مدیران خودروعصر اعتبار

سازمان میراث فرهنگی شهرداری تهران تشکیل می‌شود

عصر ساختمان- افزایش فضاهای عمومی، گردشگری و میراث فرهنگی شهر تهران باعث خواهد شد حق شهروندان بر شهر تهران بیشتر شود. یک عضو شورای شهر تهران معتقد است عملکرد شهرداری در این حوزه با ایجاد سازمان میراث فرهنگی شهرداری تهران بهبود خواهد یافت.

سازمان میراث فرهنگی شهرداری تهران تشکیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته شورای شهر تهران معتقد است افزایش فضاهای عمومی و میراثی شهر تهران یکی از اهداف مدیریت شهری است که با ایجاد سازمان میراث فرهنگی شهرداری تهران تا سال آینده نظم و نسق خواهد گرفت.

    خلیل آبادی می گوید تهران با ایجاد سایتهای گردشگری می تواند علاوه بر افزایش فضاهای عمومی و ایفای حق بر شهر مردم، به درآمد پایدار دست پیدا کند.

    در ادامه گفتگوی ما با این عضو شورای شهر را می خوانید:

    یکی از وظایف مدیریت شهری، افزایش فضای عمومی و حریم قابل استفاده برای همه مردم است. یکی از نمودهای این وظیفه را می توان در تملک میراث فرهنگی شهر دید. به نظر می رسد اقدامات شهرداری تهران در افزایش فضاهای عمومی در حوزه میراث فرهنگی آنطور که در خور تهران است کفایت نمی کند. کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران چه اقداماتی برای افزایش فضای عمومی شهروندان در تهران انجام داده است؟

    ما مراکزی مانند برج میلاد، مجموعه عباس آباد، برج طغرل و مناطق 12 و 11 داریم که مقصد گردشگران است و امکاناتی که در این مناطق وجود دارد برای گردشگران تسهیلاتی را فراهم کرده است و تصور می کنم شهرداری تهران در این امور موفق بوده و تلاش کرده رویکرد گردشگری و میراث فرهنگی را با خرید خانه های مشاهیر و مفاخر و تبدیل آنها به موزه در ادوار گذشته و کنونی کرده است و به این امور ادامه می دهد.

    اخیرا مجموعه عباس آباد چهاردهمین مجموعه جهانی گردشگری شد و دنبال استانداردسازی مراکز دیگر گردشگری هستیم تا در سایتهای جهانی عضو شوند و مقصد گردشگری شمرده شوند. منتهی تهران تا رسیدن به آن که مقصد گردشگری شود، فاصله زیادی دارد. ما داریم تلاش می کنم حساسیت مسئولان کشور و دولت را برای گردشگری تهران برانگیزیم تا گردشگری یکی از عوامل توسعه مدیریت شهری شود. در دنیا همین طور است. در کشورهای اطراف ما می بینیم شهری مانند استانبول و سایر شهرهای ترکیه با محوریت گردشگری توسعه یافته اند و الان می بینیم درآمد گردشگری آنها دو برابر درآمد نفت ما است. متاسفانه به لحاظ دسترسی شهرداری به درآمدهای ناپایدار و کاذب، کمتر نیاز پیدا کرده است که یکی از درآمدهای پایدار در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

    اقدام نظام مند مدیریت شهری برای افزایش فضاهای عمومی میراثی در تهران چیست؟

    اخیرا در ماده 72 برنامه سوم توسعه شهری تهران پیش بینی کرده ایم سازمان گردشگری شکل بگیرد. در حال حاضر مراکز گردشگری تهران یکپارچه نیستند و هر کدام زیر نظر یک شرکت، منطقه، معاونت یا سازمان هستند و برونداد آنها خیلی مشخص نیست و به هم پیوستگی ندارند و سینرژیک نیستند. هر یک از این مجموعه ها به صورت یک جزیره اداره می شوند. اگر این سازمان شکل بگیرد بسیاری از مشکلات این حوزه حل شدنی است.

    این سازمان چه زمانی تاسیس می شود؟

    قرار است تا پایان سال شهرداری لایحه تشکیل این سازمان را به شورای شهر ارائه دهد و تا سال آینده این سازمان راه بیفتد تا مدیریت یکپارچه ای در میراث فرهنگی تهران ایجاد شود و فکر می کنم از این رهگذر، تهران به درآمد پایدار میراث فرهنگی و افزایش سطح عمومی سازی شهر دست پیدا کند و هم تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن را در تهران شاهد باشیم.

    در شهر ری طرحی برای خیابان کامل در حوالی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم در حال اجراست. ارزیابی شما از این طرح و کمک به انسان محور کردن شهر تهران چیست؟

    شعار شورای پنجم انسان محوری فعالیت های مدیریت شهری بوده است و با پروژه های کوچک مقیاس این کار قرار است انجام شود. ما از مگاپروژه دوری می کنیم چون پروژه های فوق بزرگ در تهران اجرا شده و باعث شده است هویت شهر تهران و محلات دچار اخلال شود. خیابان کامل در شهرری، یک پروژه کوچک مقیاس است. چند پروژه دیگر از جمله بوستان خانواده در کنار شهر بازی، پارک بانوان در شهر ری و نظایر آن هم بود که مورد بازدید قرار گرفته است. این پروژه ها با مشکلات مالی و بودجه ای مواجه است که امیدواریم این مسایل رفع شود. فکر می کنیم تهران با پروژه های کوچک و حفظ هویت محلی توسعه پیدا کند. توسعه با پروژه های بزرگ به فرهنگ عمومی مردم و محلات لطمه زده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار