مدیران خودروعصر اعتبار

معاون سرمایه‌گذاری صندوق احیاء

دومین مزایده‌ برای «اولین هتل ایران»

عصر ساختمان- تا کنون حرف‌های زیادی درباره‌ی نخستین هتل ایران مطرح شده و حتی وقتی قرار است به پیشینه‌ هتل‌سازی در ایران اشاره شود، به سال ۱۳۰۰ و ساخت «گراند هتل» در شهر قزوین به عنوان نخستین هتل ایران اشاره می‌شود، هتلی دو طبقه که اگر در گذشته افتخار و جایگاه خاصی به قزوین می‌داده، اما این روزها بیشتر به یک متروکه شبیه است و کمتر کسی متوجه قدمت و ارزش آن می‌شود.

دومین مزایده‌ برای «اولین هتل ایران»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی کاظمی، معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق احیاء و بهره‌برداری از آثار تاریخی در این زمینه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط صندوق احیا، اسفند سال گذشته آگهی مزایده برای «گراند هتل» قزوین منتشر و برنده‌اش نیز در کمیته فنی ارزیابی مشخص و به سرمایه‌گذار آن نیز ابلاغ شد، اما متاسفانه آن سرمایه‌گذار نتوانست تضامین مالی برای واگذاری این بنا را ارائه کند.

    او اظهار کرد: سرمایه‌گذار برنده در مزایده «گرند هتل» از تامین اعتبار کل پروژه که مبلغ 9 میلیارد تومان برآورد مرمتی شده بود، عاجز بود و نتوانست تضامن‌های مالی را ارائه دهد، ضمانت‌نامه اوضبط شد. به همین دلیل به زودی مزایده‌ای جدید برای نخستین هتل ایران برگزار می‌شود.

    وی با اشاره به موقعیت قرارگیری «گراند هتل» در قزوین و با توجه به شرایط خود بنا و بناهای الحاقی آن، افزود: در این شرایط با اداره کل استان قزوین هماهنگ شد تا نخست با سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه‌گذاری در مرمت این هتل مذاکرات اولیه انجام شود، چگونگی تصمیم‌گیری برای اقدامات بعدی جلسات مورد نیاز برگزار شود و در زمینه‌های مختلف از جمله انجام مرمت‌ها با سرمایه‌گذار به تفاهم برسیم و پس از بسته شدن این موارد، مزایده اعلام و برنده آن نیز مشخص شود.

    او با اشاره به وجود یک بنای الحاقی در ضلع شمالی «گراند هتل» قزوین که دوره‌ی آن متاخر است، بیان کرد: این بخش به عنوان یک موضوع جدی در بحث توجیه اقتصادی «گراند هتل» مطرح است، اگر اجازه تخریب و بازسازی آن بنا داده شود، بحث اقامتی و پذیرایی بودن این بنای تاریخی دارای توجیه اقتصادی بالایی است و قطعا در جذب سرمایه‌گذار اهمیت دارد، اما اگر آن اجازه داده نشود، شاید توجیه اقتصادی بالایی نداشته باشد، به همین دلیل با هماهنگی استان قرار بر برگزاری جلساتی با حضور سرمایه‌گذار حتی قبل از اعلامِ مزایده شده است.

    کاظمی در پاسخ به این که با توجه به احتمالات موجود در زمینه‌ وجود آثار زیرسطحی در محوطه‌ی «گراندهتل» و برنامه ریزی برای مطالعه باستان‌شناسی قبل از انجام هر نوع عملیات مرمت و واگذاری به سرمایه‌گذار خصوصی نیز  بیان کرد: یکی از دلایل برگزاری جلسه قبل از اعلام هر نوع مزایده‌ای برای این بنای تاریخی، بررسی همین وضعیت است چون احتمال وجود مواد فرهنگی در محوطه «گراند هتل» وجود دارد.

    او افزود: بسیاری از بناهای قرار گرفته در فهرست مزایده، با توجه به آماده بودن شرایط واگذاری‌شان، سریع‌تر واگذار می‌شوند،‌ اما چون گراند هتل، از نظر موضوعی دارای حساسیت‌هایی است و یکی از موضوعاتی است که سرمایه‌گذار نتوانست برای آن هزینه‌ای را جذب کند، بنابراین نیاز به هماهنگی‌هایی قبل از  برگزاری مزایده دارد تا ضوابط فنی، معامری و باستان‌شناسی آن  نیز در دستور کار قرار گرفته و رعایت شود.

    یکم اسفند سال گذشته، محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی درباره‌ی این بنای تاریخی به ایسنا گفته بود: این هتل به عنوان یکی از نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شده است. بنایی که در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع ساخته شده و از جانب خیابان دارای دو طبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده است. اما متأسفانه این بنا امروز در وضعیت مناسبی نیست و نیاز فوری دارد تا روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری و اتاق‌های آن مرمت فوری شود.

    او در آن زمان همچنین با تاکید بر این‌که این بنا در اختیار صندوق حفظ و احیا و تحت نظارت کامل اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین است، گفته بود: شرایطی برای این مزایده از جانب سازمان در نظر گرفته شده که برآورد هزینه مرمت آن 90 میلیارد ریال و مدت قرارداد 30 سال و اجاره ماهانه 50 میلیون ریال است که زمان پرداخت اجاره از زمان پایان مرمت و بهره‌برداری دو سال توقف دارد و پس از دو سال اجاره بها دریافت می‌شود. زمان پایان مرمت این بنا نیز از 9 تا 12 ماه برآورد شده است.

    به گفته‌ی مدیرعامل صندوق حفظ و احیا؛ هدف از سرمایه‌گذاری در «گراند هتل قزوین» را راه‌اندازی یک واحد اقامتی و پذیرایی است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار