مدیران خودروعصر اعتبار

کاشی‌های سرقت شده در ایران سر از «لوور» درآوردند

عصر ساختمان- موزه لوور در پاریس سالن دوران اسلامی خود را با کاشی‌های تاریخی ایران پر کرده و حالا این سؤال ایجاد شده که آیا سرقت کاشی‌های تاریخی از سر در خانه‌ها و داخل بناهای تاریخی کشور ارتباطی به آنچه در موزه دوران اسلامی موزه لوور اتفاق افتاده است، دارد؟

کاشی‌های سرقت شده در ایران سر از «لوور» درآوردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، حسن کریمیان، باستان‌شناس ایرانی در دیدار یک ماه پیش خود از موزه لوور فرانسه مشاهده کرده است که سالن دوران اسلامی لوور، مملو از کاشی‌های تاریخی ایرانی است و هیچ اطلاعاتی از شهرها و بناهایی که این کاشی‌ها از آنها به لوور رسیده، در کنار این آثار درج نشده است. او پس از این بازدید به ایسنا گفته است که در بخش اسلامی موزه لوور نسخه‌های خطی، در و پنجره‌های منبت‌کاری شده، کاشی‌ها و عناصر گچبری شده، حجاری‌های روی سنگ و هر عنصری که به‌نحوی به بناهای تاریخی مربوط می‌شوند، به نمایش درآمده‌است.

        نقش لوور در سرقت کاشی‌ها

    با این توضیح این پرسش تقویت می‌شود که آیا کاشی‌های نقاشی شده موزه لوور در سالن دوران اسلامی همان‌هایی است که از چندی پیش با شتاب بسیار از بناهای تاریخی ایران سرقت شده است؟

    آنطور که دکتر حسن کریمیان، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفته است، در سال 93 که از لوور بازدید کرده هرگز با کاشی‌های تاریخی ایرانی مواجه نشده بود و این اتفاق در 2 سال اخیر افتاده است. به گفته او، حجم کاشی‌های تاریخی بی‌نام و نشان ایرانی در سالن دوران اسلامی موزه لوور به قدری زیاد است که از تنوع آنها می‌توان دانست که این تعداد کاشی تاریخی به نمایش گذاشته شده یک بیستم آن‌ چیزی است که در انبارهای موزه لوور وجود دارد.

    این باستان‌شناس ایرانی گفت: حدود 3‌هزار قطعه از اجزای تزیینی بناهای تاریخی ایران در سالن دوران اسلامی موزه لوور وجود دارند و جالب است که چطور این همه عناصر تزیینی از ایران در این موزه به نمایش درآمده‌اند؟ درحالی‌که پیش‌تر، نمایش این آثار در این موزه مهم بسیار محدود بود. موضوع سرقت کاشی‌های تاریخی از حمام‌ها و بناهای تاریخی کشور که یکی از مهم‌ترین آنها سرقت کاشی‌های قاجاری مسجد نصیرالملک شیراز بود، از چندی پیش در رسانه‌ها مطرح شد و هربار نیز مسئولان میراث فرهنگی اعلام کردند که در حال پیگیری موضوع تا یافتن سارقان هستند. با این‌حال پس از گزارش دکتر کریمیان به نظر می‌رسد ماجرای سرقت زنجیره‌ای کاشی‌های تاریخی بی‌ارتباط با موزه لوور پاریس نباشد.

    حسن کریمیان می‌گوید: نمونه‌هایی از کاشی‌های تاریخی ایران در موزه ویکتوریا آلبرت لندن نیز به نمایش درآمده‌اند. وی تأکید می‌کند: قطعا کمیته ملی موزه‌های دنیا (ایکوم جهانی) قوانینی برای جلوگیری از این نوع دادوستد در موزه‌های مختلف تدوین کرده است که امیدوارم زودتر در قبال این نوع اقدامات واکنش مناسبی انجام دهد. حسن کریمیان از کمیته ملی موزه‌های ایران - ایکوم - خواسته است تا فکری به حال سرقت کاشی‌های ایرانی و نمایش آنها در موزه‌های خارجی کند.

        خرید آثار سرقتی توسط موزه‌ها ممنوع است

    براساس معاهدات بین‌المللی، گالری‌ها و موزه‌ها حق خرید و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی سرقت شده از کشورها را ندارند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد موزه لوور یکی از معتبرترین و بزرگ‌‌ترین موزه‌های جهان اقدام به خرید اشیای تاریخی به سرقت رفته و قاچاق شده از ایران کرده است. چون آنطور که کریمیان به ایسنا گفته است، کاشی منقوش به شعر حافظ که در موزه لوور قرار دارد، در هلند ساخته نشده است، بلکه کار یک هنرمند ایرانی است. همچنین کاشی‌های ستاره‌ای کوکبی‌شکل متعلق به دوره ایلخانی تنها متعلق به ایران بوده است. او گفته: کاملا مشخص است که قطعات کاشی به نمایش درآمده در لوور، کنده شده‌ و به‌صورت جداگانه به این موزه برده شده و در لوور نصب شده‌ است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو