مدیران خودروعصر اعتبار

دستور وزیر کشور برای جلوگیری از تخریب ارگ ‌علیشاه

عصر ساختمان- زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به وزیر کشور از او خواست تا ممنوعیت ساخت‌وساز در محوطه ارگ علیشاه تبریز را به استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کند و وزارت کشور نیز در نامه‌ای به استاندار تبریز دستور ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم ارگ علیشاه را صادر کرد. ارگ علیشاه تبریز برجای مانده از دوره ایلخانی است و آن‌را طاق کسرای ایران ‌ می‌نامند. این ارگ به بهانه احداث پارکینگ در ماه‌های گذشته تهدید شد.

دستور وزیر کشور برای جلوگیری از تخریب ارگ ‌علیشاه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازهمشهری، 17آبان ماه بود که لودرها شبانه در حریم درجه‌یک مسجد تاج‌الدین علیشاه‌گیلانی معروف به ارگ‌علیشاه اقدام به گودبرداری محوطه ارگ بدون حضور کارشناسان میراث فرهنگی کردند. گودبرداری ضلع جنوبی این بنابه بهانه ساخت پارکینگ در شرایطی آغاز شد که رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان بود.

    دستور توقف تخریب از رم
    محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور آن زمان برای حضور در نشست ایکروم به رم رفته بود. او همانجا با اطلاع از ماجرای تخریب ارگ علیشاه تبریز اعلام کرد: درمذاکره با مقامات استانی و ارسال نامه به مسئولان مصلای اعظم امام‌خمینی تبریز و شهرداری این شهر، پروژه ساخت پارکینگ در حریم ارگ علیشاه متوقف شد.

    طالبیان همچنین خبر داد که با توقف فعالیت گودبرداری در حریم ارگ علیشاه تبریز، کارشناسان میراث فرهنگی نتایج کامل گزارش‌ها را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای حفاظت از این بنای ارزشمند تاریخی ارائه کردند.

    پیروز حناچی، معاون وزیر راه ‌‌و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور نیز صبح دیروز در نامه‌ای به استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: خاکبرداری و اقدامات اجرایی برای احداث پارکینگ، بدون مراحل قانونی و صدور پروانه بود و موجب تزلزل بنیان ارگ شد، لذا هرگونه مداخله در این خصوص ممنوع و تعمیر و مرمت، صرفا براساس ضوابط مصوب و نظارت سازمان میراث فرهنگی مجاز است.

    طاق کسرای ایران، نماد ایستادگی
    مسجد تاج‌الدین علیشاه‌گیلانی معروف به ارگ‌علیشاه تبریز سال1310در فهرست آثار ملی ثبت شد. این بنا از بناهای منحصر‌به‌فرد دوره ایلخانی است که توانست آرزوی دیرینه مسلمانان برای ساخت بنایی شبیه به طاق ساسانی کسری در عراق را جامه عمل بپوشاند.

    ارگ علیشاه تبریز را نماد ایستادگی این شهر از قرن هشتم هجری نیز می‌دانند. 5 زلزله بزرگ از 700سال پیش تاکنون در تبریز به وقوع پیوسته که یکی از آنها این شهر را با خاک یکسان کرد. در سفرنامه ناصرخسرو اشاره شده که ارگ علیشاه در این شهر برجای ماند. این ارگ حتی از گلوله‌باران توپخانه روس‌ها و کشمکش‌های مسلحانه ‌در ماجرای مشروطه نیز در امان ماند. گودبرداری غیراصولی در ارگ تاریخی علیشاه تبریز اما منجر به تخریب کانال‌های زیرین انتقال آب شد که موجب می‌شود با نفوذ آب به پایه‌های ارگ احتمال ریزش آن‌ تسریع شود.

    اکنون آنطور که مرتضی آبدار بخشایش، مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی به مهر خبر داده است، براساس بررسی کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آثار تاریخی در لایه‌های زیرین محدوده گودبرداری‌شده مشاهده شد و در پی این اقدام نیز معاون میراث فرهنگی در نامه‌ای به استاندار آذربایجان‌شرقی درخواست کرد از هرگونه عملیات عمرانی در ارگ علیشاه تبریز خودداری شود. پیگیری‌ها موجب شد تا وزارت کشور با بررسی ماجرای احداث پارکینگ در حریم ارگ علیشاه تبریز خطاب به استاندار آن شهر اعلام کند که فعالیت‌ها باید متوقف شود و استاندار آذربایجان‌شرقی نیز همین دستور را به شهردار آن شهر برای توقف تخریب‌ها در ارگ علیشاه تبریز ابلاغ کرد تا تعامل بین‌دستگاهی در صیانت از میراث فرهنگی کشور به نتیجه برسد و از تخریب طاق کسرای ایران جلوگیری شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار