مدیران خودروعصر اعتبار

مجوز کاوش در ارگ علیشاه تبریز صادر شد

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: براساس تحقیقات ژئوفیزیک احتمال وجود آثار تاریخی در چند بخش از محوطه‌ی «ارگ علیشاه» تبریز وجود دارد.

مجوز کاوش در ارگ علیشاه تبریز صادر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازایسنا، دو دهه قبل زمانی که تصمیم به ساخت مصلایی برای اقامه‌ نماز جمعه در حریم بنای تاریخی ارگ علیشاه تبریز گرفته شد، آغاز عملیات خاک‌برداری با هدف احداث یک پارکینگ برای میهمانان مصلی در حدود دو ماه گذشته بار دیگر داستانِ این بنای تاریخی را بر سر زبان‌ها انداخت.

این اتفاق در حالی رخ‌ داد که محوطه تاریخی ارگ علیشاه به‌طور کامل کاوش نشده، وجودِ آثار تاریخی در لایه‌های زیرین خاک محتمل بود، بحثی که امروز به گفته‌ی معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث و گردشگری پس از انجام عملیات ژئوفیزیک در منطقه به یقین نزدیک‌تر است.

اما از سوی دیگر احداث پارکینگ علاوه بر اینکه در حریم درجه یک ارگ تاریخی است، آن در عرصه‌ی یک بنای تاریخی دیگر به نام «خانه‌ی فتح‌اله یِف» قرار دارد؛ مسئله‌ای که شروعش واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

حالا پس از انجام نقشه‌برداری‌های ژئوفیزیکی از آن محوطه، میراث فرهنگی انجام هرگونه عملیات خاک‌برداری در این منطقه را در شرایط کنونی غیرممکن می‌داند، تا زمانی‌که انجام مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه تکمیل و نتیجه‌ی بررسی‌های نهایی اعلام شود.

امکان ایجاد پارکینگ در ارگ وجود ندارد

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: براساس مطالعات ژئوفیزیک، احتمال دارد آثاری در منطقه وجود داشته باشد و باید تا امروز مجوز کاوشِ برای گمانه‌های موجود در این منطقه صادر شده باشد و هرچه زودتر کارِ باستان‌شناسی در محوطه‌ی تاریخی انجام شود.

او تاکید کرد: با اعلام نظر باستان‌شناسان ژئوفیزیک، در نامه‌ای به مجموعه‌ی مدیریتی استان آذربایجان شرقی و رونوشت آن، اعلام کردیم که این محوطه باستانی است، بنابراین نباید هیچ اقدامی انجام شود و امکان ایجاد پارکینگ در این محوطه نیز وجود ندارد.

طالبیان با بیان این نکته که براساس نقشه‌ها باید کاوش‌های مورد نیاز در این منطقه انجام شود، افزود: با توجه به وجود قانون و نظام شهرسازی و معماری، میراث فرهنگی موظف به انجام این بررسی‌ها و اعلام نتایج آن بود، بنابراین به جز انجام کارهای مطالعاتی نباید در حال حاضر هیچ‌کار دیگری در این زمینه انجام شود؛ وگرنه میراث فرهنگی از طریق بحث‌های حقوقی وارد می‌شود.

مجوز برای کاوش در ارگ علیشاه صادر شده است

حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که هفته‌ی گذشته مجوز کاوش در محوطه‌ی «ارگ علیشاه» تبریز صادر شده است، گفت: احتمالا باید در این روزها کار بررسی و مطالعه در این منطقه آغاز شده باشد.

او با بیان این‌که در این عملیات، کاوش ادامه‌ بخش دیوار ارگ اصلی علیشاه که از بین رفته بود باید پیگیری شود، اظهار کرد: همچنین بخش جلوی خانه «فتح‌الله‌ یِف» که تخریب شده بود و سیستم آبرسانی و کانال‌های آب که در عملیات خاک‌برداری برای پارکینگ شکسته بودند، باید کاوش شوند تا سطح شبکه آبرسانی را مشخص کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید آثار موجود در دل زمین در این منطقه بررسی شوند، ادامه داد: همه‌ بخش‌هایی که در عملیات‌های احداث پارکینگ در محوطه ارگ علیشاه تبریز مورد حفاری قرار گرفته بود، باید به طور کامل بررسی و کاوش شوند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار