حاج حسین ملک ساخته شد و در گذشته در طبقه اول آن مجالس روضه‌خوانی در ایام مختلف سال برگزار می‌شد و ناصرالدین شاه یکی از سفرهای فرنگ خود را از همین محل آغاز کرد.

    نظری تصریح کرد: در دی‌ماه سال 1384 حاج حسین ملک این قصر را به اداره آموزش و پرورش وقت اهدا می‌کند تا در آن چند باب دبستان و دبیرستان احداث شود و قسمت اصلی قصر و بخشی از فضای مشجر آن باقی می‌ماند و بقیه فضاها تبدیل به مدرسه می‌شود  واین بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در یک مهرماه سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود و متاسفانه با وجود ثبت یان بنا در فهرست آثار ملی هر روز وضعیت آن بدتر از دیروز شده است.

    وی گفت: حال با توجه به وضعیت نامناسب این اثر تاریخی به احتمال تخریب بیشتر این بنای فاخر توسط باران‌های پاییزی، ضروری است شهرداری تهران در تعامل با بنیاد مستضعفان و همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اثر که هم واجد ارزش تاریخی است ارزش محیط زیستی دارد را تملک کرده و به فضاهای عمومی شهر اضافه کند. فضای فرهنگی که در خور شان حاج حسین ملک و مردم شهرری باشد و همه شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار