مدیران خودروعصر اعتبار

چرایی تاخیر کاوش‌ها در "میرک" سمنان

عصر ساختمان- چندی پیش نخستین کاوش‌ها در سایت پیشاتاریخ میرک و دلازیان سمنان انجام و وعده داده شد که فاز دوم و تکمیلی آن مهرماه ۹۴ کلید بخورد.

چرایی تاخیر کاوش‌ها در "میرک" سمنان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با وجود تامین اعتبارات و هماهنگی تیم کاوش متشکل از باستان‌شناسان ایرانی- فرانسوی، فاز دوم کاوش‌ها به دلایلی ناروشن، همچنان در پرده ابهام قرار دارد.

    در همین رابطه خبرنگار ایسنا به دنبال تاخیر و طولانی شدن آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این کاوش‌ در گفت‌و گو با عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران و سرپرست ایرانی تیم کاوش، به واکاوی چرایی این تاخیر پرداخته است.

    سرپرست هیات کاوش تپه‌های میرک سمنان با اشاره به تاخیر در انجام فاز دوم کاوش‌ها در این سایت ارزشمند عصر پارینه‌سنگی ‌گفت: پژوهشکده میراث‌فرهنگی که مرجع صادرکننده مجوز همه کاوش‌های باستان‌شناسی و از جمله فاز قبلی این سایت نیز بوده است، به بهانه‌های غیرواقعی از اعطای مجوز آغاز فاز دوم این کاوش‌ها در محوطه باستانی میرک سمنان خودداری می‌کند.

    دکتر حامد وحدتی‌نسب در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان این پژوهشکده به دلایل غیرمنطقی و غیرکارشناسی، از اعطای مجوز برای تکمیل کاوش‌ها در بزرگترین سایت پارینه سنگی خاورمیانه خودداری می‌کنند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر چرایی عدم اعطای مجوز به تیم باستان‌شناسی ایرانی-فرانسوی تپه‌های میرک سمنان، گفت: متاسفانه مسئولان این پژوهشکده جواب درست و دقیقی در این ارتباط به ما نداده‌اند.

    وی با بیان اینکه میراث فرهنگی استان سمنان همکاری خوبی با هیات کاوش داشته است، ادامه داد: طرح انجام فاز دوم کاوش تپه‌های میرک سمنان تامین اعتبار شده و بسیاری از مسئولان میراث فرهنگی از آن حمایت می‌کنند، اما همانطور که عرض کردم پژوهشکده میراث‌فرهنگی به دلایلی تاکنون مانع از انجام کار شده است.

    سرپرست هیات کاوش تپه‌های میرک سمنان با بیان اینکه قرار بود فاز دوم کاوش‌ها در مهرماه انجام شود، یادآور شد: در همین راستا با اعضای فرانسوی تیم کاوش و دانشگاه فرانسوی نیز هماهنگی‌هایی انجام شد که فعلا همین‌گونه لاینحل باقی مانده است.

    وحدتی‌نسب، پاسخ‌های مسئولان پژوهشکده میراث‌فرهنگی را بهانه‌تراشی خواند و افزود: یکی از بهانه‌های این پژوهشکده این است که مدعی‌اند بر اساس قوانین باید تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه تربیت مدرس تهران و میراث‌فرهنگی منعقد شود، در حالی که در کاوش‌های قبلی چنین الزامی نبوده و یا خیلی از کاوش‌هایی که در حال انجام است، بدون انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در حال انجام است، لذا این موارد بیشتر بهانه‌تراشی است.

    این باستان‌شناس، با بیان اینکه تاکنون کاوش‌های زیادی در این حوزه انجام داده‌ایم، ادامه داد: در هیچ‌کدام از این کاوش‌ها و طرح‌ها، تفاهم‌نامه‌ای منعقد نشده است.

    وی اضافه کرد: انعقاد تفاهم‌نامه پروسه‌ای طولانی است که کار را به تاخیر می‌اندازد، در صورتی که قبلا برای انجام این کاوش‌ها توافق صورت گرفته و مهمتر از آن فاز اول همین کاوش در تپه‌های میرک سمنان بدون انعقاد تفاهم‌نامه عملیاتی شده است.

    سرپرست هیات کاوش تپه‌های میرک سمنان از حمایت دکتر بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث از انجام این کاوش خبر داد و گفت: جلسه‌ای با دکتر بهشتی داشتیم و وی بر انجام کاوش تاکید و از فاز دوم آن هم حمایت کرد، اما متاسفانه مدیر پژوهشکده تاکنون بر موضع خود پافشاری کرده است.

    وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص نتایج آزمایش دست‌افزارهای کشف‌شده از این سایت پیش از تاریخ به ایسنا گفت: تعدادی از دست‌افزارها برای آزمایش به دانشگاهی در فرانسه ارسال شده و اعلام نظر نهایی درباره آنها منوط به انجام کاوش‌های بیشتر شده، لذا این دست‌افزارها نیز همچنان در آزمایشگاه مانده تا اطلاعات تکمیلی از طریق تیم کاوش به آزمایشگاه این دانشگاه فرانسوی ارسال شود.

    وحدتی‌نسب از تپه میرک سمنان به عنوان یکی از مهمترین و منحصربه‌فردترین سایت‌های پیش از تاریخ ایران و مشرق‌زمین یاد کرد و افزود: این محوطه ارزشمند تاریخی که به عصر پارینه‌سنگی برمی‌گردد، چه از نظر وسعت محوطه و چه از نظر تعدد دست‌افزارهای سنگی در دنیا بی‌نظیر است.

    عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه دوره زمانی زندگی در تپه‌های میرک به بین 100 تا 150 هزار سال پیش از تاریخ برمی‌گردد، اضافه کرد: البته اعلام قطعی این زمان نیاز به کاوش و کار مطالعاتی بیشتر دارد.

    وی از انسان "نئاندرتال" به عنوان معروف‌ترین انسان پیش از تاریخ یاد کرد و ادامه داد: این انسان در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا، آسیا و خصوصا خاورمیانه که ایران را نیز دربرمی‌گیرد، زندگی می کرده است.

    این باستان‌شناس در پایان اظهار کرد: تاکنون محوطه‌های متعددی در ایران و جهان که محل زندگی انسان نئاندرتال بوده، کشف و شناسایی شده است، اما میرک سمنان از هر نظر در بین این محوطه‌های پیش از تاریخ عصر پارینه‌سنگی ارزش و جایگاه ویژه‌تری دارد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار