مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اعلام کرد:

پایان مرمت ارگ بم تا ۲ سال آینده

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درباره آخرین وضعیت بازسازی ارگ بم تصریح کرد: قرار نیست تمام ارگ بم ساخته شود و باید اثری از زلزله هم باقی بماند و کار بازسازی براساس محدوده تعریف شده در حدود ۷۰ درصد انجام شده و امیدواریم تا دو سال آینده مرمت ارگ پایان یابد و البته مرمت ارگ کار اصولی و زمان بَر است.

پایان مرمت ارگ بم تا ۲ سال آینده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمود وفایی  درباره اقدامات میراث فرهنگی استان در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: کرمان به جهت ظرفیت های طبیعی، اقلیم چهار فصل، میراث فرهنگی بسیار کم نظیر و برخورداری از عرصه ها و محوطه های باستانشناسی، تنوع هنرهای سنتی و صنایع دستی، استانی شاخص است.

    وی با بیان اینکه تعبیر "ایران کوچک" برای استان کرمان گزافه نیست، افزود: بیش از 700 اثر میراث فرهنگی و تاریخی استان کرمان ثبت ملی شده که به اعتقاد من باید دوبرابر شود و یکی از پنج اثر ثبت شده جهانی استان که نخستین اثر شاخص طبیعی ایران(بیابان لوت) است، 80 درصد آن در استان کرمان قرار دارد.

    وفایی تصریح کرد: همه شاخص های میراث فرهنگی و گردشگری در دولت یازدهم در استان کرمان رشد خوبی داشته و ارتقاء یافته و اتفاقات خوبی که در این دوره افتاده، قابل مقایسه با دوره های دیگر نیست.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: در این دولت مدیریت ارشد استان نسبت به میراث فرهنگی توجه ویژه ای داشت و با تعامل خوبی که دستگاه های مختلف و فرمانداران با ما داشتند، کارهای کم نظیری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت. علاوه بر اعتبارات دولتیِ هزینه شده در زمینه مرمت و بازسازی آثار تاریخی استان کرمان، به همت استاندار، منابع خیلی خوبی از بخش خصوصی به این حوزه تزریق شد که از جمله آن می توان به پروژه های باغ فتح آباد و خانه حاج آقاعلی رفسنجان اشاره کرد.

    وفایی اظهار کرد: طی چهار سال گذشته بیش از 60 میلیارد تومان از منابع غیردولتی در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی استان کرمان هزینه شده و استفاده از این منابع یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی در اداره کل میراث فرهنگی بوده است.

    وی تصریح کرد: یکی از نیازهای ما در گردشگری استان کرمان، زیرساخت ها و ایجاد مراکز بزرگ گردشگری است و بیش از 4 هزار میلیارد تومان پروژه های بزرگ استانی و فرا استانی را در این حوزه داریم و از جمله آنها واگذاری پارک ملی زیست محیطی خبر برای نخستین بار برای استفاده گردشگری بوده و در جای جای استان شاهد ورود سرمایه گذاران هستیم.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: با ساخت هتل و مجتمع های عظیم گردشگری تا چهار سال آینده استان به جهت زیرساخت گردشگری مشکلی نخواهد داشت و در این راستا ساخت دو هتل 5 ستاره را در کرمان در برنامه داریم.

    وی با اشاره به اینکه کرمان در زمینه صنایع دستی نیز استانی شاخص است، افزود: در دولت یازدهم بسیاری از تولیدات شاخص استان را به ثبت ملی رساندیم و مقدمات لازم برای ثبت جهانی گلیم سیرجان فراهم و استانداردها رعایت شده و به زودی شاهد ثبت جهانی سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم خواهیم بود که افتخاری برای استان کرمان است.

    وفایی گفت: چند پرونده دیگر از جمله بازار تاریخی کرمان و مجموعه گنجعلیخان را در دست پیگیری برای ثبت جهانی داریم و همچنین در ادامه کار، روند ثبت باغ فتح آباد، آستانه شاه نعمت اله ولی و عرصه با ارزش کنار صندل جیرفت را پیگیری خواهیم کرد.

    وی در ادامه تصریح کرد: یکی از راه های توسعه استان، اقتصاد گردشگری است و مدیران استان به این باور رسیده اند و خوشبختانه فرهنگ عمومی ما در روستاها و شهرها گرایش به حفظ و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی است.

    وفایی بیان کرد: در دولت یازدهم ورود گردشگر به استان کرمان از 7 هزار نفر در سال 92 به 40 هزار نفر رسیده و رشد 6 برابری داشته و شاخص های مذهبی ما از آثار با ارزش در جذب گردشگر هستند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: علی رغم همه اقدامات انجام شده هنوز فاصله زیادی داریم تا کرمان به جایگاه واقعی خود برسد و متاسفانه برخی مسائل سال ها استان را در حاشیه قرار داده بود که در دولت تدبیر و امید با رویکردهای صورت گرفته و برجام، گردشگری رونق گرفته و از کشورهای مختلف گردشگر داریم.

    وی افزود: هر گردشگری که به استان می آید حداقل 800 تا یک هزار دلار هزینه می کند و در چهار سال اخیر در کنار افزایش ورود گردشگر، شاهد افزایش مدت اقامت نیز در استان بوده ایم.

    وفایی تصریح کرد: در حوزه اقامتگاه های بوم گردی کار خوبی صورت گرفت و بیش از 120 اقامتگاه در مناطق هدف گردشگری استان فعال است و تا پایان امسال به 200 مورد می رسد که این اقامتگاه ها به ایجاد اشتغال کمک کرده و در منطقه شهداد شاهد مهاجرت معکوس بوده ایم.

    وفایی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته توسط میراث فرهنگی استان اظهار کرد: کاروانسرای گنجعلیخان سال ها بدون استفاده بود که از سال قبل بازسازی و تبدیل به بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی شده و یکی دیگر از کارهای بزرگ، بازسازی بازار کرمان بود.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: کاروانسرای وکیل در روزهای اخیر واگذار و تحویل سرمایه گذار شد و با آماده شدن طرح مرمت، تبدیل به مجموعه اقامتی خواهد شد.

    وی بیان کرد: جایگاه استان کرمان خیلی رفیع است و نیاز اساسی ما در کنار سرمایه گذاری ها، تبلیغات و بازاریابی است و با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی برنامه ای تدوین شده که امیدواریم با این برنامه ضعف اساسی که در معرفی استان و تبلیغات وجود دارد، رفع شده و شرایطی به وجود بیاید که استان کرمان در داخل و خارج از کشور معرفی شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: یکی از نیازهای دیگر در حوزه گردشگری استان، آموزش است که البته استان کرمان جزو استان های برتر در این حوزه است و به استان های همجوار نیز آموزش می دهیم.

    وی اظهار کرد: نیازمند آموزش های عمومی در حوزه گردشگری هستیم و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در این زمینه تلاش می کند و باید برای جذب گردشگر تلاش کنیم.

    وی بیان کرد: بیشترین واگذاری ابنیه تاریخی را در این دولت داشتیم و 8 خانه تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کردیم و واگذاری عمارت موسی خانی، بخش هایی از ارگ راین و ... را در برنامه داریم.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در پایان درباره برخی ساخت و سازها در محدوده آثار تاریخی گفت: یکی از دغدغه های ما در شهر کرمان اصلاح حرائم میراث است که مردم بتوانند از ملکشان استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی