مدیران خودروعصر اعتبار

درگیری با باستان‌شناس‌ها در ارگ تاریخی علیشاه تبریز و اصرار بر ساخت پارکینگ

عصر ساختمان- ارگ علیشاه همچنان خبرساز است و به‌تازگی و پس از اعلام توقف فعالیت‌های ساخت‌وساز و احداث پارکینگ در حریم و عرصه این اثر ثبت ملی شده ایران، معاون میراث فرهنگی به‌منظور جلوگیری از اخلال در روند کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی در ارگ علیشاه و ادامه ساخت و ساز در این محوطه تاریخی کشور صبح دیروز تیم کارشناسان را عازم ارگ علیشاه تبریز کرد.

درگیری با باستان‌شناس‌ها در ارگ تاریخی علیشاه تبریز و اصرار بر ساخت پارکینگ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، محمدحسن طالبیان، تیم کارشناسی را پس از ارسال گزارش هیأت کاوش ارگ علیشاه به حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی، مبنی بر ایجاد اخلال در کاوش‌های باستان‌شناسی با هدف حل مشکل به تبریز اعزام کرد.

    در گزارش هیأت کاوش آمده است، ادامه کاوش‌ها به‌دلیل وجود حفاری‌های غیرمجاز در حریم عمارت تاریخی اثر ملی فتح‌الله یف و ممانعت از تخریب لایه‌های باستانی و آثار تاریخی مشکل است. تعدی به محدوده کاوش‌گاه هیأت باستان‌شناسی، ممانعت جدی از گسترش گمانه‌های کاوش و کارشکنی در اعمال نظر فنی کارشناسان باستان‌شناسی، از مواردی است که در گزارش هیأت کاوش مورد تأکید قرار گرفته است.

    براساس این گزارش، همزمان با شروع کاوش‌های اضطراری ارگ علیشاه تبریز، عوامل ساخت پارکینگ در فاصله 9 متری عرصه جنوبی عمارت تاریخی فتح‌الله یف به حفر چندین حلقه چاه برای ادامه فعالیت ساخت‌و ‌ساز اقدام کرده‌اند.

    عمارت تاریخی فتح‌الله یف در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و هرگونه عملیات ساختمانی و دخل و تصرف در محدوده عرصه و حریم این اثر ملی، بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری غیرقانونی است. براساس مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور نیز، ساخت هرگونه پارکینگ در محدوده ارگ علیشاه تبریز ممنوع است.

    پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعلام کرده است که در اقدام غیرقانونی دیگری، عوامل ساخت‌وساز پارکینگ در حریم ارگ علیشاه تبریز در 2 روز گذشته با گسترش عملیات حفاری غیرمجاز به سمت کارگاه کاوش‌های باستان‌شناسی، نه‌تنها در فعالیت باستان‌شناس‌ها ایجاد اخلال کرده‌اند که برلایه‌های باستانی نیز فشار وارد کرده و بخشی از رج‌های آجرچینی سازه منسوب به قلعه را هم تخریب کرده‌اند. درحالی که این اقدامات برخلاف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و دستور اکید سازمان میراث فرهنگی است.

    براساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی موظف‌اند پیش از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات میراث فرهنگی اقدام و در مکان‌یابی پروژه‌ها نتیجه مطالعات را رعایت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو