مدیران خودروعصر اعتبار

نجات یک تپه‌ باستانی دیگر از نابودی

عصر ساختمان- تپه «شهن‌آباد» که دربردارنده شواهد فرهنگی از دوره‌های نوسنگی،کالکولتیک، برنز و اشکانی است، با اجرای پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از دست‌درازی متجاوزان در امان می‌ماند.

نجات یک تپه‌ باستانی دیگر از نابودی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسن دهقانی‌فرد - سرپرست پروژه گمانه‌زنی تپه «شهن‌آبادِ» شهرستان نورآباد - به منظور نجات این تپه‌ دوران نوسنگی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان‌شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد، مطرح کرد.


    او در این‌باره گفت: سطح تپه «شهن‌آباد» که در  نورآبادِ لرستان واقع است، در اثر خانه‌سازی روستاییان‌، فعالیت کشاورزان و استفاده از قسمت‌های شمالی و غربی برای ریختن زباله و فضولات حیوانی توسط اهالی مضطرب شده بود، از این رو پروژه تعیین عرصه و حریم آن در دستور کار قرار گرفته است.

       
    این باستان‌شناس با اشاره به پیشینه مطالعاتی این محوطه گفت: تپه «شهن‌آباد» در سال 1380 شمسی توسط هیأت بررسی شهرستان نورآباد به سرپرستی عمران گاراژیان، مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و در سال 1380با شماره 4155 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این تپه در سال 90 نیز توسط موسی سبزی تعیین حریم نظری و در بررسی سطحی آن شواهد فرهنگی مربوط به ادوار نوسنگی، کالکولتیک، برنز و اشکانی شناخته شد.

    دهقانی‌ ادامه داد: اشمیت در بررسی خود از این منطقه سفال‌های منقوش نوع «شهن‌آباد» را مربوط به این محوطه معرفی کرده است. همچنین بیشترین آسیب‌های واردشده به تپه «شهن‌آباد» به دلیل عوامل انسانی است که به منظور جاده‌سازی بخش زیادی از محوطه تپه را تسطیح کرده‌اند.

    به گفته او، بخشی از اراضی درون عرصه اثر زیر کشت دیم است و کاربری اراضی بیرون از عرصه اثر که بخشی از حریم را نشان می‌دهند، در جهات چهارگانه اصلی در حال حاضر مسکونی، کشاورزی، باغ و ساختمانی است .

     

    این باستان‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: حدود عرصه و حریم تپه «شَهن‌آباد» در جهات جغرافیایی اصلی و فرعی بر اساس 26 گمانه آزمایشی مشخص و پیشنهاد شد که این حدود با استفاده از خطوط ترسیم‌شده بر روی نقشه توپوگرافی مشخص شود.

    او با بیان اینکه هرگونه کاوش، مطالعات پژوهشی و موارد مرتبط در انحصار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است تصریح کرد: انجام هرگونه عملیاتی که به بنیان تاریخی عرصه اثر آسیب رساند از قبیل استفاده از دستگاه‌های دودزا و لرزاننده و هدایت آب‌های سطحی به سمت عرصه ممنوع است؛ همچنین به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه و براساس ضوابط حفاظتی مربوط به عرصه این اثر هرگونه ساخت و ساز، خاکبرداری، برداشت سنگ، تسطیح، کاشت نهال، کشاورزی، حفرچاه، کانال و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب یا آسیب عرصه شود نیز ممنوع است.

    سرپرست پروژه گمانه‌زنی «شَهن‌آباد» در ادامه اظهار کرد: بر اساس ضوابط حفاظتی حریم، عبور هرگونه خطوط لوله نفت، گاز و غیره در محدوده حریم اثر با حضور کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بلامانع است و به منظور حفظ منظر طبیعی و ارزش‌های زیست‌محیطی هرگونه اقدامات عمرانی، دکل‌های مخابراتی، قطع درختان، از بین بردن و یا تغییر مسیر آب‌های سطحی (نهر و چشمه) و ساخت جاده باید با تهیه طرح و تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

    بر طبق این  گزارش، تپه «شهن‌آباد» در حدود 15 کیلومتری جنوب شهر نورآباد از توابع شهرستان نورآباد (دلفان) در استان لرستان قرار دارد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو